Læsetid: 3 min.

Inderne kommer

Stadig flere indiske virksomheder opkøber deres europæiske konkurrenter. Rupeen bliver nu anset som en trussel hos selv de tungeste europæiske industrigiganter
31. august 2006

"Mine damer og herre, vær venlig og tage plads. I skal nu overvære det største show på kloden: Den gradvise indiske overtagelse af de globale virksomheder."

Sådan indledte Dagbladet Times of India sin leder den første dag i 2004. Det indiske industriflasgskib, Tata, havde opkøbt verdens største the-producent, det britiske Tetley. Og Tata var kun en underskrift fra at overtage den sydkoreanske bilfabrikant Daewoo. Landets største avis var ikke i tvivl om, hvor vindene bar hen.

"Det globale system er ikke længere tømret sammen af og for hvide mænd. Det kan nu i ligeså høj grad bruges af indere til at vise deres talent og skabe globale forretningspapirer. Processen er begyndt," skrev Times of India.

Halvandet år senere tyder det nu på, at den erkendelse er ved at snige sig under reverset i europæisk erhvervsliv, hvor selv de gamle tyske indutrisværvægtere er begyndt at skele nervøst til de stadig mere aggressive og pengestærke indiske forretningseventyr.

"For tiden er det dominerende samtaleemne i de tyske bestyrelseslokaler, hvorvidt virksomheder fra Indien og Kina en dag - lad os sige indenfor fem til ti år - vil være i stand til at overtage selv de største europæiske virksomheder. Fra Siemens og nedad. Ingen føler sig sikre," siger chefen for en større tysk investeringsbank til dagbladet Financial Times.

En af 'de udsatte', en direktør for en af Tysklands helt store industrigrupper støtter den betragtning.

"Det er bestemt muligt, at en konkurrent fra et af udviklingslandene vil opkøbe os i fremtiden. Det vigtigste for os lige nu er at handle over for den trussel," fortæller den anonyme kilde til den britiske avis.

Abepenge, der gør ondt

Der er særligt en begivenhed, der har fået jorden til at skælve under de europæiske giganter.

I januar i år annoncerede den indiske stålbaron Lakshmi Mittal, at han ville købe aktiemajoriteten i sin europæiske konkurrent, Europas største stålkoncern Arcelor. Manden, der blev født i en landsby uden elektricitet i den fattige indiske delstat Rajesthan, havde oplevet "den indiske drøm".

Han var blevet verdens tredje rigeste mand og nabo til Buckingham Palace. Nu var han klar til at købe sig ind i den europæiske stålkoncern.

Men de var bestemt ikke klar til ham. Med slet skjulte racistiske undertoner gik både det franske erhvervsliv og politikere til modangreb.

Direktøren for Arcelor, Guy Dolle, bad ifølge kilder Mittal om at blive væk med sine "abepenge," og kaldte den indiske forretningsmand "en trussel imod europæiske arbejdspladser."

Han udtalte, at en overtagelse af Arcelor ville svare til at sætte en mand, der laver duftevand, til at producere parfume. I et sidste desperat forsøg på at holde Mittal ude, henvendte ledelsen sig til det russiske gasmonopol, Gazprom, og faldbød Arcelor. Det russiske frieri endte dog brat, de Arcelors egne aktionærer protesterede imod, hvad de betegnede som en unaturlig lav pris.

Også franske folkevalgte var fast besluttet på at vriste stålet ud af de indiske hænder.

"Man antaster ikke en gruppe som Arcelor - blomsten af europæisk økonomi og fransk jernindustri - uden at orientere nogen, uden forklaring og uden vision," buldrede den franske industriminister, Francois Loos, mens premierminister Dominique de Villepin, opfordrede til "økonomisk patriotisme."

Logikkens sejr

Men Lakhsmi holdt hovedet koldt og 34 mia. dollar klar, og Arcelors ledelse brød sammen og indgik, hvad de kaldte et "fornuftsægteskab" mellem indisk og europæisk stål.

"Det glæder mig, at visse lande endelig har indset, at globalisering ikke er en ensrettet gade," var den indiske erhvervsministers kommentar til overtagelsen, mens avisen Indian Express kaldte handlen for "den økonomiske logiks sejr over politisk irrationalitet."

Magasinet Economic Times mente, at handlen endelig ville få europæisk erhvervsliv op af stolene.

"Kald det indiske duftevands sejr over europæisk parfume. Budskabet til det europæiske erhvervsliv er klart og tydeligt: Indien leder de nye økonomiers indtog i de gamle industrialiserede lande, og det kan ende med at vippe magtbalancen. Fra vest til øst, fra rig til engang-fattig, og fra regeringer til den private sektor," konkluderede Economic Times.

Og også herhjemme er der kommet indiske rupees i virksomhedskasserne.

I juni i år solgte den danske fabrikant af maskiner til sortering af frø og korn, Westrup A/S i Slagelse, halvdelen af sine aktier til den indiske virksomhed, John Fowler Ltd. Hidtil har godt 10 indiske firmaer etableret datterselskaber i Danmark, over halvdelen i IT-sektoren, men det er første gang, at et indisk firma direkte køber sig ind i en dansk virksomhed.

Stort, stort nummer. Fra blomsten af fransk industri til en mark udenfor Slagelse. Det indiske roadshow kommer snart til en by nær dig.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her