Læsetid: 3 min.

Indisk kunst i høj kurs

Moderne indisk kunst appellerede for få år siden kun til nichesamlere - i dag er den blandt de store auktionshuses mest eftertragtede værker
26. marts 2007

For blot fem år siden indbragte kunstværker fra den indiske kunstgruppe kendt som Modern Masters kun beskedne priser ved kunstauktioner og appellerede blot til nichesamlere. Men ved denne uges auktion i New York-afdelingen af auktionshuset Christie's, Modern and Contemporary Indian Art, forventes de tungeste internationale opkøbere at være massivt repræsenteret. Og opkøbernes bud kan blive meget høje i konkurrencen om at sikre sig de senest udbudte værker.

Det indiske kunst-boom har, som det kinesiske før det, skabt et af det hurtigst voksende markeder i Vesten, hvor velstående indiske samlere og vestlige galleriejere formelig kappes om at få fat i indiske kunstneres malerier fra 1950'erne. Lige så eftertragtede er værker fra en yngre kreds af samtidskunstnere kendt som Bombay Boys.

Aicon Gallery, et permanent udstillingsrum i det centrale London for værker af netop de yngre indiske kunstnere, har netop slået dørene op for et udvalg af værker af Riyas Komu, mens Tate Modern viser værker af en anden indflydelsesrig moderne indisk kunstner; Amrita Sher-Gill.

Priserne på indisk kunst er mere end 20 gange højere, end de var i 2001, og sidste års omsætning af indisk kunst i Storbritannien på 106 mio. pund forventes i år at blive mindst dobbelt så stor. Salget af indisk kunst ved Christie's og Sotheby's er steget markant de senere år, således at billeder, der gik for få tusinde pund et årti tilbage, nu nærmer sig priser på en million pund.

Draget mod rødderne

Zara Porter Hill, international chef for moderne indisk kunst ved auktionshuset Sotheby's, som også afholder auktion i denne måned, bekræfter, at indisk kunst er blevet et meget attråværdigt investeringsobjekt - på fire år er Sotheby's priser steget 70 procent.

Den samlede omsætning for de 117 malerier og skulpturer, der er sat til salg hos Christie's, er anslået til 10 mio. dollar, og alene et enkelt værk af Tyeb Mehta, Diagonal XV, forventes at komme under hammeren for 1,6 mio. dollar.

Yirmini Mehta, chef for indisk moderne kunst hos Christie's, fortæller, at den første auktion for indisk kunst i 2000 omsatte for 600.000 dollar, mens den seneste, som blev afholdt sidste år, omsatte for 18 mio. dollar.

"Indisk kunst er et af de hotteste og hurtigst voksende markeder," siger hun.

"Bølgen begyndte med, at stadig flere af de mange velstående indiske indvandrere, der arbejder inden for it- og banksektoren, følte sig draget mod deres kulturelle rødder. Derfra bredte interessen sig til vestlige gallerier og samlere."

Skønt det stadig er værker fra gruppen Modern Masters, herunder Tyeb Mehta, Francis Newton Souza og Syed Haider Raza, der opnår de højeste priser, tiltrækker også samtidskunstens indiske scene en stært forøget international interesse.

Globaliseret samfund

Prajit Dutta, medstifter af Aicon-galleriet, og som stod bag lignende initiativer i New York i 2002 og i San Francisco et år senere, taler om en flodbølge af interesse for samtidskunsten fra samlere, museumskuratorer og kunstkritikere og fortæller, at de bedst sælgende værker er vokset 550 procent i værdi siden 2000.

"Ny indisk kunst er meget forskellig fra de moderne mestre og brydes i langt mindre eksplicit grad med spørgsmålet om, hvad det vil sige at være inder, mens mange fra den ældre generation i høj grad søgte inspiration i gamle indiske myter og legender. Det Indien, nutidens kunstnere skildrer, er et globaliseret, multikulturelt samfund. Væksten i omsætningen af indisk kunst er drevet frem af rige indere i udlandet og af den indiske økonomis fremgang."

Riyas Komu, 36, hvis værker nu er udstillet på Aicon, behandler temaer som terrorisme og imperialisme. Han finder også, at indiske kunstnere i dag er langt mere internationale i deres orientering end tidligere tiders "indadvendte tilbageskuende" generation, og at dette afspejles i deres værker.

"Der er stor selvbevidsthed i det indiske samfund i dag," siger han.

kultur@iniformation.dk

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu