Læsetid: 5 min.

'Fra kaos er alt muligt'

For Django Bates handler det om kvalitet helt ned i detaljen. Som en af Europas mest originale komponister og jazzmusikere har han forladt Storbritannien, træt af middelmådighed og ringe vilkår for visionær musik. Nyt virke: rytmisk professor i København!
9. november 2005

Det drengede ansigt og den smalle, ranglede skikkelse skal man ikke lade sig snyde af. Heller ikke af at 45-årige Django Bates er lavmælt og tænksom under fire øjne, mens han beskedent nipper til sin te.

"The loose cannon of British jazz", er han blevet kaldt i hjemlandet, og har man oplevet Django Bates på en scene, ved man bl.a., hvad det handler om.

Bates er en sprudlende performer, der med sine originale kompositioner og arrangementer for små og store orkestre, med sine musikalske færdigheder på keyboard og althorn, og med sin person formår at balancere mellem seriøs kunstnerisk fordybelse og tør britisk humor, galskab og spas.

Han er en international kapacitet, efterspurgt til kompositionsprojekter, på jazzklubber og til festivals. Han skriver musik for både rytmiske og klassiske besætninger, og med sin uortodokse musikalske tankegang bygger han nye broer.

Skal løfte Rytmekons

Lige så meget, som Django Bates tilsyneladende underspiller sin rolle og betydning som musiker med sine stilfærdigt intelligente svar, lige så høje synes forventningerne til ham at være ved Rytmisk Musikkonservatorium (RMC) i København, hvor han i august tiltrådte som professor i rytmisk musik - den første nogensinde herhjemme.

Fem år lyder Bates' kontrakt på. Han skal løfte konservatoriets musikalske niveau og renommé yderligere op med undervisning og coaching af solistlinjens særlige talenter, med planlægning af forskningsaktiviteter og med fortsat udvikling af sit eget komponistvirke bl.a. sammen med en dansk udgave af hans berømte bigband, Delightful Precipice.

"Jeg vil øve min indflydelse på England - udefra," siger han, træt af et britisk jazzmiljø, der ofte vælger de nemme løsninger og lider af monopolisering, mainstream og mangel på støtte til dem, der tør tage en risiko. Det er baggrunden for, at han var moden til at prøve noget nyt og søgte stillingen i København. Og mulighederne i jobbet åbner nye perspektiver.

"Professoratet giver mig lejlighed til at se tingene med friske øjne, giver mig tid og luft til at være kreativ. Men nu skal jeg lige lande på fødderne, før jeg kommer med en forhammer og forandrer alting! Jeg tror, jeg kan sætte en vis standard på Rytmisk Musikkonservatorium. Når jeg underviser eleverne, vil jeg gerne fokusere på detaljen, på den maksimale effekt af ideer. Og jeg har bl.a. planer om noget, der ikke er normalt for jazz: En stor musikalsk begivenhed, der vil involvere mange mennesker".

De lysende detaljer

Django Bates er kendt for sin på én gang melodiske, indbydende, frække, kringlede og såre gennemarbejdede musik, der trækker på en mangfoldighed af kilder, og som med årene har antaget et stadig mere personligt udtryk.

I 1997 indbragte det ham den prestigefyldte Jazzpar Pris. Det handler ikke kun om at trække tæppet væk under lytteren, men også om den udsøgte og overraskende detaljes plads i helheden.

Undertegnede har overværet situationer med Bates, hvor det ikke lykkedes. Men han tager chancer og tænker anderledes, som da han ved en festival for ny musik sidste år bad 60 komponister om at skrive én takt hver i et hyldestværk til en kollega. Og detaljerne lyser på hans seneste pop-influerede udgivelse, You Live And Learn (Apparently), optaget over to uger i et studie hos Ray Davis fra The Kinks.

"Der var plads til at eksperimentere med lyde og til at arbejde kreativt med mange ting. To uger er jo ikke lang tid for en pop-cd, men for en jazzproduktion i Storbritannien. Jeg var næsten flov over at fortælle det til folk. Men jeg vil gerne have ting med, som du måske først bemærker med hovedtelefoner på efter tre år!"

Monty Python i stuen

En anden umiddelbar side af Bates' musik er humoren, de skøre indfald og den somme tider politisk tilspidsede ironi, der til en vis grad associerer i retning af Spike Jones og Monty Python. Bates har en Python-inspireret hjemmeside, og flere af hans kompositionstitler sætter tonen an: "The Loneliness of Being Right", "Food For Plankton (In Detail)" eller "Powder Room Collapse". Men det humoristiske er også en genvej til musikalsk kommunikation med publikum.

"Jeg voksede op i en familie, der havde en temmelig skæv og fordrejet humor. Og så var det, at The Monty Pythons dukkede frem. Min familie og resten af England sad med denne galskab og surrealisme, sendt direkte ind i deres stuer! Monty Python indfangede en særlig engelsk sans for humor, og tog noget, der allerede eksisterede, et skridt videre. Tilbage i den victorianske tid var der også mærkelige entertainere. Nogle af de ting, de gjorde, var lige så obskure og sjove. Jeg tror, at jeg blot bærer de samme gener videre! Jeg benytter også humor til at tackle politiske spørgsmål og katastrofer og til at prøve at forstå dem. Når du får folk til at grine, fjerner du en enorm barriere. Latter kan gøre det muligt for dig at lave noget virkelig udfordrende to minutter efter - noget svært, men udbytterigt. Det handler om at overraske publikum og fastholde deres interesse."

Livet er ikke stabilt

En anden kompositionstitel, "From Chaos Anything Is Possible", synes at ramme en central side af Bates' skaben men også en virkelighed ude i verden, der synes fuld af ødelæggelse og trusler.

"Hvis du vil leve fuldstændig stabilt, betyder det, at du ikke kan læse aviser eller have kendskab til muligheden for terrorbombninger eller hvad ved jeg. Livet er ikke så stabilt for nogen. Jeg tror, at det, jeg skriver, mærkelige og akavede ting, er en afspejling af, hvor vi er som mennesker. Nogle skriver glat musik for at få folk til at føle sig bedre tilpas, når de kommer hjem fra hårdt arbejde. Det har jeg valgt ikke at gøre. Dog forsøger jeg altid at have noget virkelig smuk musik med til mine koncerter eller på mine plader."

København har fået sin første professor i rytmisk musik. Tegn i sol, måne og stjerner tyder på, at Django Bates vil give denne betegnelse med de støvede akademiske associationer et nyt, personligt og farverigt indhold.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her