Læsetid: 3 min.

Hver tredje firma fortryder udflytning

Flere virksomheder fortryder outsourcing og trækker arbejdspladser hjem igen. Moden med at udflytte bliver mødt med stadigt større skepsis
10. maj 2005

Et sted mellem hver tredje og hver anden virksomhed høster slet ikke de forventede frugter af at udflytte opgaver til lavtlønslande og vælger derfor at trække opgaverne hjem igen. Det viser en række internationale undersøgelser, som får eksperter til at advare virksomhedsledere om, at de ikke uden videre skal hoppe på moden med at outsource.

Virksomhedernes skuffelser kan professor Per Vagn Freytag fra Handelshøjskolen i Århus nikke genkendende til. Han har i en årrække forsket i og rådgivet virksomheder om udflytning og siger:

"Et sted mellem hver tredje og hver anden virksomhed, som outsourcer, opnår ikke det, de forventede."

De bristede illusioner kan ifølge Økonomisk Ugebrev aflæses ved, at der er "internationale undersøgelser, der peger på, at op mod 50 procent af de virksomheder, der udflytter, ender med at flytte produktion tilbage efter tre år."

En af de virksomheder, der har brændt sig på udflytning, er Svendborg Brakes, der fremstiller skivebremser til bl.a. vindmøller og kraner. Administrerende direktør Erik Skjærbæk fortæller:

"I 2001 fik vi mulighed for inden for kort tid på tvangsauktion at købe en større hydraulisk virksomhed i Tjekkiet. Det gjorde vi så og indledte et samarbejde med en tjekkisk partner. Formålet var at udvide vores marked og udflytte cirka 10 arbejdspladser fra Svendborg. Men et år senere måtte vi opgive projektet. Det var druknet i sprog- og kulturproblemer samt at partneren ikke var helt fin i kanten."

Nu har Erik Skjærbæk ingen planer om at udflytte nogle af de 85 job i firmaet, men han opfordrer sine "underleverandører til at outsource for at kunne være med i konkurrencen fra Kina."

Internationalt set har en række virksomheder også fortrudt deres udflytning af opgaver. En undersøgelse fra Deloittte Consulting blandt 25 af verdens største selskaber viser, at en fjerdedel af dem har ført udflyttede funktioner tilbage igen.

Ifølge det amerikanske analyse-firma Gartner går det dårligt for fire ud af fem virksomheder, der flytter deres kundeservice til udlandet eksempelvis i form af call centre. Computer-giganten Dell har således valgt at flytte en stor del af sin kundeservice fra Indien tilbage til USA.

Nul gevinst

At udflytning langt fra altid er en guldbelagt vej kan også ses ud fra en undersøgelse udført af det hollandske analysefirma Significant. Det har kigget 110 af verdens store selskaber i regnskabstallene (blandt andre SAS og TDC) og slår fast, at fordi virksomheder inden for samme branche outsourcer mere end andre, får de ikke nødvendigvis et større overskud. Der er ingen sammenhæng mellem internationalisering og overskudsgrad.

Professor Freytag har ret nemt ved at påpege, hvad der går galt i forbindelse med udflytninger:

"Virksomheden har ikke brugt tilstrækkeligt med kræfter og tid på at forberede udflytningen. Og når det endelig er sket, har firmaet i Danmark ikke være dygtig nok til at overvåge, om samarbejdet rent faktisk fungerer."

Buzz word

I de senere år er der blevet øget fokus på udflytningen arbejdspladser. Cheføkonom Carsten Valgreen fra Danske Bank siger til Økonomisk Ugebrev:

"I dag skal man som virksomhed have en plan for outsourcing. Der er et pres fra aktiemarkedet om det. Ja, det er blevet et moderne buzz word."

Nicolai Søndergaard Laugesen, som er konsulent inden for globalisering hos rådgivningsfirmaet Rambøll Management, siger:

"Outsourcing er blevet en måde for virksomhedsledere at signalere handlekraft på. Ligesom downsizing (fyringer eller nedskæringer) var det i 1980'erne."

Ingen af de eksperter Information har talt med mener dog, at der er gået for meget mode i at outsource. Projektchef i Dansk Industri Thomas Bustrup siger:

"Fordelen ved den øgede fokus på outsourcing er, at alle virksomheder bliver nødt til at overveje, om det er noget for dem. Dermed er der også større chance for, at de i givet fald forbereder sig ordentligt."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu