Læsetid: 3 min.

Kampen om en ren himmel

Også flyselskaber skal gøre noget for klimaet. Hidtil har de været fritaget for CO2-afgifter. Under en afstemning i går krævede EU-Parlamentet, at flyselskaber får deres eget kvotesystem, og at der bliver indført en øvre grænse for, hvor meget de må forurene
5. juli 2006

BRUXELLES - Der er behov for "hårde regler for at stække vingerne på de forurenende flyselskaber," lød kravet fra de Grønne i EU-Parlamentet op til en afstemning i går. Og det var der stort flertal for i Parlamentet.

Indtil nu betaler flyselskaber hverken skat af flybenzin eller CO2-afgift. Begge dele kræver EU-Parlamentet nu. Dermed udstikker parlamentarikerne en klar politisk linje på et område, hvor EU-Kommissionen allerede sidste år har signaleret, at den vil gøre noget.

"Det stærke flertal for rapporten sender et klart signal til EU-Kommissionen om, at striks og bindende lovgivning er påkrævet for at dæmpe den hurtigt voksende klimaskade, som flyselskaberne forårsager. Antallet af flyvninger ventes at stige til det dobbelte i 2020 og til det tredobbelte i 2030, så det er umuligt at lade stå til," siger en tilfreds Caroline Lucas, britisk, grøn EU-parlamentariker og ordfører på sagen.

"Jeg er særlig glad for, at Parlamentet støtter mit forslag om et særligt kvotesystem, på trods af hårdt lobby-arbejde fra flyselskaberne i de forgangne uger," siger Lucas.

479 af de 732 parlamentarikere stemte for rapporten, 74 imod og 102 undlod at stemme. Og bagefter var også Lucas' danske partifælle Margrete Auken glad.

I årevis er det lykkedes flyselskaber og lande med stor interesse i luftfarten at holde flyselskaber uden for ansvaret for miljøet, siger Margrete Auken:

"Det er rigtig godt, at et stort flertal i parlamentet i dag har vist vilje til at gøre noget ved den øgede CO2-udledning fra luftfarten," siger hun og remser op: Mellem 1990 og 2003 steg udledningen fra EU's internationale flytrafik med 4,3 procent årligt. Den neutraliserer mere end en fjerdedel af Kyoto-målene for 2012.

"Det er på høje tid, at vi ser på problemet med CO2-udledning fra luftfart," siger Auken.

Ellers har den forurenende luftfart store konkurrencefordele frem for andre og mere miljørigtige transportmidler, synes hun.

Låg på forurening

I den senere tid er enkelte flyselskaber, deriblandt SAS, frivilligt - og til overraskelse for flere - bedt om at komme med i EU's eksisterende kvotebørs for CO2-udledninger. Det går også den britiske Air Transport Association ind for ifølge et brev, forbundet har sendt til den britiske avis The Independent.

"Flyselskaberne overvejer aktivt, hvordan luftfarten kan deltage i EU's børs for CO2-kvoter, der for tiden omfatter 50 procent af EU's udledninger. Hvis luftfarten blev omfattet, ville det give yderligere fem procent," hedder det i brevet.

Men skridtet er del af en strategi, mener Richard More O'Ferrall, talsmand for Caroline Lucas. Selskaberne vil i så fald blot hæve priserne for passagererne, uden at være tvunget til at forurene mindre.

I brevet fremhæver de britiske luftfartsselskaber da også muligheden for at være med i den samlede pulje for industrien som den "miljømæssigt og økonomisk mest effektive metode til at håndtere CO2-udledninger," der overholder princippet om, at forureneren betaler ved at give ekstra omkostningerne videre til passagererne.

Det, mener More O'Ferrall, viser, at de blot satser på at få tildelt kvoter og måske endda kunne tjene på handlen med dem.

Selskaberne ønsker aldeles ikke en særlig kvotebørs kun for luftfarten.

"Handel med udledninger er en vigtig del af den britiske luftfartindustris strategi for bæredygtig flyvning," hedder det i brevet, der også opfordrer til at støtte selskabernes krav om at komme med i den eksisterende børs, "det ville gøre det muligt for luftfarten at deltage i bæredygtig økonomisk vækst," hedder det.

Ved at kræve et selvstændigt kvotesystem og låg på stigningerne går Lucas' forslag langt videre og pålægger selskaberne at bruge brændstoffet mere effektivt. At det er muligt at spare, fremhæver British Airways selv i en pressemeddelelse i weekenden: "Siden 1990 har British Airways forbedret sin udnyttelse af brændstof med 27 procent, hvilket svarer til at spare 55 millioner tons CO2-udledning," hedder det i meddelelsen - der ellers også fremhæver selskabets ønske om at inddrage flyselskaberne i industriens eksisterende CO2-kvoteordning.

EU-Kommissionen ventes at komme med et konkret udspil om miljøkrav til fly i efteråret.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her