Læsetid: 3 min.

Håndbog i bosætter-ideologi

Velskreven bog giver den åndelige og historiske baggrund for aktuelle udviklinger i Gush Katif
2. august 2005

En bosætter er ikke bare en bosætter. Folkeretligt er der ikke den store forskel på, om man har slået sig ned i en bosættelse på Vestbredden eller Gazastriben af den ene eller den anden grund - det er lige meget i strid med internationale konventioner uanset hvad bevæggrunden måtte være - men kigger man lidt nærmere på de omkring 400.000 israelere, der bor på besat område, vil man konstatere, at der er ganske betydelige, ideologiske og religiøse forskelle. For de fleste er dette næppe nogen nyhed. Det er velkendt at mange, måske endda de fleste, udelukkende er blevet bosættere på grund af lave huspriser og smukke omgivelser på Vestbredden, mens værket langt hen ad vejen drives af en gruppe mennesker, der af ideologiske grunde betragter dette land som en naturlig og umistelig del af den jødiske stat. Og i dette univers har vi navnlig gennem de seneste måneder været vidner til en stigende radikalisering, som ikke mindst har fået relevans i forbindelse med modstanden mod Sharons planer om at rømme Gazastriben senere på sommeren.

Ultra-ortodokse rødder

I tider hvor religiøs fundamentalisme næsten automatisk kædes sammen med militante islamiske bevægelser, kan det være givende at se på tilsvarende fænomener på den israelske side af konflikten. Her er ganske vist ingen selvmordsbombere, men yderligtgående politisk udtryk med rod i religionen mangler ikke, og dette er særligt udpræget i de stærkt ideologiske bosætterkredse, som netop i denne tid så hyppigt figurerer på verdenspressens forsider. Dette er nok årsagen til at London-forlaget Pluto Press besluttede at genudgive en fornem bog, der udreder hele den ideologiske side af denne næsten okkulte verden. Jewish Fundamentalism in Israel, hedder den og forfatterne er den nu afdøde Israel Shahak, der på Det hebraiske Universitet i Jerusalem i en årrække var blandt Israels førende eksperter på feltet, og Norton Mezvinsky fra Central Connecticut University. Bogen er en genudgivelse. Mezvinsky har opdateret førsteudgaven fra 2001, og dette kan visse steder virke en smule mangelfuldt idet helt aktuelle udviklinger til dels mangler. Men dette gør på den anden side ikke bogen mindre væsentlig, for den er slet ikke tænkt som noget aktuelt dokument, men som den grundige indføring i bosætterideologiens historie og udvikling, den faktisk er. Det er således spændende læsning at følge forfatternes forklaring på at jødisk fundamentalisme i staten Israels tidlige år holdt til blandt de sortklædte ultra-ortodokse mænd, der per definition er anti-zionister eller i bedste fald finder, at den sekulære jødiske stat er en ligegyldig overgangsfase før Messias' ankomst. Fundamentalismen er fortsat kendetegnende for disse miljøer, men herfra har Bibelen som det altdominerende livsgrundlag bredt sig til den nærmest stik modsatte fløj, til de nationalreligiøse grupper. Det er således historien om hvordan kernen i dette, Det nationalreligiøse Parti, har udviklet sig fra at være relativt pragmatisk støtteparti til det israelske arbejderparti til højrefløjsbevægelse, der i visse sammenhænge får Ariel Sharon til at tage sig venstreorienteret ud. Partiet er nærmest blevet synonymt med bosætterbevægelsen Gush Emunim, og er med stærke åndelige rødder hos de ultra-ortodokse anti-zionister blevet hjemsted for, hvad man kunne kalde Israels super-zionister.

Yderste højrefløj

Bogen hænger hele udviklingen op på de rette historiske kroge. 1967 står således som et afgørende vendepunkt, hvor Seksdageskrigen tolkedes som et messiansk mirakel og fik fart på skredet i fundamentalistisk retning. Vi kommer videre over ekstreme udtryk som Baruch Goldsteins massakre på bedende muslimer i Hebron i 1994 og attentatet på Yitzhak Rabin året efter, og får i kapitlet om bosættelsernes natur en grundig belysning af, hvordan den fundamentalistiske del af bosætterbevægelsen er blevet til højtråbende talerør for Israels yderste højrefløj. Og hvordan denne gruppe på mange måder holder den mindre ideologiske del af bosætterbefolkning gidsel for disse synspunkter. Dette er nøjagtig, hvad der sker på Gazastriben lige nu. Her finder vi en ideologisk kerne, som taler højt, mens en stor del af bosætterne fra Gush Katif nok betragter sig selv som gode nationalister, men tager afstand fra de mere ekstreme messianske udtryk. Leder man derfor efter forklaringer på, hvorfor de, som står forrest i oppositionen mod Sharons rømningsplaner, ikke er lokale, men kommer fra Vestbreddens mere fundamentalistiske miljøer, trækker denne velskrevne bog de store ideologiske linjer op.

Israel Shahak & Norton Mezvinsky: Jewish Fundamentalism. Pluto Press, London. 176 sider, 14,99 pund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu