Læsetid: 3 min.

Indeni Kylling

4. juli 1997

JACOB HAUGAARD og Finn Nørbygaard var for nogen tid siden på tv med en dialog om Bamse & Kylling. Ved du, at det er Uffe Ellemann, der er indeni Kylling, sagde Haugaard. Nørbygaard svarede efter øjeblikkes uudgrundelighed: "Jeg troede slet ikke, at der var nogen indeni Kylling!" Men det er der altså.
Kylling er ikke bare et fjerkræ i selvsving. Der er et menneske indeni, der står flere mennesker bag, og går man helt ind i Kylling, er der genklang af en generation af tv-folks erfaringer med væsentligt og varmt børnefjernsyn. Nemlig den generation, der sammen med Mogens Vemmers tiltrædelse som programchef for afdelingen tilbage i 1968 udviklede og forfriskede tv-mediet grundigt.
B&U-afdelingen gjorde noget uhørt: Den satsede på kvalitet. Den vedblev at satse på kvalitet, uanset hvilke stormløb, den løb ind i, og de var mange og drøje. Derfor har man med føje kunnet frygte for afdelingens fremtid i disse år, hvor æteren er opfyldt af støjende signaler, som blot skal tiltrække så mange af seerne som muligt. Der konkurreres på kvantitet snarere end kvalitet.
Det kunne have været nærliggende politik for visse kategorier af chefer i det lys at skære ned på så sær en vækst som B&U-afdelingen og erstatte dens folk og udsendelser med Bubber-inspirerede studieværter og ren, skinbarlig Anders And eller det, der ligner, indkøbt i metermål for en slik.

I STEDET kommer så den gode nyhed, at Danmarks Radios ellers så kritiserede ledelse har besluttet, at B&U-afdelingen kan ekspandere.
Der tales om mere egenproduktion (hvor andre i huset må afgive ditto) plus 100 sendetimer mere om året - hvad der kan ses som en fornuftig beslutning samt et skulderklap og en belønning til en afdeling, for hvilken det er lykkedes at skabe massivt kvalitets-tv. Det kan blandt andet aflæses af talrige hædersbevisninger og priser for de bedste programmer ved internationale tv-festivaler, hvor kolleger fra andre lande brændte af misundelse over, at man i Danmark kunne få lov at lave vedkommende programmer for den nedvurderede gruppe, børn og unge.
Men B&U har også opnået, hvad nogle chefer tror er mod naturlovene for kvalitetsprogrammer: At adskillige af programmerne er blevet seermagneter. Den varme kylling kan konkurrere med den kolde and.

PROGRAMCHEF Vemmer har i sin ekstraordinært lange 'regeringstid' lagt ryg til bygehagl og projektiler af kritik.
Især i starten stødte programmerne fra hans afdeling an mod den såkaldt gode smag ved at have for eksempel en indtil da uhørt direkthed omkring de seksuelle emner, der optog målgruppen, men som ifølge andre voksne helst skulle omfattes af den da fremherskende tys-tys-holdning.
De unge studieværter havde desuden en slentrende, afslappet måde at optræde på på skærmen, som vakte irritation hos slipsefolket.
Erhard Jacobsen og hans aktive proselyttere så Vemmer som en højrød lejesvend, og den centrumsdemokratiske politiker forsøgte hidsigt at få rejst en tjenestemandssag mod ham. I en periode måtte Vemmer bruge al sin arbejdstid på at dæmme op for Jacobsens idelige angreb. Det umulige lykkedes ham: At få lukket kæften på Jacobsen. Siden har Vemmer været urørlig, og tiden har givet ham medhold i, at det fjernsyn, de mange talenter i hans afdeling producerede, havde fremtiden for sig.

DEN KVALITETS- og seermæssige succes bygger på én ganske bestemt grundopfattelse, som adskiller stationen fra de fleste andre private såvel som statslige tv-stationer i verden: At børn ikke bare er 20-kroner på to ben, men rigtige mennesker, som har krav på at blive taget alvorligt som sådan. Læg hertil at de helt unge altid er blevet hentet med ind i redaktionerne af forskellige magasinprogrammer ud fra den tankegang, at de unge selv bedst ved, hvad der rører sig blandt de unge. Ligesom de bedst taler de unges sprog.
Den indstilling har givet en ekstra gevinst i en række formmæssigt fornyende og fantasifulde programmer i tidens løb - fra Poul & Nulles vilde ideer til ungdomsprogrammet Transits ligeledes medielegende tilgang til stoffet og videre frem.
Først og sidst har medarbejderne nægtet at være harmløse. De har villet noget med deres udspil. De har fortalt den opvoksende ungdom noget brugbart om den selv og om verden.
Måtte den holdning, som er læren fra DR's B&U-afdeling - at kvalitet er konkurrencedygtig - smitte af på det øvrige tv, det for voksne.

Bjørk (Kristen Bjørnkjær)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu