Læsetid: 3 min.

Indiens kasteløse bliver buddhister

I protest mod kastesystemet, deltager tusindvis af dalitter masseomvendelsesceremonier, hvor de konverterer til buddhismen
14. oktober 2006

NEW DELHI - I denne måned konverterer tusindvis af hinduer over hele Indien til buddhismen. Det sker i protest mod den massive diskrimination, de med deres baggrund i det hedengange kastesystems lavkaste, til stadighed udsættes for. Masseomvendelsesceremonier afholdes måneden igennem fra Delhi i nord til Hyderabad i syd. Arrangørerne hævder, at så mange som 100.000 allerede har konverteret.

Konvertering er et stærkt betændt stridsemne. Adskillige delstater har i år vedtaget love, der gør det vanskeligere at konvertere, og ceremonierne vækker hvert år raseri hos de hinduistiske nationalistpartier, der fører kampagner for at få lavkastehinduerne til at høre op med at skifte religion.

Men for mange dalitter eller 'urørlige', som lavkaste-hinduerne kaldes, er konvertering den eneste måde at undslippe den undertrykkelse, der stadig er vilkåret i det hindudominerede indiske samfund. Udstødelse af 'urørlige' har officielt været ulovligt i Indien, siden nationenens uafhængighed i 1947, men er mange steder endnu en udbredt skik. I mange landsbyer har dalitter således ikke ret til at drikke rent vand fra en brønd, og på te-udskænkningssteder forefindes særlige krus forbeholdt dalitterne, således at højkastehinduer ikke risikerer at 'forurenes' ved at drikke af samme kar. Efter 2. juledag-tsunamien i 2004 blev overlevende dalitter i delstaten Tamil Nadu forhindret i at få del i vand-ressourcerne i nødhjælpslejrene.

Dalitter konverterer i år i særligt stort tal, fordi det er 50-året for konverteringen af deres mest betydningsfulde leder i nyere tid, B. R. Ambedkar, der som den første opfordrede dalitterne til at blive buddhister for at undslippe diskrimination.

Da Mahatma Gandhi førte an i de ikke-voldelige protester mod det britiske kolonistyre, brugte Ambedkar de samme metoder for at kræve lige rettigheder for 'de urørlige'. Han var kritisk over for Gandhi og uforbeholden i sin kritik af hinduismen.

Fortsat diskrimination

"Disse mennesker konverterer først og fremmest for at protestere," siger Sakaya Ponnu Durai, en af arrangørerne af masseomvendelses-ceremonierne. Men Durai, der selv konverterede for to år siden, hævder, at han siden er blevet en helhjertet og praktiserende buddhist. "Efter at have konverteret har jeg fået meget større glæde ud af livet," siger han.

Mange af dem, der konverterer, gør det for at blive fri for de usle småjob, dalitterne traditionelt har fået anvist. Under kastesystemets rigide regler er det meget vanskeligt at avancere til job, som er forbeholdt højere kaster. Skønt denne skik ikke længere praktiseres i Indiens storbyer, er den udbredt i landsbyer og landdistrikter. Mange dalitter tvinges således til at arbejde som latrinrensere og affaldssamlere.

Durai var mere heldig. Hans far svang sig op til at blive officer i den indiske hær og blev derved i stand til at give sin søn en god uddannelse i Chennai. Alligevel blev jeg stadig udsat for diskrimination," fortæller Durai.

Det oplevede han eksempelvis på universitet, hvor Durai blev tævet af højkaste-studerende, der var vrede over, at en dalit tillod sig at få højere karakterer end de. I dag arbejder han i centraladministrationen i Delhi. Han er helt på det rene med, at konverteringer er et eksplosivt emne. De hinduistiske nationalistpartier er stærkt opbragte over det store og stigende antal lavkastehinduer, der går over til enten buddhisme eller kristendom.

I år har flere delstater, deriblandt Rajastan og Madhya Pradesh gennemført love, der påbyder enhver, der måtte ønske at konvertere til først at indhente officiel tilladelse dertil. I Gujarat, hjemstat for nogle af de mest uforsonlige Hindu-grupper, har man gennemført en endnu mere kontroversiel lov ifølge hvilken buddhisme anses for en underafdeling af hinduismen.

I et planlagt masseprotest-optog i denne weekend (der ikke har noget med massekonverterings-ceremonierne at gøre) agter tusindvis af dalitter at brænde de nye love.

Ved en sælsom ironi sker årets massekonverteringer ikke blot på 50-året for Ambedkars død - de afvikles midt i en strid om ligfærden for en af dalitternes mest magtfulde leder i de senere år, Kanshi Ram. Også Ram konverterede til buddhisme, men nogle af hans slægtninge protesterede og blev dybt ulykkelige, da hans kremering skete i overensstemmelse med buddhistiske ritualer.

© The Independent og InformationOversat af Niels Ivar Larsen

udland@iinformation.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu