CANNES - Den skotske instruktør Andrea Arnolds dansk-producerede debutfilm, Red Road, fik Prix de Jury af jurypræsident Wong kar-Wai, da de eftertragtede priser blev uddelt på filmfestivalen i Cannes i aftes.
Filmen, der er en barsk historie om en kvindes opgør med fortiden, er produceret af Zentropa og baseret på karakterer skabt af Lone Scherfig og Anders Thomas Jensen. Det er endvidere den første af tre film i Lars von Trier-konceptet Advance Party.
Allerede søndag eftermiddag gik rygterne om, at Red Road ville få en pris, og da man så Andrea Arnold på den røde løber, blev rygterne bekræftet. Det sker kun sjældent, at instruktører i hovedkonkurrencen kommer til prisuddelingen, hvis ikke de skal have en pris. Også Ken Loach, Pedro Almodóvar og Alejandro González Iñárritu blev set, hvorfor det umiddelbart lignede favoritternes aften. De var alle tre blevet nævnt som mulige Guldpalme-vindere
Men at det var Ken Loach, der løb af med Guldpalmen med den meget politiske The Wind That Shakes the Barley, som handler om delingen af Irland og IRA's dannelse i 1920'erne, var alligevel lidt overraskende.
De fleste havde tippet Almodóvar som vinder, men som jurypræsident Wong kar-Wai sagde, så var jurymedlemmerne ganske enige om, at give prisen til Loach:
"Vi var alle dybt berørt af denne film," sagde han.
Loach, der har været i Cannes mange gange før, men aldrig vundet hovedprisen, kvitterede med en lille tale på fransk.
"Det er helt ekstraordinært," sagde han: "Cannes er den bedste filmfestival i verden, det er hjertet i verdensfilmen. Min film er forhåbentlig et lille skridt i retning af, at briterne konfronterer sin kolonifortid. Hvis vi fortæller sandheden om fortiden, kan vi også fortælle sandheden om nutiden."
Juryens Grand Prix gik til franskmanden Bruno Dumonts Flandres, der handler om franske soldater i Irak og har delt anmelderne i for og imod her i Cannes. Personligt brød jeg mig ikke om filmen og Dumonts minimalistiske, stillestående stil. Men han har sine tilhængere og har tidligere vundet store priser i Cannes.
To priser til Almodóvar
Prisen for bedste instruktør gik til Alejandro González Iñárritu, der deltager i konkurrencen med multiplotfilmen Babel, som med udgangspunkt i en række forskellige mennesker på tre kontinenter skildrer, hvordan sprogbarrierer og mangel på kommunikation er skyld i mange af verdens problemer. Det var et populært valg, og Iñárritu var meget glad.
Pedro Almodóvars Volver fik da også hele to priser. Selv blev instruktøren, der aldrig har vundet Guldpalmen, belønnet med prisen for bedste manuskript, og han takkede blandt andet sine søstre, der "hjalp mig med at huske alt om min barndom i La Mancha, hvor Volver foregår."
Den anden pris til Volver var ikke uventet for bedste kvindelige skuespiller, men den havde en indbygget overraskelse, idet den gik til alle fem kvinder, der er på rollelisten i filmen, blandt andet Carmen Maura og Penélope Cruz.
Den linie valgte juryen også at følge, da de skulle overrække prisen til bedste mandlige skuespiller. Den fik nemlig de fem hovedrolleindehavere i Rachid Boucharebs Indigènes, der handler om de nordafrikanere, som blev indrulleret i den franske hær under Anden Verdenskrig og måtte finde sig i at blive behandlet som andenrangs-mennesker.
Indigènes, The Wind That Shakes the Barley, Flandres og Babel er blot nogle få af overvældende mange politisk ladede film i Cannes i år.
Debutantprisen, Camera d'Or, som mange havde håbet på ville gå til Anders Morgenthalers Princess, blev i stedet overrakt den unge, rumænske instruktør Corneliu Porumboiu, der havde 12.08 á l'est de Bucharest med i samme serie som Morgenthaler, Quainzaine des Réalisateurs. Synligt nervøs takkede instruktøren en masse mennesker og til sidst sig selv.
Mere Cannes på tema.information.dk/cannes2006 og blog.information.dk/forsidesensationen