Læsetid: 4 min.

Hodet tabt, staden med

11. juni 1998

HU HEJ, REGERINGEN har hastværk. Efter at have ligget underdrejet af kommunalvalg, folketingsvalg, storkonflikt og folkeafstemning skal den vise, at den magter at hive noget i hus. Pinsepakke, udlændingelov og alskens andet rulles tidsmæssigt og politisk sammen i gedulgte forhandlinger til højre og venstre.
Endnu mere hektisk bliver det af, at regeringen med færingen Johannes Eidesgaards stemmestrejke mangler et parlamentarisk flertal. Derfor må den finde nogen til at hjælpe sig - i folketingssalen eller udenfor.
Om studehandelen med det færøske hjemmestyre handler lederen på forsiden af dagens avis.
Her vil vi se på en mindst lige så betydningsfuld sag: Det fremtidige styre af det storkøbenhavnske område.
Dagens status: Regeringen har tabt både hovedet og hovedstaden. Den har på et forkert tidspunkt givet sig til at forhandle med den forkerte partner - Amtsrådsforeningens bestyrelse - om den forkerte udvej: en jysk discount.

LAD OS KORT minde om sagens nyere fortid: I 1996 svigtede Nyrups mod, da hans indenrigsminister Birte Weiss ville virkeliggøre visionen om et 'stort' storamt omfattende amtsopgaverne i Københavns og Frederiksberg kommuner samt det hele af de nuværende Københavns, Frederiksborg og Roskilde amter.
Tilsammen dækker de fem administrative enheder det, der i daglig tale hedder HT-området. Transport mellem bolig og arbejdssted, erhvervsudvikling, folkesundhed, vandforsyning, affald, beskyttelse af natur og miljø har dette område til fælles. Derfor har en ubrudt kæde af sagkyndige kommissioner siden 1960'erne peget på, at området burde have én fælles, overordnet, valgt politisk ledelse.
Alle tænkelige lokale særinteresser har imidlertid spændt ben - og fik også jordet Birte Weiss' vision. For at skabe indtryk af fremdrift nedsatte regeringen efter snublingen en ny kommission: Opgavekommissionen, der med frist til udgangen af i år har i opdrag at se på fordelingen af opgaver mellem stat, amter og kommuner i hele landet.
Så sent som 26. marts i år gentog indenrigsminister Thorkild Simonsen (S), hvad regeringen siden 1996 har sagt om Opgavekommissionens kommende betænkning:
"På det grundlag må vi så snarest vurdere, hvordan en regional struktur bedst lægges til rette i hovedstadsområdet, og hvorledes det kan harmoniseres med det øvrige land."
Der var bare den lille hage ved det, at Opgavekommissionens formand over for Information få dage efter oplyste, at hans kommission slet ikke beskæftiger sig med hovedstadens forhold og heller ikke agter at gøre det. Den oplysning er vanskeligt forenelig med regeringens - herunder Thorkild Simonsens - udsagn. Den hensatte da også socialdemokratiets kommunalpolitiske ordfører Klaus Hækkerup i betydelig forvirring, da dette blad bad ham forklare, hvad det hele går ud på.

FORVIRRINGEN er ikke blevet mindre af, at sundhedsminister Carsten Koch (S) til alle, der har villet høre på det, erklærer, at det er hans mål pr. 1. januar at fusionere konstruktionen HS - Hovedstadens Sygehusfællesskab, der omfatter Københavns og Frederiksberg Kommuner - med sygehusvæsenet i Københavns Amt. Altså en mindre del af en mindre løsning på de samlede problemer.
Kochs planer har den socialdemokratiske amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen højlydt protesteret imod. Hun frygter at få et underskud prakket på. Til dette blad har hun sagt:
"Der må være en abe, de vil af med... Det er noget rod. En sammenlægning vil være dybt uforsvarlig."
Sagen kunne have været rettet op ved, at regeringen udtrykkeligt havde bedt Opgavekommissionen om det, regeringen i tre år har sagt, den også skal lave: Grundlaget for en ordentlig beslutning om den administrative fremtid for hovedstaden, med hospitaler og det hele.

MEN NEJ, REGERINGEN har valgt en luskevej. Den har inddraget spørgsmålet om en hovedstadsreform i de igangværende forhandlinger med Amtsrådsforeningens bestyrelse om rammerne for amternes økonomi i næste budgetår. Hvad i hulen den sag så end rager Amtsrådsforeningens bestyrelse. Bortset fra, at dens ledende skikkelser på vegne af jyske amter og deres egeninteresser har krævet det mindst mulige hovedstadsamt - for at holde deres egen konkurrencefordel over for et svagt og splittet københavnsområde.
Regeringen har følgelig som lokkemad lagt den mindst mulige hovedstadsreform: Et bette storamt bestående af Københavns og Frederiksberg kommuner og Københavns amt.
Og hør, hvordan der pranges og pruttes. Til Morgenavisen Jyllands-Posten siger Amtsrådsforeningens formand, Sønderjyllands amtsborgmester Kresten Philipsen (V): "Jeg tror, at et lille storamt vil gøre en dårlig økonomi-aftale mere spiselig."
Næstformanden, Viborgs Bent Hansen (S), lægger til: "Etableringen af et lille storamt, som Amtsrådsforeningen har anbefalet, kan blive noget af det, der får os til at sige ja til en aftale."
Amtsrådsforeningens accept vil regeringen selvsagt bruge til at lodse det lille amt igennem Folketinget uden saglig begrundelse. Og vel også uden at forklare, hvad Amtsrådsforeningen overhovedet har at gøre med hovedstadens fremtid.
Færingen Óli Breckmann købt for en milliard! Amtsrådsforeningen købt for en hovedstad på skrump! I tidligere tider ville de radikale have set det som deres opgave at forhindre, at væsentlige beslutninger blev til ved en så usaglig sjakren. I dag synes partiet at have nok at gøre med at klamre sig til bagsmækken, mens kareten rasler derudad.dr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu