Læsetid: 4 min.

Helt i voldens magt

Tre veteraner, Haneke, Cronenberg og Jarmusch, er i Cannes med rigtig gode film
18. maj 2005

CANNES - Vold avler vold, når fortidens synder kommer for en dag, og man frygter frygten i to af de hidtil bedste film på filmfestivalen i Cannes, Michael Hanekes Hidden og David Cronenbergs A History of Violence.

Hidden er en psykologisk thriller af de mere originale, og det er almindelige mennesker under pres og ikke selve thrillerelementet, der interesserer den østrigske instruktør - som sædvanlig, havde jeg nær sagt, fordi Haneke har udforsket lignende temaer i tidligere film som Bennys video, Funny Games og Ulvetider.

Hans nye film handler om en på overfladen helt almindelig parisisk familie, hvor faren, Georges (Daniel Auteuil), er vært på et litterært tv-program, moren, Anne (Juliette Binoche), arbejder på et bogforlag, og sønnen, Pierre (Daniel Duval), går i skole. En dag finder Georges og Anne ud af, at de bliver overvåget. De får tilsendt overvågningsbånd og makabre, primitive tegninger, der alle peger i retning af en fortrængt hændelse fra Georges' barndom.

Dengang terroriserede han en algerisk dreng Majid, som hans forældre ville adoptere, og havde held med at få ham sendt på børnehjem. Tilsyneladende er det den voksne Majid (Maurice Bénichou) og hans voksne søn (Walid Afkir), som står bag overvågningen af familien, og mens Georges kæmper for at holde på sin hemmelighed, skubber han sin kone fra sig og viser stadigt mere ubehagelige sider af sig selv.

Mester i minimalisme

Haneke er for så vidt ikke interesseret i at fortælle publikum, hvem der står bag overvågningen af familien. Hidden åbner for adskillige fortolkninger, hvilket kun understreger Hanekes pointe om, at begreber som skyld og hævn er flygtige og svært håndterlige størrelser. Desuden er Hidden en dygtigt konstrueret lignelse, der handler om de forbrydelser, som kolonimagter som Frankrig begik i fortiden, og som de nu forsøger at fortrænge på samme måde, som Georges hellere vil trække gardinerne for, tage to sovepiller og gå i seng end konfrontere sig med sin egen fortid og skyld.

Georges er så overbevist om, at Majid er den skyldige, at han ligesom store dele af verdenssamfundet efter 11. september 2001 deler trusler ud til højre og venstre uden at tænke over konsekvenserne.

Der er lighedstræk mellem Hidden og Lars von Triers Manderlay, men hvor Trier elsker de stilistiske eksperimenter, så er Haneke en mester i minimalisme, og uden humor eller stort drama fortæller han sin barske, vedkommende og tankevækkende historie. Hidden er en af hans bedste film, knap så ekstrem som nogle af hans tidligere værker og en af de første seriøse kandidater til årets Guldpalme.

Upassende humor

Kandidat til Guldpalmen er Cronenbergs A History of Violence nok ikke ligefrem, selv om det er en forrrygende film og den canadiske instruktørs mest tilgængelige i flere år. Ligesom Haneke fortæller Cronenberg om en helt almindelig, denne gang all american familie, der rives ud af deres trygge hverdag, da fortiden indhenter faren, Tom (Vigggo Mortensen).

Det viser sig, at Toms rigtige navn er Joey, kaldet Crazy Joey, og at han i et tidligere liv var en iskold dræber og medlem af en gangsterfamilie ledet af broren Ritchie (William Hurt). Men inden filmen når så langt, får Cronenberg fermt og med hjælp af karikaturen etableret Tom og familiens gode liv.

A History of Violence er baseret på en grafisk roman, en tegneserie, af John Wagner, der også har skabt Judge Dredd, og de pludselige skift mellem humor, vold og dyb alvor synes at stamme direkte fra forlægget. Filmen skildrer, hvorledes volden og fascinationen af volden ligger dybt begravet i os alle - også i Toms smukke kone, Edie (Maria Bello), og boglige forsigtigper af en søn, Jack (Ashton Holmes).

Det er en håndværksmæssigt lydefri og ofte meget morsom film, og reaktionen blandt publikum var meget blandet. Mange kunne slet ikke tolerere den i sammenhængen upassende humor eller forstå, hvorfor Cronenberg ikke binder en traditionelt tilfredsstillende sløjfe på nogle af historiens mere seriøse plottråde. Men A History of Violence er en satire og et sindbillede på et Amerika i frygtens og voldens magt, og filmen og Cronenberg gør og tænker alt det, som det i et moderne, civiliseret samfund er forbudt at gøre og tænke.

Rendyrket nydelse

Vold er der meget lidt af i Jim Jarmuschs Broken Flowers, der har Bill Murray i hovedrollen og godt kunne gå hen og vinde en pris. Murray spiller en aldrende, træt Don Juan ved navn Don Johnston, der aldrig har kunnet stille sig tilfreds med blot én kvinde, hvorfor han gennem sit liv har haft mange - den seneste har lige forladt ham, fordi han ikke vil binde sig. Da han en dag modtager et anonymt brev fra en tidligere flamme, der fortæller, at han har en næsten voksen søn, sendes Don på en rejse tilbage i tiden af sin gode ven og nabo, Winston (en ret sjov Jeffrey Wright), der er bidt af en gal kriminalforfatter og synes at se alt gennem et forstørrelsesglas.

Murrays deadpan spillestil står godt til Jarmuschs minimalisme, og Broken Flowers er fuld af den slags skæve, poetiske og morsomme øjeblikke, man kender fra både Murrays og Jarmuschs øvrige film. Meget foregår mellem linjerne eller i Murrays ansigt, når han besøger sine gamle flammer, spillet af blandt andre Sharon Stone, Tilda Swinton og Jessica Lange, og som det ofte har været tilfældet med Murrays præstationer i de senere år, er der ikke langt fra komik til melankoli og tragik.

Murray er i den forbindelse en ægte klovn og forstår med meget små midler at variere sit i forvejen afdæmpede udtryk. Dons rejse er ikke kun fysisk, men også mental og får ham til at sætte spørgsmålstegn ved den måde, han hidtil har levet sit liv på. Broken Flowers er en rendyrket nydelse med et velklingende lydspor og en dvælende billedside, som kun understreger historiens mange menneskelige kvaliteter.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu