Læsetid: 4 min.

Det blev en kanal

16. oktober 2000

KLOKKEN 10.25 i går fødtes TV 2’s nye kanal med navnet TV 2 Zulu. Fødslen var kortvarig. En ung kvinde slap en due løs. Ikke en hvid fredsdue, men en grå pølsevognsdue. Hun erklærede derved kanalen for åben. Rart at slippe for patos og retorik. Der var tale om en forretningsmæssig ekspansion, ikke et dybt snit i kulturen, som da TV 2 som sådan startede efter svære fødselsveer.
Navnet var forældrene enige om. Zulu er opkaldt efter nogle mennesker i Afrika, der engang var krigere, hvilket man ikke skal lægge noget i, for i den aktuelle sammenhæng betyder det ingenting. Det politisk ukorrekte navn på tv-kanalen er angiveligt valgt, fordi det lyder ’sjovt’, er nemt at huske – og fordi vi skal have noget at spørge om.
På den første dag kunne man vælge mellem VM i cykelløb, en quiz med Peter Aalbæk, den engelske film, Det’ bare mænd, lidt serier og amerikansk fodbold.
Den opmærksomme seer såvel som læser vil kunne indvende, at der – bortset fra Philadelphia Eagles kamp mod Arizona Cardinals i NFL-ligaen – ikke er så meget nyt at hente i programmet. Det meste kunne lige så godt være sendt på hovedkanalen. Et hastigt kig i programmet for den kommende uge fortæller mest noget om, at det, der skal sendes, til forveksling ligner det, der i forvejen sendes af andre stationer.
Som seer kan man spørge, hvad ’fornyelsen’ så egentlig skal til for? Der er tale om en public service-station, og har vi ikke kanaler og bras nok i forvejen?

HELT SÅDAN ser verden ikke ud fra Kvægtorvet i Odense, hvor man i førerbunkeren af og til grues over tilværelseskampen. Med oprettelsen af Zulu håber man at kunne erobre flere yngre seere til stationen. De er nemlig de mest interessante for de firmaer, hvis reklamer stationen lever af. Derfor henvender Zulu sig primært til 15-40-årige. Men – som de selv siger på deres tekst-tv – man kan også kigge med, hvis man er ældre, men »young at heart«. Og alene det kan jo nok få en og anden ældre til straks at pejle sig ind på zuluen, for hvem vil ikke gerne som Sinatra være evigt ung af hjertet?
Der er med andre ord krigsmaling med i spillet, selvom navnet Zulu ingenting betyder. Det er oprustning i forhold til de andre danske stationer, som allerede har formeret sig med aflæggere.
I de kredse betyder det noget, hvis man kan flytte en procent af seerne, helst mere. Og mens Danmarks Radios ’hemmelige kanal’ er forblevet smal, satser Zulu bredere.

AMBITIONER er der nok af. I forskræppene præsenterer zulu’erne sig som »en lille gruppe af mennesker, der godt kan lide at se tv, og som kan lide at lave det«, og netop den ånd skal »afspejles i de programmer, vi sender«. En hensigtserklæring som absolut ingenting siger, så det passer jo fint til navnet, der altså heller ingenting betyder. Men så står ordene i kø for at komme til. Zulu skal ikke være »en skør eller poppet ungdomskanal med skateboard og musikvideoer«, men »en kvalitetskanal, der tror på højeste fællesnævner«.
Kanalen vil satse på det »kvalitetsbetonede« og sende »de bedste film i den bedste sendetid«. Den vil »udstråle overraskelse, personlighed og det anderledes« osv. Altsammen udmærket, og der loves da også godbidder som filmene Smoke og Pulp Fiction i den kommende tid.
Men nærlæser man programmet, sidder man unægteligt med en fornemmelse af, at det, der i virkeligheden kommer i gryden, hovedsageligt er et rodsammen af indkøbt dåse-tv. Samt den evindelige og meget store tv-personlighed, Anders Lund Madsen, også kendt som Lille Madsen. Hvilket jo nok kan få en og anden ældre seer til at zappe væk. Så young at heart har man nu heller ikke lyst til at være. Kanalen vil desuden hver aften bringe et David Letterman-show. »Fordi vi elsker ham«, som zuluerne siger. Tal for jer selv! (Eller – himmel! – det er måske netop det, de gør?).

MEN SELVFØLGELIG må man se barnet i fuld størrelse, før man smider det bort med badevandet. Foreløbig har vi fået et meget synligt bevis på, at tv-reklamerne faktisk har indflydelse på programplanlægningen, også på en public service-station, hvis nogen skulle påstå det modsatte. Der er sund konkurrence, og der er usund. Sund konkurrence øger kvaliteten, usund trækker ned. Dåsemad er normalt ikke just det mest vitaminrige.
Et velskabt barn? Kanalen er født i synd, så egentligt Hjerteblod er der næppe tale om – for nu at citere titlen på den afgåede direktør, Jørgen Flindt Petersens erindringsbog. Nu venter vi på, at en af de andre stationer går ud med endnu en aflægger for at vinde seere tilbage, og at de øvrige følger trop.

Bjørk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu