Læsetid: 3 min.

Hellere gammel og fattig

15. april 2006

25 procent på næsten alle varer, proklamerede Magasin i sidste uge. Lørdag eftermiddag var varehuset i Århus fyldt til bristepunktet med købelystne danskere, der ikke kunne undslå sig de åbenbart alt for gode tilbud. Det var også her, Informations udsendte fik opstøvet én, der gerne ville tale om sit forbrug og identitet. Hun hedder Jeanette Svinding, er 28 år og bor i Århus. Med sig havde hun taget kærestens yngste datter Sannie Vind Olesen på 11 år.

"Det er lidt usædvanligt, at vi ikke rigtig har købt noget," siger Jeanette Svinding. En skintonic og en parfume er det blevet til. Hun bruger ellers i omegnen af 2.000 kr. på tøj til sig selv om måneden. Gang det beløb op med to, så har man, hvad den midlertidige arbejdsløse servitrice bruger på beklædning til sig selv og sine to børn på henholdsvis seks og otte år.

Selv er hun også klædt i mærketøj fra top til tå, for det betyder ikke så meget, hvor meget tingene koster, så længe det er kvalitet. Et par støvler de til 4.000 kr. er lige røget ud, mens et par nye til en fjerdedel af prisen har overtaget pladsen i skoskabet. Hun køber meget på udsalg og undgår helst kædebutikkerne på Strøget. Jeanette Svinding foretrækker de unikke butikker i det århusianske Latinerkvarter:

"Jeg håber da på, at jeg signalerer, at jeg følger lidt med - og gerne mere til. Jeg gider hverken ligne en gine fra en tøjbutik eller en dame fra forstæderne klædt i Helly Hansen. Det er også vigtigt at vise sin individualitet via, hvordan man er klædt. Derfor elsker jeg også at kombinere mærketøjet med genbrugsfund."

Hun er ikke bange for at indrømme, at hun nogle gange dømmer folk på, hvordan de går klædt.

"Det kan godt være, det lyder snobbet, men jeg er meget opmærksom på, hvordan andre tager sig ud. Det er vigtigt for førstehåndsindtrykket. Så undgår jeg som regel forstadsdamerne i fritidssæt, da jeg ikke tror, de interesserer sig for meget andet end deres børn og ugens tilbud i Aldi," siger Jeanette Svinding.

Hendes interesse for lækkert tøj har også smittet af på børnene. Når hun kommer hjem med en ny bluse til sin otte-årige datter, er mærket i nakken det første, der nøje bliver undersøgt, inden datteren beslutter sig for, om det er noget, hun gider iføre sig.

"Min datter er ret konsekvent. Tøjet skal sidde ordentligt og gerne hedde det rigtige. Føtex er kun madvarer for hende," siger Jeanette Svinding. Hendes seks-årige søn er også allerede opmærksom på, at man skal være unik.

"Han kan finde på at tage bukserne omvendt på, så lynlåsen sidder bagest og siger: 'Så er jeg ikke som de andre, mor'," forklarer Jeanette Svinding. Det er ikke kun i tøjvalg, hendes børn mærker deres mors kvalitets-bevidsthed:

"De har for eksempel aldrig været på McDonald's - jeg tager dem hellere med på en god café." Aftensmaden bliver som regel købt i Netto, fordi det er billigt. Frugt og grønt foretrækker hun at købe på markeder, hvor man kan tage og føle på varerne.

Der er sket en omprioritering i Jeanette Svindings økonomi de seneste år. Hvor hun førhen kunne fyre en masse penge af på byture, går hun nu mere op i at bruge penge på at tage med sine børn ud til kulturelle forlystelser - og mærketøj naturligvis.

Til spørgsmålet om, hvorvidt hun har fået flere penge mellem hænderne de seneste år - ligesom mange andre danskere - svarer Jeanette Svinding, at hun i hvert fald bruger flere.

Hendes forældre har egentlig opdraget hende til at spare op. Det er heller ikke mange år siden, hun havde opsparinger alle steder, det kunne lade sig gøre. Men det har ændret sig. Jeanette Svinding vil hellere bo billigt og på den måde så have råd til mere sjov og fornøjelser.

"Jeg vil hellere sidde gammel og fattig og have nydt livet med mine børn end at være ensom på et plejehjem med en kæmpe opsparing. For det at nyde livet koster altså noget," siger Jeanette Svinding.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her