Læsetid: 5 min.

Jorns italienske Wunderkammer

Asger Jorns italienske hus, der efter at have været lukket for offentligheden i over 20 år, blev atter åbnet i 2004 efter en mindre renovering. Lige nu - inden museet igen lukker på grund af en gennemgribende renovering - kan man opleve en udstilling med værker af den cubanske surrealist Wifredo Lam og den norditalienske installationskunstner Giuliano Galletta, der som Jorn, er helt sin egen
14. maj 2007

Arnestedet for Asger Jorns virke i 1950'erne har slået dørene op for en kort bemærkning for at lancere en lille eksklusiv udstilling, som illustrerer den alsidighed, som prægede Jorns virke. Også hans aktiviteter inden for den politiske og revolutionære kunst bliver markeret.

For 50 år siden var Asger Jorn med til at stifte gruppen af de internationale situationister - en kunstnerisk fraktion, som ville forene kunst og liv - netop her i et efterhånden medtaget hus i Albisola ved den italienske riviera ( i forlængelse af den franske riviera, syd for Alperne, red.).

"Jamen, egentlig ønsker vi ikke en masse besøgende," nærmest hvisker udstillingens kurator Giuliano Arnaldi til mig, efter jeg har efterlyst flere skilte til Asger Jorns museum, der i dag ejes af Albisola Kommune. Arnaldi er leder af den private fond Tribaleglobale, der arrangerer smalle kunstudstillinger rundt omkring i Italien.

Da jeg spørger lidt undrende til stedets miserable tilstand, forklarer han, at Jorn i sin tid testamenterede huset til kommunen i keramikbyen Albisola ved rivieraen. Men på grund af en lang retssag mellem Silkeborg Museum og Albisola Kommune samt en slunken kommunal kassebeholdning stod museet desværre tomt og aflåst i mere end 20 år.

En glad viking i telt

"I 2004 kunne vi endelig åbne dørene op for offentligheden igen efter at have lagt nyt tag på. Ja, desværre havde flere af Jorns værker dog taget skade i mellemtiden pga. det store hul, der var i det gamle tag," forklarer Guiliano Arnaldi, slår ud med armene og fortsætter:

"Ja, tænk dig, Jorn kom hertil i 1950'erne som en fattig mand, så han startede sin karriere i et telt! Senere blev han dog bedre bemidlet, og kunne derfor tillade sig at købe dette hus for den nette sum af enmillion lire (svarer til ca. 4.000 kr.). 'Vikingen', som vi kaldte ham, faldt ganske godt til her. Måske pga. hans livsglade stil!," griner Arnaldi.

Herefter bliver han atter mere alvorlig: "Nu er det endelig lykkedes os at skrabe 600.000 euro sammen (over fire mio. kr.) takket været diverse regionale fonde, så inden længe bliver huset atter lukket for offentligheden for at påbegynde den gennemgribende renovering."

Ved indgangen sidder to mennesker og lytter nysgerrigt til vores samtale. Den ene af dem er enken til den milanesiske læge Passaré, hvis værker af den cubanske surrealist Wifredo Lam samt masker af Bambara-folket i afrikanske Mali er udlånt til nærværende udstilling.

Jorn & Lam

Lige frem for mig får jeg øje på et oliemaleri, der viser et kantet ansigt i brun-lilla farver. Billedet leder straks tanken hen på en Picasso. Det er malet af Wifredo Lam (1902-1982), der faktisk fik undervisning hos Picasso i Paris. Lam havde ikke bare rødder i afrikansk og europæisk kultur, der løb også kinesisk blod i hans årer. Gennem sin kunst og i sit personlige engagement stod han på de undertryktes side. Han satte bl.a. fokus på den afro-cubanske arv i sine malerier. I dag er han anerkendt for at have forenet sydamerikanske former og sjæl med den europæiske avantgarde, tilsat mystik fra den afrikanske og oceaniske tradition i form af sammensmeltede mennesker og dyr og vegetabilske elementer i truende semi-abstrakte billeder.

Og ved nærmere eftersyn er det svært at tyde, om der er tale om et menneske, et dyr eller noget midt imellem med grønne fyldige læber, der ligner to fuldmodne ærtebælge.

Til venstre for Lam-værket får jeg øje på en keramisk frise udført af Jorn i farvestrålende farver, mens Arnaldi tilføjer:

"Ja, det var sjovt at se, hvordan Jorns farvepalet blev meget mere mediterran efter han bosatte sig her i Italien. Det var her i Albisola, at hans 27 meter lange og tre meter høje Store Relief til Århus Statsgymnasium blev til. Desværre er hans 145 andre arbejder, der tilhører kommunen, dog nu opbevaret på magasin, men de kommer frem af støvet til næste år, når Casa Jorn åbner op efter den gennemgribende renovering".

Arnaldi, der også er galleriejer samt en kyndig kender af afrikansk kunst, peger nu hen på nogle store mørke afrikanske masker, som også tilhører den afdøde læge Passarés kunstsamling:

"Ja, det er interessant at iagttage, hvordan to kunstnere som både Lam og Jorn var forud for deres tid. Dengang blev afrikansk kunst ikke regnet for meget, men i dag er den type faktisk på vej op. Ja, det er som om de allerede dengang så globaliseringens kim - også inden for kunstverdenen!"

Hyldest til revolutionen

Førstesalen huser en udstilling af den norditalienske installationskunstner Giuliano Galletta, der ønsker at fejre 50-året for de internationale situationister, som Jorn jo netop var en af grundlæggerne af. Denne bevægelse, der var af international politisk og kunstnerisk karakter, blev dannet i 1957 her i Italien.

Franskmanden Guy Debord var det mest prominente medlem, men også Asger Jorn var med. Bevægelsen forblev kun samlet få år, hvorefter uenighederne blev for store. Asger Jorn og Guy Bebord var uenige om kunstens betydning i forhold til bevægelsens revolutionære politiske idealer.

Giuliano Galletta, der ifølge den italienske kunstkritik betegnes som en "abnorm" kunstner, arbejder hinsides det traditionelle kunstmarked. Hans installation, der er tilegnet Jorn, er anbragt i de tre tilhørende værelser. I det første ser vi nogle historiske fotos hentet fra udstillingen Noter til det farlige hus fra 1990, der er en hyldest til situationist-bevægelsen. I de to andre værelser er der to nye installationer: Sentimental shopping samt Åndens fænomenologi (den første er af tingslig art, den anden er en videoinstallation).

I installationen Sentimental shopping hæfter jeg mig ved de Barbie-dukker, der flyder rundt i en gammel gul opvaskebalje. En konkret konfrontation af den vestlige kultur, der er ved at drukne sig selv og sine børn i en åndløs Barbie-kultur?

Jeg tror, Jorn alias Asger Jørgensen ville have elsket denne totaloplevelse, som hans Wunderkammer er blevet til.

- Casa Jorn, via d'Annunzio 8, Albissola Marina (Savona), Italien . Åbningstider: fre-søn fra kl. 16.30-18.30. Tillige søndag fra kl. 10-12 t.o.m. den 3. juni 2007

www.tribaleglobale.info

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu