Læsetid: 2 min.

Hokus, pokus, brint

Men når man taler om brintsamfundet, rækker man mod stjernerne, og man er derfor tilbøjelig til at overse de lavthængende frugter. En af dem er el-bilen. Den kan omdannes til brint, når og hvis teknologien viser sig gangbar. "Der er ingen modsætninger imellem de to teknologier. Elbilen kan danne basis for brintteknologien," sagde civilingeniør Benny Christensen i mandagens Information. Brinten er måske fremtiden, men elbilen er her. Og så har enhver dansk bilist en stikkontakt og et valg. Plug in.
4. april 2007

BRINT. BRINT. BRINT. De tyr til det, hver gang spørgsmålet om fremtidens energi-og klimaudfordringer trænger sig på. Regeringens nyeste energiudspil går i det store hele udenom spørgsmålet om bilernes CO2-udledning - undtagen på et område: Der skal satses stort på brintteknologien. Og i denne uge kunne Informations læsere så forstå, at også Rådhuset er ramt af den store brint-buzz, da teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam forudså, at brinten i fremtiden vil drive hovedstadens hjemmehjælpere.

FREDAG OFFENTLIGGØR FN's klimapanel endnu en rapport om verdens klimatilstand. Og konsekvenserne af CO2-udledningen synes næsten uoverskuelige. Men hvis man skal tro den danske regering, er løsningen på den udledning, som transporten er ansvarlig for, her tilsyneladende med brinten - eller den er i hvert fald nær. For der er endnu ikke et eneste brintdrevet køretøj på på vores veje, og selv brint-begejstrede eksperter vurderer, at der vil gå et par årtier, før vi ser teknologien slå igennem i privatbilismen.

Alligevel synes ordet brint at have helt magiske evner i den danske energidebat. Det tryller bilisterne til at glemme dagens CO2 ved at love en morgendag, hvor H2O er det eneste, som efterlades i vores kølevand. Den køber tid for de gamle bil-producenter, så de kan få en blid opvågnen til tidens udfordringerne. Og den leverer en behagelig utopi for politikerne, der kan lægge ansvaret over på forskerne og udskyde de store beslutninger til efter næste valg.

For alternativerne er her allerede i dag. El-bilen er ældre end sin benzinslægtning, og dens fødselsvanskeligheder er overvundet med udviklingen af nye batterityper. 400 km på en enkelt opladning og en tophastighed på 210 km i timen. Det kan den amerikanske el-bilproducent Tesla nu fremvise - og det i en lækker indpakning, der giver myterne om den fladnæsede elbil baghjul.

Og så kan den drives af vindenergi. 500 havvindmøller er alt, hvad der skal til for at drive hele den danske bilpark, vurderer det danske medlem af EU's energiagentur, Jørgen Horstmann.

IMENS TALER MAN om brintsamfundet. Og selvfølgelig bør man tænke visionært, ligesom der naturligvis er behov for langsigtede satsninger, hvis drømmen om et samfund uden kul, gas og olie skal realiseres. I sidste uge meddelte svenske Volvo, at man satser på at udbyde kommercielle brintlastbiler allerede i 2009 og de amerikanske bilgiganter har alle sammen brint-drevne privatbiler på tegnebrættet. ansp

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her