Læsetid: 2 min.

Hvorfor?

20. september 2005

Får vi virkelig 'verdens bedste folkeskole' ved at score topkarakter i PISA? Eller uddanner vi vores børn til Hvem vil være millionær og Jeopardy?

Hvem har stillet spørgsmål til, hvordan man undersøgte elevers viden om Nakskov? Er Nakskov-syndromet grund nok til at gøre geografi til et eksamensfag?

Hvor er den forskning, som taler for at test og eksamener fremmer læring? Eller er det bare de sammenlignelige tal, vi vil have, og ikke den langsigtede læring?

Hvorfor er vi de rigeste?

Hvorfor har Danmark kun én professor i læsning, når vi nu er så dårlige til at læse?

Hvorfor er dansk arbejdskraft eftertragtet?

Hvorfor er vi et af de rigeste lande i verden, når folkeskolen uddanner dumme mennesker?

Hvorfor har Danmark opfundet brintpillen og leveret magneter til NASA's Mars-mission, når PISA siger, at vi er dårlige til naturfag? Og hvorfor kom der først uddannede natur/teknik-lærere i folkeskolen i 2002, når faget blev indført i 1995?

Hvorfor skal gruppeeksamener afskaffes, når alle 18 lærerseminarier er enige om, at det er en god eksamensform? Hvor skal lærer og censors timer komme fra? Fra undervisningen?

Hvorfor ville Ulla Tørnæs så gerne lukke Statens Pædagogiske Forsøgscenter, når det nu forsker i læring?

Hvorfra ved Bertel Haarder, at folkeskolen er slap? Hvordan vil han hæve lærerens status, når han fjerner tilliden til læreren som professionel med kanon, trinmål, tests osv.? Er læreren ikke den, som er uddannet til at træffe valg angående indhold, form og metode i en given situation og med pågældende elever?

Hvor er de gode indlæg?

Bliver vi bedre lærere, når vores arbejdsområde konstant er udsat for mistillid?

Gør konkurrence om løngoder virkelig læreren til en bedre lærer? Eller bliver han bare bedre venner med lederen?

Hvordan kan en økonom og en erhvervsmand vide mere om folkeskolen end lærerne selv?

Hvorfor bliver lærere ikke inviteret til Marienborg til debat om folkeskolen, når indvandrere bliver det i udlændingedebatten?

Hvad ved Anders Fogh om rundkredsen og pædagogik?

Hvor er alle de kvalificerede indlæg i folkeskoledebatten fra lærerne, de lærerstuderende, eleverne, forældrene og alle andre med daglig gang i folkeskolen?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her