Læsetid: 4 min.

Et hul

30. december 1999

PROTESTERNE strømmer ind til Københavns Rådhus. På byplankontoret hober brevene sig op i bunker. I morgen, den 31. december, udløber nemlig fristen for at gøre indsigelse mod byggeriet af en parkeringskælder i to etager under hele Kongens Nytorv.
Parkeringskælderen er beregnet til knap 900 p-pladser, ca. 4.400 biler i døgnet. Lige midt i hovedstaden og lige under den 'fornemste' plads i landet.
Fra EU's Miljøagentur, som for nogle år siden med stort besvær blev trukket til Danmark og anbragt på Kongens Nytorv, vil man få udsigt til en spunsvæg og en kæmpe byggeplads i op til fem år. Der bliver rig lejlighed til at foretage støjmålinger.
Når byggeriet til sidst er slut, de obligatoriske byggeskandaler er overstået, og de utænkelige skader på de gamle bygninger er udbedret, vil de tilrejsende miljøspecialister fra hele Europa kunne se ud på et monument over tåbeligheden, inkonsekvensen og selvmodsigelsen i dansk miljø-, trafik- og lokalpolitik.
På overfladen vil der være nyplantede elmetræer, nye fliser og brosten. Hvis man får lyst til at komme ud på pladsen for at se nærmere på de grønne skud, skal man dog først kæmpe sig over de tæt trafikerede kørebaner og finde vej uden om de tre store nedkørselsramper, trappeopgange, elevatorer, nødudgange og ventilationstårne. Hvis man har tendens til åndedrætsbevær anbefales det at gøre opholdet kortvarigt. Et eller andet sted skal udstødningen fra de 4.400 startende biler jo ud.

I GRUNDEN er det ikke mærkeligt, at Magasin du Nord og de andre forretninger i den dyre ende af Strøget gerne vil have en stor parkeringsplads i nærheden. Det samme gælder Hotel d'Angleterre og Nyhavns restauranter, bankerne, forsikringsselskaberne og advokatkontorerne og hovedsæderne, som Kongens Nytorv og nærmeste omegn er så rigt forsynet med. Kunder i bil har større købekraft end kunder på cykel, i bus, i metro.
Men de begrundelser, man får fra det politiske flertal på Københavns Rådhus, er der hverken hoved eller hale i.
Vi vil gøre den indre del af landets hovedstad mere fredelig - trafikalt - siger de. Hvordan pokker dæmper man biltrafikken ved at føre 4.400 biler ind i midten af byen og ud igen? Jo, svarer socialdemokraten Johannes Nymark, næstformand i byens Bygge- og Teknikudvalg, vi nedlægger samtidig 655 parkeringspladser oppe på gaderne - og øremærker nogle af de andre til lokale beboere med bil. Det tror han muligvis selv på. Bygge- og Trafikborgmester Søren Pind afviser det på forhånd.
Hvordan vil Søren Pind så bære sig ad med at gøre biltrafikken mere fredelig ved at slippe flere biler ind? Jo, han mener for det første, at bilerne i virkeligheden bare kører rundt i byen for at lede efter en parkeringsplads. For det andet er kælderen under Krinsen et led i en langt større Pind-plan. Med en havnetunnel under Den lille Havfrue skal gennemkørende trafik ledes uden om centrum. Langs en ring omkring city skal der laves flere store p-kældre: Rådhuspladsen, indre Vesterbro, Rosenborg eksercerplads, området ved Politigården og en grund mellem Borgergade og Adelgade skal også laves til parkeringskældre og parkeringshuse.

PIND-PLANEN vil efter al sandsynlighed virke stik modsat det erklærede mål, fredeliggørelsen, som SF'eren Ole Munk påpeger i Informations kronik i dag. Nye trafikanlæg tiltrækker ny trafik i et land, hvor bilparken vokser brat. Sådan er det bare. Og det ved Søren Pind og hans rådgivere sikkert godt. Man mærker hensigten og bliver forstemt.
Ole Munk gennemhuller også Johannes Nymarks forestilling om, at de parkerede biler kommer bort fra gaderne, når man laver huller i jorden. Hvis ikke man vil gribe til razziaer og andre grove midler, der gør livet surt for den femtedel af beboerne i indre by, som selv har bil, bliver folk da ved med at stille deres biler, hvor der er plads til dem, siger han.
Hvad parkeringskælderfolket forestiller sig med den nye førerløse metro, er en gåde. Metroen har alt for få stationer i det indre af København, men en af dem ligger lige netop på Kongens Nytorv. Den får en kapacitet på op til 25.000 mennesker i timen. Det er mere end der i dag kommer med bus til samme torv på et helt døgn. Så hvis der er noget sted, hvor man roligt kunne sige til folk, at de skal lade deres bil stå ved en station uden for centrum og tage S-tog og Metro i stedet, så er det da Kongens Nytorv. Men det er måske meningen, som byplanborgmester Peder Boas Jensen bemærkede på et debatmøde, at folk skal køre i bil til Kongens Nytorv og så parkere den der, før de tager Metroen ud til det nye megacenter, som Steen&Strøm vil bygge ude på den bare mark syd for Bella Center i Ørestaden?
Der er god grund til at give sin mening til kende. På Københavns Rådhus lover de at tage de protester med, der kommer efter nytår, bare de er sendt inden århundredets udgang. Bilismens århundrede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu