Læsetid: 2 min.

Høst fra biobenzin kan skabe ny forurening

EU presser på. Bønder og teknikerne melder sig snart klar. Men øget forurening af markerne kan blive følgen af mere biomasse til transport
21. januar 2006

Flere danskere skal køre på bioethanol, mener EU-Kommissionen. Den frygter, at stigende energiforbrug i Kina og Indien vil presse energipriserne op og direkte true økonomien i EU. På den anden side kan øget pres på markerne øge forureningen på landet.

EU-Kommissionen har fremlagt en handlingsplan, som skal fordoble anvendelsen af biomasse fra 2002 og 2010. Det skal samtidig reducere drivhusgasserne og skaffe flere job på landet. Energistyrelsen påpeger i et notat om handlingsplanen, at brug af braklagt jord kan føre til "øget udvaskning af nitrater og pesticider og forringelse af biodiversitet og andre naturværdier".

Samtidig retter Energistyrelsen kritik mod EU-Kommissionen for en "overdreven fokusering på udbygning med biobrændstoffer til transportsektoren".

"EU kunne nå længere for færre penge og med mindre biomasseressourceforbrug, hvis indsatsen inden for el- og varmeproduktion blev vægtet højere, står der i notatet fra Energistyrelsen til Folketingets energiudvalg fra den 19. januar.

Marianne Bender, formand for OVE, Organisationen for Vedvarende Energi, mener, at Danmark er bagud på transportområdet, hvor den kollektive trafik er svigtet.

"Danmark har ladet CO2 udslippet vokse. Ethanol lavet på den rigtige måde er noget, vi kan i Danmark, og så kan vi komme med i den internationale konkurrence, siger hun. Men transport er foreløbig slet ikke med i planen Energistrategi 2025, som partierne forhandler i øjeblikket," påpeger hun.

Teknik klar om 5-10 år

Venstres energiordfører, Lars Chr. Lilleholt, forventer imidlertid, at bioethanol og dermed transport kommer med i Energistrategi 2025.

"Det er vigtigt at prioritere området, når vi afsætter penge til forskning. Jeg forventer, at området bliver helt centralt," siger han.

Vicepræsident Henrik Høegh, Dansk Landbrug, kalder det realistisk, at landbruget bruger de 16 procent af arealet, der skal til for at høste den nødvendige benzin. Professor Claus Felby fra Landbohøjskolen mener, at prisen på at fremstille biobenzinen vil falde til omkring 3,30 kroner i løbet af få år fra de nuværende 4,50 kroner. Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten mener han, at teknikken er klar i løbet fem-ti år til at kunne producere de 25 millioner kubikmeter brændstof, som de danske biler kræver.

Regeringspartierne Venstre og De Konservative mødes i næste uge med støttepartiet Dansk Folkeparti som led i jævnlige drøftelser om bioethanol og en mulig sænkning af afgiften, som gør bioethanol omkring en krone dyrere end benzin.

Sænkningen kommer dog tidligst, når et tværministerielt udvalg i løbet af et halvt år har skrevet en rapport.

Marianne Bender fra OVE fremhæver, at en sænkning af afgiften også er et tveægget sværd, da billigere kørsel kan føre til mere kørsel, ligesom mere effektive motorer har ført til større biler og tungere biler.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu