Læsetid: 2 min.

Julen er smerternes fest

'The Ice Harvest' er 'kulsort', 'genrebevidst', 'fuld af twists' og en hel del andre trendy ting, men lod denne anmelder kold
6. januar 2006

I og med at filmens handling udspiller sig juleaften, kan man undre sig over, at den får dansk premiere, efter pynten er pillet ned. Som sidste års seværdige sjofert Bad Santa kan The Ice Harvest ses som en grovkornet 'anti-julefilm.' Igen er stortalentet Billy Bob Thornton på rollelisten, men det hjælper ikke meget, når filmen har så lidt på (jule)-hjerte.

Den moralsk anløbne og nervøst anlagte advokat Charlie (John Cusack) og anderledes koldsindige Vic (Thornton) har lige begavet sig selv med - og samtidig lettet en fæl gangster for - to millioner dollars. Charlie agter at fejre højtiden med at stikke af fra Kansas' kulde med strip-klub ejeren Renata (Connie Nielsen) i hånden. Men mon ikke, der er nogen, som savner deres skejser? Og kan Charlie og Vic nu stole på hinanden?

Selv om The Ice Harvest kun er 88 minutter lang, formår instruktør Harold Ramis at få sin fortælling til at fremstå ret så retningsforvirret. Han pendulerer mellem et klassisk noir-univers og en Tarantino-inspireret blanding af mishandling og moro, og ambitionerne rækker desværre også til et familiedrama, hvis tragik virker håbløst postuleret.

Let's twist again

Frem for at tilføre sine noirske grundelementer et fantasifuldt vrid, stiller Ramis sig tilfreds med det direkte citat. Især Connie Nielsens blanke femme fatale-figur er en tam og trofast skildring af denne velkendte populærkulturelle type.

Den hårdkogte dialog og de barske løjer har en temmelig lav træfsikkerhed, og en stor del af tiden er man som tilskuer i den lidt beklemte situation at være i selskab med en film, som ikke er så vittig, som den selv tror, den er. Således lever Oliver Platt til fulde op til sit efternavn i en anstrengt falden-på-halen-sekvens, som trækker tempoet ud af historien.

Værst er dog den langstrakte finale, hvor det ene plot-twist afløser det andet, og spændingen udebliver, fordi både Cusack og Thornton leverer vågeblus-præstationer, og persontegningen aldrig giver anledning til at engagere sig i figurerne.

De forsonende træk begrænser sig til enkelte lækre billedkompositioner og stemningsmættede skud af det snelandskab, som skal symbolisere personernes mentale kulde. Men helhedsindtrykket er en udvendig, upersonlig og dermed overflødig film.

The Ice Harvest. Instruktion: Harold Ramis. Manuskript: Robert Benton og Richard Russo. Amerikansk (Palads og CinemaxX i København samt en række biografer i provinsen)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu