Læsetid: 4 min.

Juhu, ned med Yahoo!

13. januar 2001

»Vi tror ikke, at den nye økonomi er død. Vi tror ikke, at vi er på vej ind i en recession.«
Martin N. Bally, formand for de økonomiske rådgivere i Det Hvide Hus

CLINTON forlader præsidentembedet i verdens mægtigste stat med høj cigarføring. Jazz on! Arbejdsløsheden er den laveste i 30 år, inflationen er den laveste siden 60’erne, 22 millioner nye job og otte års ubrudt økonomisk boom. Hvilken rekord. Aldrig har den amerikanske nation været mere velstående. Tusinder af milliarder af dollargevinster er – trods de seneste måneders tilbagegang – akkumuleret på børserne i New York og Chicago op igennem de vilde 90’ere. Hvis Clinton vil blive husket for noget, så må det være økonomien, stupid!
I de seneste dage har visse pessimistiske profeter på Wall Street advaret om, at USA’s økonomi er på vej mod en hård landing, der ender i en fuldblodsrecession – skarpest har cheføkonomen Stephen Roach hos investeringsbanken Morgan Stanley været, og i går skar også Credit Suisse First Boston sine vækstprognoser ned til nulpunktet. Men Clintons økonomiske chefrådgiver, hr. Bally, har pudset festskoene og vil ikke høre tale om den slags. Festen fortsætter. Omend med en lettere nedskrevet vækst på 2,7 procent i år.
Ikke så ringe endda. Hvis man tør stole på det. For så bliver det blød og behagelig landing for USA.

UDE PÅ den højteknologiske børs i Chicago er NASDAQ-indekset steget torsdag og fredag – men halvdelen af årsagen er ’ren psykologi’, forsikrer en investor. Med en vis raison. Stigningen kan kun begrundes i forventningen om, at de forslåede dot.com-selskaber, der er dykket kraftigt siden det vilde historiske højdepunkt i marts sidste år, har ’nået bunden’ og fremover vil stige og stige og...
Men den forventning hviler på et tyndt grundlag.
Kendsgerningen er, at en række af USA’s førende internet-, it- og softwareselskaber er kommet med ynkelige regnskabsmeldinger og har nedskrevet deres indtjeningsprognose for 2001. Cisco, Hewlett-Packard og Gateway har haft et slemt fjerde kvartal. Den svage efterspørgsel og opbremsningen i den amerikanske økonomi gør ondt. Internetportalen Alta Vista har lige meddelt, at den alligevel ikke tør kaste sig ud i en notering på børsen – stemningen er ikke den bedste i øjeblikket.
Verdens førende internetportal, Yahoo!, har netto tjent godt 630 millioner kroner i fjerde kvartal. Selv i et vigende marked har det tjent penge. Regnskabet levede formelt op til analytikernes prognose. Og dog. Yahoo!-aktien blev sendt 20 procent ned torsdag – og fredag rettede den sig ikke op. Selv nok så kåde investorer går i disse dage i en bue uden om Yahoo!.
Årsagen er, at selskabet siger, at indtjeningen falder med 10-30 procent i år – i stedet for som tidligere forudset at stige med 34 procent. Den melding sendte tilliden til selskabet endnu en tand nedad. Siden Yahoo! toppede på børsen i marts sidste år, er aktiekursen faldet med næsten 90 procent. Ikke underligt. Som for så mange andre dot.com-aktier var vækstforventningen sidste forår en stor oppustet sæbebobbel – aktieprisen lå flere hundrede gange over indtjeningen.

TILINTETGØRELSEN af papirværdier på NASDAQ-børsen i Chicago – og også af Yahoo’s – har været hæsblæsende i de sidste ni måneder. Mere end 2.500 milliarder dollar. Det svarer til et helt tysk bruttonationalprodukt, der er sivet op i den blå luft – det vil sige alle andre steder hen. Den kreative destruktion af akkumulerede papirværdier er mere end dobbelt så stor som under krakket i 1987 og i reale priser mindst fem gange så stor som i 1929. Der er meget mere privat og fondsmæssig kapital satset på børsspillet i dag – og mere at tabe. Men der er også meget mere velstand at trække på, og institutionerne – især centralbankerne og statsbudgetterne – er mere solide stødpuder i dag end i the roaring twenties. Derfor kan vi endnu ikke med sikkerhed sige, at de sidste ni måneders store kursfald vil rive USA ned i recessionen. Men vil det være så slemt med en realitetsjustering?
Tiden er foranderlig. Og den mørke prognose fra Yahoo! giver anledning til en vis eftertanke. Den viser, at der skal mere end små fedtede reklamebannere til, hvis webportaler skal gøres til en holdbar og vækstrig forretning. Yahoo! er begyndt at kræve et symbolsk beløb af de virksomheder, som vil være med i portalens auktionshuse, men endnu tør ingen opkræve forbrugsafgifter af surferne. Gratisprincippet dominerer stadig. Surferne er stadig konger på Nettet, og der er masser af gratis frokoster at indtage. På længere sigt vil det nok ændre sig, så også webportaler bliver stærke pengemaskiner. Mange kreatører og iderige forretningsfolk vil blive mast i den næste forandrings- og konsolideringsbølge på Nettet, men Internettets revolution af de gamle virksomheders og organisationers praksis vil med garanti fortsætte.

bjm

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her