Læsetid: 4 min.

Jul og grønne skove

DR forsøger sig med en slags 'Riget' for børn og en 'The Office'-agtig tur i rummet for de voksne i årets julekalendere
2. december 2006

Det er - så vidt jeg husker - lang tid siden, at der har været så lidt jul i de to julekalendere, som DR tilbyder sine yngste og noget ældre seere denne december måned. Og egentlig er det ganske velgørende ikke at få stoppet gran og nisser ned i halsen så tidligt i det, der i forvejen er en hysterisk og hektisk tid.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om børnene kan acceptere, at Absalons Hemmelighed begynder så ujulet, som den gør. Men faktisk tegner den til - jeg har set de første fem afsnit - at blive en af de mere friske, spændende og velproducerede julekalendere, DR har lavet i de senere år - og så er den ikke nødvendigvis for de mindste, som jublede over Bamses Julerejse, og derfor nok vil finde den noget mørkere historie i årets julekalender en tand for uhyggelig.

Absalons Hemmelighed foregår i og under Magasin i København. Hovedpersonen, 12-årige Cecilies (Sarah Juel Werner) far (Henrik Prip) er direktør, og familien, der også tæller mor Benedikte (Ellen Hillingsø) og lillesøster Ida (Eva-Theresa Jermin Anker), bor i en lejlighed øverst oppe i stormagasinet.

Nede under Magasin rumler metroen, og ved siden af den er en afspærret udgravning, der gemmer på resterne af Absalons gård, hvor biskoppen, der ifølge myten byggede København, boede for ca. 1.000 år siden. Og Absalon havde en hemmelighed - det siger i hvert fald rygterne - og den prøver den arkæologiinteresserede Cecilie at finde med hjælp fra en mystisk dreng, Hubert (Gustav Hintze), der bor i Magasins kælder sammen med to ikke mindre mystiske, men tilsyneladende uskadelige mænd, Frode (Claus Bue) og Ib (Mikkel Vadsholt).

Taler ikke ned

Cecilie håber, at hemmeligheden, der også involverer kong Valdemar den Store og hans datter, Margrethe, kan gøre den hjertesyge Ida rask, men det er ikke nemt, når man mødes med modstand fra sine ellers så forstående forældre, den skeptiske arkæolog Petra (Sarah Boberg) og ikke mindst den rare, men yderst pligtopfyldende butiksvagt Amir (Ali Kazim).

Absalons Hemmelighed er bygget på en idé af Malene Vilstrup, der har instrueret de sidste otte afsnit, den er udviklet af produceren Katrine Vogelsang og skrevet af Maya Ilsøe og et mindre team af manuskriptforfattere, mens også Morten Køhlert og Trine Piil har hjulpet til med instruktionen.

Der er lidt Riget over både måden, Absalons Hemmelighed er fotograferet på, stedet, den foregår, og de flashbacks til Absalons tid, Cecilie på uforklarlig vis oplever - og det er ment som en ubetinget ros til en serie, der ikke ligefrem er original, men tør være alvorlig og lidt farlig og, vigtigst af alt, ikke taler ned til sine unge seere. Selv om det indimellem går lidt langsomt.

Børneskuespillerne er glimrende - der er en god kemi mellem de to 'søstre' - men det er de voksne, Hillingsø, Prip, Boberg og især Kazim, der for alvor løfter Absalons hemmelighed i forhold til mange andre, irriterende dårligt spillede julekalendere.

DR satser hele butikken med både et stort website tilknyttet Absalons Hemmelighed og undervisningsmateriale til skolerne - heldigvis forfalder man ikke til Pyrus-effekten ved at overgøre det pædagogiske element i serien - den synes også at være tænkt som solid underholdning, hvorfor den også bliver det.

Langt ude i rummet

Fra Københavns undergrund til det ydre rum. Rasmus Horskjærs Jul i Verdensrummet er en The Office-inspireret serie mest for de voksne. Omdrejningspunktet er den danske rumstation Chr. 4, hvor elektrikeren Mark Henriksen (Jacob Riising) skal tilbringe en uge efter at have vundet en morgenmads-konkurrence. Hjemme venter hans højgravide forlovede, men man må formode - siden det er en julekalender - at han må blive på rumstationen lidt længere, end det er meningen.

På Chr. 4 hersker om ikke ligefrem ro så i hvert fald en noget tilbagelænet stemning - den minder faktisk om dagligdagen på så mange andre gennemsnitlige arbejdspladser i Danmark. Den langtidsledige Gajol (Mick Øgendahl), ikke den hurtigste knallert på molen, er i aktivering på rumstationen, der ledes af den fatalt usikre Allan Falk Nielsen (Jonas Schmidt), som har meget let til tårer. Hans næstkommanderende, Klaus Ricardo (Rasmus Berg), er en øldrikkende, sjofeltsnakkende og selvglad mini-tyran, der hele tiden skal gøre sig selv morsom på de andres bekostning, og som intet andet bestiller end at spise, spille PlayStation2 og fortælle dårlige vittigheder.

Ombord er også den lækre, meditationsdyrkende videnskabskvinde Monica Hertz (Yasemine Garbi), som inden længe udvikler noget, der ligner en crush på Mark, hvilket gør Allan Falk - som er forelsket i hende - meget jaloux.

Den aparte gruppedynamik giver anledning til flere underholdende situationer i de fem afsnit, jeg har nået at se af Jul i Verdensrummet. Ikke mindst er Klaus Ricardo-figuren så gennemført pinlig og træls, at han bliver ret morsom, og meget tyder på, at Allan Falk-figuren har potentiale. Men det er ikke rigtig skægt eller anarkistisk nok i betragtning af, at skuespillere og instruktør tidligere har haft succes med alt fra Banjos likørstue til Drengene fra Angora.

Humor kræver præcision i replikker og præstationer, og med 24 afsnit i alt kan Jul i Verdensrummet selvfølgelig nå at spille sig op, men til at begynde med er den altså en lidt vitaminfattig omgang rumsatire.

* Absalons hemmelighed

Kl. 19.30 på DR1 hver dag frem til jul

* Jul i verdensrummet

Kl. 22.15 på DR2 hver dag frem til jul

www.dr.dk/absalon og www.dr.dk/dr2/verdensrummet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her