Læsetid: 5 min.

Kamp mod forbandelser ved højlys dag

Den amerikanske filosof og religionskritiker Daniel Dennett kom til Amager og forklarede, at religioner egentlig er udviklet ligesom en moderne ko
12. maj 2007

Alle sad og kiggede på en kæmpestor ko. Det var et mægtigt stykke kvæg: Sort og hvid og et svulmende yver spændt ud som overarmen på en bokser.

"Hvem har lavet denne ko?", spurgte den amerikanske filosof Daniel Dennett og pegede op på billedet af koen på lærredet i auditoriet.

Torsdag eftermiddag holdt han en gæsteforelæsning på Københavns Universitet under titlen: Bryd forbandelsen - religion som et naturfænomen.

"Mennesker designede denne ko", svarede han:

"Landmænd og biologer har i årtier forsøgt at krydse forskellige typer køer for at skabe den ultimative ko. Og køerne har klaret sig rigtigt godt. De er blevet store og stærke."

Før vores ko var der ifølge Dennett "aurochsen". Den havde kun ét formål: At reproducere sig selv. Men menneskene kultiverede og forædlede koen, så den passede til vores formål. Dennett stod i rød skjorte, blå jakke med gyldne knapper og lysebukser og talte pædagogisk underholdende. Vittigt og skarpt forklarede han, at vores ko er et billede på vores religion. Nu kiggede tilhørerne igen op på den store stærke ko og så... religion:

"Religion er brillant designede produkter med en evolutionær historie."

Vi har forædlet og designet de gamle folkelige religioner, så de passer til vores formål. Dennett har sammen med kollegerne Sam Harris og Richard Dawkins skabt skandale i USA: Deres angreb på religion gennem tre aktuelle bøger har sat ild i religiøse temperamenter og kristne forkyndere. Men i auditoriet på Amager var der ikke skandale, men mest morskab og interesserede spørgsmål, da Dennett forsøgte at afsløre religion som kulturprodukt:

"Der er to forbandelser, som vi bliver nødt til at bryde", sagde Dennett roligt:

"Den ene er et tabu: Vi må ikke kigge på andres religion. Vi må ikke gå for tæt på. Vi bliver nødt til at vise hensyn. Det tabu skal ophæves nu. For det kan føre til, at vi også rammer den anden forbandelse, som er: Hvis vi afslører religionen som et naturfænomen, forsvinder fortryllelsen af verden. Så mister vi vores trøst, vores livsindhold og vores moral."

Dennett med stort hvidt skæg som en julemand i et stormagasin var ikke bange for at affortrylle verden.

Fem scenarier

"Vi bliver nødt til at se, hvordan fænomener bliver til. Hvad der har skabt dem. Hvis vi ved, hvordan vi er kommet dertil, hvor vi er nu, får vi måske også en mulighed for at sige noget om, hvor vi er på vej hen."

Dennett præsenterede fem scenarier for religionens status i 2007:

"Det første siger, at oplysningen er slut, og nu kommer religionerne tilbage i den store stil. De vil brede sig over hele kloden."

Men som Dennett tilføjede: Der er lidt usikkerhed om, hvilken religion, der vil brede sig.

"Den anden tese siger, at religioner faktisk er ved at forsvinde. Det, vi ser nu som religionens genkomst, i virkeligheden dens dødskramper. De sidste smertenskrig, inden religionerne endelig forsvinder ud af verdenshistorien. Så kan Peterskirken i Rom blive til museum over katolicismen."

Der blev nikket en del blandt de mange tilhørere i auditorium 23.0.50 under præsentationen af den anden tese. Det lød da sandsynligt.

"Tredje mulighed er, at det overnaturlige forsvinder ud af religionerne og de står tilbage som moralske teams. Så vil det at være religiøs svare til at holde med Boston Red Sox for eksempel."

Dennett smilede ud gennem sit store skæg og præsenterede et billede af en ryger, der står og skutter sig under en paraply i regnvejr:

"Der er også den fjerde mulighed: nemlig at religion bliver lavstatus ligesom rygning. Jeg vil i den forbindelse gerne her meddele det for mit land glædelige, at det første kongresmedlem nogensinde nu har stået frem og erkendt, at han er ateist. Jeg bilder mig ind, at vores bøger måske kan have haft en indflydelse på det. Det var en demokrat fra Californien."

Den femte mulighed er ifølge Dennett den, som de fleste amerikanere tror på:

"Dommedag kommer! Hvilken af de teser er nu tættest på sandheden," spurgte han ud i rummet. Der var lidt stille, og ingen markerede for at svare:

"Det ved vi ikke. Og det er derfor, vi bliver nødt til at bryde forbandelsen og blive klogere."

Min åbenbaring

Mens Dennett arbejdede på sin seneste bog om religion, blev han ofte spurgt: Hvad er religion godt for? Hvorfor har vi religion? Og som han forklarede sit danske publikum:

"Så siger de: 'Alle samfund har haft religioner', så de må være godt for noget. Dertil svarer jeg gerne: Alle samfund har også haft forkølelse. Det betyder ikke, at forkølelse nødvendigvis er godt for noget."

Nogle grinede blandt tilhørerne. Men den amerikanske filosof skitserede trods alt forskellige begrundelser for religion:

"Der er selvfølgelig nogle, der hævder, at religion hjælper os med at træffe beslutninger. Religion vejleder os i de store spørgsmål. Andre hævder, at religionen har en placebo-effekt. Den virker ligesom en shaman-teknik: Hvis du tror, får du også trøst, eller du bliver helbredt. En tredje begrundelse er så velkendt, at vi ikke behøver gå i detaljer: Religion virker som en moralsk politik. Folk opfører sig bedre, hvis de føler sig overvågede: Big brother is watching you!"

Det måtte Dennett dog dementere:

"Det siges ofte, at religion er en forudsætning for moral. Men helt ærligt: Vi ved bedre. Sekulære samfund har langt mindre social elendighed, fattigdom, kriminalitet og vold end samfund, hvor religion spiller en større rolle."

En herre fra auditoriet spurgte om, Dennett gik ind for udryddelse af religion:

"Nej, det gør jeg ikke. I stedet for at dræbe bakterien, tror jeg, man skal arbejde på at skabe et godt miljø for den. Selv ville jeg nødig være foruden Bachs kantater og Brahms requiem. Jeg tror, det er svært at se storheden i disse værker, hvis man ikke forsøger at forstå, hvad det er for størrelser, den musik er skrevet for at hylde."

En anden, temmeligt forurettet herre fortalte, at han havde været ateist som ung. Lige indtil han havde modtaget en åbenbaring. Nu var han blevet troende og mente ikke, at Dennett i sit foredrag havde dækket den dimension af religion, som viser sig ved åbenbaringer:

"Tak for dit mod til at stå frem i denne forsamling", svarede Dennett alvorligt og henviste til sin bog Breaking the spell, hvor han redegør for "vidnesbyrd":

"Åbenbaringer forstår jeg som vidnesbyrd, hvor den kritiske sans er slået fra. Vidnesbyrd har været ekstremt effektive til at drage folk ind i religion. Det er et interessant faktum, som udnytter folks uvilje til at forholde sig skeptisk. Du må undskylde, at jeg bliver nødt til at være lidt grov her. Men det bliver vi nødt til for at bryde tabuet."

Herren bagi auditoriet var ikke tilfreds. Han følte sig meget dårligt besvaret. Til sidst konkluderede Dennett:

"Igen må jeg være lidt grov, men jeg føler mig ikke intellektuelt ansvarlig for dine åbenbaringer."

Daniel C. Dennetts bog Breaking the spell: Religion as a natural phenomenon er udkommet på Viking Press. Den er på 448 sider og koster 25.95 dollar ISBN 9780713997897

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu