Læsetid: 5 min.

Islam elsker sex, kærlighed og kvinder

Profeten Muhammed var noget af en vellystning, mener den fransk-algeriske antropolog Malek Chabel at påvise ved læsning af islams hellige skrifter og en næsten glemt erotisk tradition i arabisk litteratur
22. maj 2006

Pas på, denne bog er farlig. Den fransk-algeriske antropolog Malek Chebel har afdækket en næsten glemt genre - arabisk erotisk litteratur og udgivet et udvalg af de smukkeste tekster i antologien Arabisk kama-sutra.

I dette værk om elskovs-kunst, lidenskaber, begær, coitus, vulvaer og penisser lovsynges sansernes og den kødelige kærligheds fryd i, hvad der må fremstå som en skandaløs undsigelse af den muslimske fundamentalismes krops- og seksualitetsfornægtelse. Har de meget alvorlige og lærde teologiprofessorer på al-Ansar-universitetet, den islamiske verdens mest prestigefyldte, måske ikke for nylig udstedt en fatwa, der forbyder ægtefolk at "praktisere nøgent samleje" - og overtræder de dette, skal deres giftermål anses for ugyldigt?

- Malek Chebel, er islam og elskovskunst ikke to modstridende størrelser, som vor tids fundamentalistiske lærde synes at mene?

"Fundamentalisterne betragter ganske rigtigt enhver seksuel forbindelse som noget urent, ja selv udfordrende blikke holder de for skændigt. Deres islam udgår fra et betændt had til kødets lyster. Den fordømmer al kropslighed og nøgenhed og ekskommunikerer kvinden, alene fordi hun er kvinde. Men Muhammeds religion har ikke altid været synonym med frustration og skyldfølelse. En raffineret sans for det erotiske har førhen ledsaget dens udvikling, især i Mesopotamien, Andalusien, Mahgreb og Syrien. Arabisk kama-sutra er både en nydelsesmanual, en antologi om høvisk kærlighedspoesi og en grammatik for erotiske stillinger."

Islams velsignelse

- Så denne elskovskunst velsignes altså af islams hellige tekster?

"Seksualiteten nyder betydelig anerkendelse såvel i Koranen som i den islamiske tradition. Koranen opfordrer ganske klart den gode muslim til at hengive sig til kødets lyst som en integreret del af troen. I anden sura fastslås det utvetydigt, at seksualakten er en guddommelig velsignelse, der anbefales af Allah: 'Kvinderne er som et klæde for jer, og I er som et klæde for dem- Lev sammen med dem og dyrk deres selskab, således som Allah forskriver jer' (Koranen, 2., 187). 'En god muslim kan ikke nå åndelig fuldkommenhed, medmindre han ærer sine kone ved i det omfang, det er muligt at give hende fuld tilfredsstillelse' (2, 223). Det er ej heller tilfældigt, at islams paradis hjemsøges af hurierne, unge kvinder, hvis fysiske jomfrudom til stadighed genskabes efter hver penetration. Islams hellige tekster udtrykker flere steder uden blufærdighed begær og lidenskaber, ja selv elskovens vildskab, som i den 12. sura, Yusuf , der handler om det begær, Potifars kone, Zuleikha, følte for den smukke Josef. 'Haital lak - tag mig,' siger hun. 'Jeg er gal af kærlighed-!' Og endelig agiterer hadith-traditionen om de eksempler, som profeten og hans ledsagere satte for de troende, også for en frisættelse af de kropslige lyster - dog inden for en 'sund' seksualitets grænser.

- Var profeten Muhammed et meget sanseligt menneske?

"Han førte et liv, som vor tids fundamentalister ville have betragtet som en synders. Han sagde selv: Jeg elsker kvindernes, parfumernes og bønnens verden. Og han søgte selv at favorisere lysten hos sine seksualpartnere. Det ved vi fra de ord, vi har fået overleveret fra hans egne koner. Da han i sin seng tog imod kopterkvinden Maria, blev Muhammed sammen med hende i 27 dage og 27 nætter, beretter historikeren Tabari (839-923)."

- Men islams hellige tekster sætter dog frugtbarhed over nydelse?

"Jo, islam ønsker mange soldater, og opmuntrer derfor til børnerige familier. Men det betyder ikke, at nydelse er forbudt. Når to voksne individer ønsker at hengive sig til hinanden, så er der ikke sat grænser for, hvor langt de må gå i deres nydelse. De fundamentalister, som vil tvinge kvinderne til at tildække sig efter deres bag-stræberiske visioner, handler ikke som muslimer, men som kvindehadere og machoer."

- Hvor stor en rolle spiller 1001 nat i arabisk erotisk litteratur?

En enestående rolle. Alle de sexparties, som borgerskabet afholdt i abbaside-dynastiets Bagdad (900-tallet, red.), ofte i kaliffens residens, er beskrevet for os i 1001 nat. Det er et forbløffende frisprog, som dette værks forfattere lægger for dagen - eller rettere forfatterinder, det er i al fald min tese i bogen Psychanalyse des 'Mille et une nuits', at værket er skrevet af kvinder - når de udforsker seksualitetens verden. Et frisprog, som er blevet kraftigt nedtonet og udrenset i oversættelserne til vestlige sprog."

- Hvilke andre store erotiske værker er der i den islamiske kultur?

"Det er en meget varieret litteratur. Der findes for det første talrige værker om høvisk ridderkærlighed, der kan minde om den vestlige middelalders - lad mig fremhæve to store navne, Omar Ibn Abi Rabi'a (644-719), som man siden har kaldt Medinas Casanova og Abu Nuwas (757-815), en sand libertiner, der yndede at holde et glas vin i den ene hånd, når han kærtegnede sin kvinde med den anden. Der findes også elskovsmanualer som f. eks. Ibn Hazm Andaluserens Duens smykke, og frem for alt Den parfumerede have af sheik Nefzaoui (1400-tallet). Af disse værker fremgår, at man i Orienten aldrig er ophørt med at diskutere penis' størrelse, vaginas skønhed, og kønsdriftens ustyrlighed. Visse tekster taler sågar åbent om nymfomani, masturbation og brug af dildoer. Glemmes må heller ikke de humoristisk-anekdotiske tekster, der gør brug af antydningens kunst, og som jeg har oversat flere af til Arabisk kama-sutra."

Kvinder og erotik

- Hvad er kvindens rolle i denne erotiske kultur?

"Kvinden, hustruen, konkubinen, ja selv luderen spiller en absolut hovedrolle. Kvinden er den ideelle partner i de høviske kærlighedsfortællinger og hovedperson i 1001 nat. Som seksualpartner lovprises hendes evner af alle de erotiske forfattere, og selv Koranen anerkender hendes selvstændige talenter på dette felt. Vi har også andre tekster af kvindelige forfattere som f. eks. Wallada (10. århundrede), digter og prinsesse i Cordoba, som ikke lagde skjul på, at hun foretrak elskovspartnere af samme køn."

- Og haremmerne?

"Vesterlændinge har fantaseret utrolig meget om disse steder. Ikke mindst det orientalistiske maleri fra 1700-1800-tallet har populariseret forestillingen om den nøgne odalisk (haremskvinde, red.), der ryger på sin vandpibe, imens hun venter på den næste mand- Men den erotiske litteratur viser, at kvindens situation til alt held er mere kompleks og raffineret end som så. Den skildrer kvinderne som snedige og selvhjulpne. De accepterer ikke en mandlig elsker, de ikke begærer. Selv deres legitime ægtemænd kan have svært ved at få adgang til deres seng. De vil forføres og overbevises. Så meget desto mere, fordi deres seksualitet er en af deres få tilbageværende bastioner for individuel frihed."

- Men hvordan forklarer du så den seksualangst, som i dag synes at gennemtrænge så store dele af den muslimske kultur?

"Forkastelsen af kødets lyst og seksualitet er først og fremmest en forkastelse af sig selv. Og når man hader sig selv, er man ikke i stand til at elske andre, ja knapt nok Gud. Islam betoner den profane lykke som meditationsform og som invitation til dybere spirituel lykke. At sætte disse to op som modsætninger er at opføre sig som følelsesmæssig analfabet. Hadith'erne fastslår det hele tiden: Ingen muslim skal gøre sig håb om at komme i paradis, hvis han ikke elsker sin næste som sig selv - og vel at mærke også i fysisk forstand."

© Le Point og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu