Læsetid: 2 min.

Island:Oliefri i 2050

Den islandske regering samarbejder med en håndfuld af verdens største energi-producenter om en storstilet plan: Island skal være verdens første brintnation
30. maj 2006

"Vi ser os selv som pionerer i ren teknologi". Sådan sagde Islands præsident Olafur Ragner Grimsson, da han i slutningen af 90'rne fremlagde en ambitiøs plan for den lille nations energifremtid: Island skal være være en brintnation. En selvforsynende og helt oliefri oase i Atlanten.

"Det her er energi, der er holdbar, og som ikke skader livet på jorden. For en lille nation er det en meget vigtig vision og et vigtigt signal til verden," konkluderede præsidenten.

Målet er at omlægge transportsektoren, så landet i 2050 vil være 100 procent oliefrit.

"Vi vil styre efter en økonomi, der kun kører på vedvarende og lokale energikilder," hedder det på energi-ministeriets hjemmeside.

Og på Island har man valgt at tage de helt tunge drenge med til bords for at nå den målsætning. Man har dannet et konsortium, Icelandic New Energy (INE), der udover regeringen og forskningsinstitutionerne består af en håndfuld af verdens største producenter af energi og energislugere: Norsk Hydro, bilproducenten Daimler-Chrysler og benzingiganten Shell. Ikke mindst sidstnævnte har i de seneste år vist en voksende interesse for brintenergien. Og her er Island et oplagt laberatorium. Som det hedder på Shells hjemmeside: "Island tilbyder en ideel mulighed for at studere effekterne af en brint-økonomi."

Klart og ambitiøst

Den danske energiforsker Bent Sørensen fra RUC har forsket i brintenergi i mange år. Han mener, at Islands målsætninger er realistiske.

"Teknologierne udvikler sig hele tiden, og den store satsning har sat yderligere skub i den udvikling," siger Bent Sørensen.

Han ser Island som et lysende eksempel på en nation, der evner at få noget positivt ud af omlægningen væk fra olieøkonomien.

"Ved at melde klart og ambitiøst ud og invitere de store virksomheder med i arbejdet har de sat Island på verdenskortet. Det kunne man godt lære noget af herhjemme," siger Sørensen.

Der går dog en rum tid, før Island kan vinke endeligt farvel til benzinen. Der er i dag kun tre brintdrevne busser på gaderne i hovedstaden Reykjavik og kun en tankstation, hvor der kan fyldes brint på bilerne.

Men det ventes at blive udviddet kraftigt inden for de næste par år. Regeringen forhandler nu med flere af de store bilproducenter om at levere brintbiler direkte til det islandske marked. Næste skridt i planen er at omlægge landets store fiskeriflåde til brint.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her