Læsetid: 3 min.

Højt at flyve...

27. december 1996

DE FLESTE vil vedkende sig den frydefulde fornemmelse: Når flyet løfter sin slanke, skinnende krop op mod himlens blå, og de smukke stewardesser ruller ned gennem kabinen og serverer søde smil, kalkunbryst, vin, kaffe og en lille kage, så er man let om hjertet, fri som fuglen. For en kort stund vægtløs, befriet fra jordelivets tyngende byrder. Det er herligt at flyve!
Med mindre man er så uheldig - eller dum - at have taget en publikation fra miljøgruppen NOAH med som læsestof. Og her fanges af en artikel om det såkaldte økologiske råderum. En artikel der på basis af omfattende beregninger bl.a. fortæller, at miljøets bæreevne og princippet om lige muligheder for alle tillader hver enkelt af os at bruge én liter fossilt brændstof om dagen til transport. Omregnet til flytransport rækker det til ti kilometer. Læser man f.eks. dette budskab i luftrummet mellem København og Ålborg - afstand ca. 300 km - så er den skrækindjagende konklusion, at man på denne 30 minutters-tur har opbrugt sin fossile transportkvote for 30 dage. Resten af måneden står den på spadseretur eller cykel, uanset hvor man agter sig hen. Det er herligt at flyve - men omkostningerne er dæleme høje...
Det er denne modsætning, der har været temaet for Informations artikler den seneste tid om liberaliseringen af den europæiske flytrafik. Artiklerne har beskrevet, hvordan EU siden 1993 har arbejdet på at skabe fri konkurrence på de europæiske flyruter med det formål at sikre et tættere rutenet og lavere priser for passagererne. Effekten er ikke udeblevet. Der er kommet flere forbindelser, flere flyselskaber, hårdere konkurrence og på en del ruter lavere priser. Med det ny lavprisselskab Virgin Express kan De f.eks. komme fra København til Bruxelles for 499 kr. (til sammenligning: DSB Information angiver prisen for den tilsvarende togrejse til 1.055 kr.).
Dette er imidlertid langt fra nok: EU's transportkommissær Neil Kinnock har i en ny rapport forlangt en langt mere hidsig indsats de kommende år. Selskaber, som ikke bringer priserne ned, trues direkte med aktioner fra kommissæren. Forventningerne til den fortsatte liberalisering er, at den europæiske passagertrafik - der de seneste år er vokset dobbelt så stærkt som den samlede økonomi - vil være fordoblet i år 2005. Dvs. 600 mio. flere passagerer og syv mio. flere afgange.
Udviklingen er helt i det indre markeds ånd: Skærpet konkurrence skal give øget effektivitet og omkostningsbevidsthed hos de enkelte selskaber, og de, der ikke kan følge med, må forlade startbanen.

PROBLEMET med at give de rejsende flere ruter til en lavere pris er, at flytransport er ikke-bæredygtig. Jo flere flyrejser, desto mindre bæredygtighed. Væksten i den hjemlige flytrafik er tre gange så høj som væksten i øvrig trafik, og allerede i dag udgør CO2-udslippet fra fly en fjerdedel af den samlede persontransports udslip. Den EU-Kommission, der nu kræver forstærket liberalisering, siger det klarere end nogen:
"Handling er påkrævet, fordi emissioner fra fly udgør en stigende andel af forureningen i EU fra en række vigtige forurenende stoffer. En række undersøgelser har vist, at luftttansportens kraftige vækst efter al sandsynlighed vil medføre en fordobling af CO2-emissionerne fra denne kilde i år 2005 sammenlignet med 1993. Denne tendens går stik imod EU's målsætning om i år 2000 at stabilisere CO2-emissionerne på 1990-niveau."
Den nødvendige handling har Kommissionen også selv budt på i sit miljøhandlingsprogram:
"Priserne burde afspejle de fuldstændige omkostninger for samfundet af produktion og forbrug, herunder miljøomkostningerne."
I dag er flybrændstof så billigt, at De kan blive fløjet ti kilometer for det, en enkelt cigaret koster. Trafikøkonomen Uffe Jacobsen, Handelshøjskolen, angiver en tredobling som nødvendig, hvis de miljø- og samfundsmæssige omkostninger skal indregnes.
Dér står den. Den omkostningsdæmpende liberalisering kan være i orden, hvis den ledsages af en samfundsregulering af prisen. På det punkt er Kommissionen imidlertid på vej med et forslag, der for al udenrigsflyvning fastholder, at der ikke må pålægges grønne afgifter. Man vil vente på resten af verden, før man handler. Hvad indenrigsfly angår kan landene derimod få lov at pålægge nationale afgifter. Miljøminister Svend Auken har kaldt denne - ikke-vedtagne - åbning for et miljømæssigt gennembrud. Hvis Ministerrådet engang vedtager princippet, står det imidlertid tilbage at få Folketingets accept af en afgift. Man kan allerede høre CD formidle et SAS-synspunkt om, hvad et fald i indenrigstrafikken vil betyde for det pressede selskabs indtjeningsevne. Og et synspunkt fra bl.a. Københavns Lufthavn om, hvordan udenlandske flyselskaber vil trække sig fra de danske indenrigsruter.
Næste gang De letter, så giv det en tanke hvorhen bæredygtigheden er på vej? Op i det blå?

jsn (Jørgen Steen Nielsen)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her