Læsetid: 4 min.

Af hjertets lyst

Carpark North fortsætter sin titaniske kunstneriske vækst med udspil nummer to, hvor Raveonettes i kampen for at besejre USA denne gang har givet lyden en ny drejning
25. april 2005

Der er flere årsager til, at Århus-trioen Carpark North er et nøk bedre end så mange af deres kollegaer i den af angelsaksisk tone gennemsyrede ende af den danske scene. Det slår de for alvor fast med album nummer to, som ikke uden en vis tør humor kaldes All Things To All People. For er det ikke selve kunstens væsen, at et givet objekt kan betyde hvad som helst for hvem som helst? Og sågar ændre betydning, som årene går. Også udenom tidens mylder af fastlønnede kuratorers 'formidling' af den rette såvel mening som betydning af snart sagt hver eneste pip i kunstens voliere.

Det turde vel være muligt, at nærme sig kunsten uden en akademisk grad eller en brugsanvisning på glittet papir i hånden og stadig få et spark i hovedet; det kan i hvert fald stadig lade sig gøre inden for rockmusikken, og Carpark North balancerer mesterligt mellem på den ene side en charmerende ligefremhed og tilpas kunstnerisk substans på den anden. Ikke decideret norm, selv om det selvfølgelig har været et nobelt mål for mange lige siden The Beatles, Stones og Dylan vendte rockmusikken på hovedet 1960'ernes midte.

For at starte ved selve råmaterialet, ja så kan gruppen simpelthen skrive sange. Opfindsomme og melodisk slidstærke besidder de sågar en vis portion originalitet; for selv om det da er muligt her og der at lege 'find inspirationen', tilføres de i sidste ende så meget vilje og personlighed, at det ikke er muligt andet end at fyldes af respekt ved mødet med de ti skæringer, summen af hvilke udgør All Things To All People.

Dernæst mestrer de tre ungersvende i dén grad arrangementets svære kunst, i forfærdende mange tilfælde rockmusikkens akilleshæl. Somme tror måske, at mulighederne for så småt et ensemble i sagens natur må være begrænsede, men det det er kun et spørgsmål om attitude og tilgang. Hvor det ligger til tiden at besidde en tyrkertro på den klassiske rocks dyder, går Lau Hauge, Søren Balsner og Morten Thorhauge sonisk fuldstændig fordomsfrit til makronerne.

Et ultraraffineret værk

Thi Carpark North er fuldstændig frygtløse over for den moderne teknologis facetter og udnytter dem derfor til fulde.

Gruppen sampler og klipper og programmerer og redigerer løs af hjertets lyst, hvilket i sidste ende giver næsten uendeligt mange klangmuligheder.

De mange lyse indfald holdes dog i stramme tøjler i sidste ende af skabelsesleddet, thi i selskab med vor nok bedste producer p.t. - Joshua (med det borgerlige navn Jon Schumann) - har de tre skabt et ultraraffineret værk, hvad angår såvel det klanglige som det rumlige. Der er en dybde uden lige i lydbilledet, lige til at gå på opdagelse i - og så skader det næppe sagen, at en international kapacitet som Michael Patterson har mixet svineriet.

Resultatet er blevet underholdende, givende og lettere bizart. Om det som gruppens debut vil vise sig i stand til at stå distancen, kan kun tiden vise, men førstehåndsindtrykket er mere end lovende.

Trioens sans for dynamik er uimodståelig og selv om der er en vis kitschhældning sine steder, udgør det såmænd kun en fin modvægt til en stadig flirten med patos. Først som sidst fastholder Carpark North lytterens interesse, giver hende et par overraskelser med på vejen og udforsker uden tøven det moderne pladestudies muligheder til det yderste.

Det skal blive endog meget interessant, at høre hvordan de vil forløse All Things To All People live. Til da kan man glæde sig over gruppens kunstneriske vækst siden 2003-debuten.

Tilbageskuende

Duoen The Raveonettes ny udspil starter med pladestøj og en skrammelfolket akustisk guitar, der via nummeret 'The Heavens' sender lytteren durk tilbage i tiden. Hvor vi til stadighed finder den voldsomt musikalske, men også demonstrativt tilbageskuende Sune Wagner vandre omkring på jagt efter rockens hellige gral; som så mange før ham har han en heftig kærlighedsaffære kørende med de gode gamle dage, hvor alting var/lød meget bedre. Sangen minder stemningsmæssigt om Rick Nelsons "Lonesome Town", et stort hit i 1958, så lytteren vil forstå, at Wagners ambitioner mere handler om at genskabe end nyskabe. Hvilket så er okay, hvis man ikke er bekendt med de ting, Wagner stiller sig på skuldrene af. Er man en oldies-nød, bliver pladen dog hurtig et springbræt til en tur ned ad Memory Lane; i undertegnedes tilfælde, op på loftet, hvor en mildest talt kolossal samling klassiske vinylsingler vansmægter. Så kan man ved selvhør f.eks. konstatere, at Wagners "Here Comes Mary" sine steder lægger sig så tæt op ad Everly Brochers "All I Have To Is Dream", at grænsen mellem pastiche og plagiat sløres.

Vi iler dog med at tilføje, at Pretty In Black - titlen indikerer, at Wagner stadig befinder sig bedst i en totaltilstand af noir - er en mere afvekslende og nuanceret omgang end som så.

Med hjælp fra legender som keyboardspilleren fra Suicide, Martin Rev, den legendariske Velvet-trommeslager Mo Tucker, sangerikonet Veronica Spector, hvis helt specielle stemme var pigegruppen The Ronettes varemærke samt co-produceret af ingen ringere end Richard Gottehrer (der bl.a. har The Angels, Blondie, The Go-Go's og vor egne Miss B. Haven på samvittigheden!) kommes der ud i mange stilistiske hjørner, og Wagner har forhåbentlig fået løbet sine heltekomplekser af sig i processen. Til forskel fra tidligere Raveonettes-udgivelser er er der skruet ned for forvrængepedalerne, klangbilledet er mere åbent og akustisk og i det hele taget er pillen noget nemmere at sluge. Respekt og alt det der, men denne signatur vil ikke lægge skjul på, at det først bliver rigtig interessant den dag, hvor Sune Rose Wagner kommer sig over sin fortidsfetichisme, lægger stilidealerne bag sig og for alvor finder sin egen stemme. Til da må man nøjes med dette konstant krydsrefererende meta-værk, der næsten lyder som den ægte vare.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu