Læsetid: 3 min.

Kejserens nye Levi’s

7. september 2001

ET BOGFORLAG vil kort før jul udgive en spritfrisk udgave af H.C. Andersens eventyr, overdådigt illustreret med smagfulde farvefotografier. For at finansiere dette øjenguf har forlaget allieret sig med en række sponsorer inden for blandt andet
mode- og fødevarebrancherne.
Ubetydelige ændringer af tekstforfatter H.C. Andersens skriverier har været påkrævet for at imødekomme sponsorernes behov for profilering over for potentielle kundesegmenter. »Kejserens nye klæder« bliver således til »Kejserens nye Levi’s«, mens »Snedronningen« skifter navn til »Frisko-isdronningen«. »Fyrtøjet« moderniseres til »Ronson«, som indgår i en pakkeløsning, der omfatter »Den lille pige med Ronsonerne«. Vi kan snart finde prinsessen på Findus-ærten og trygt stole på, at den grimme ælling nu leveres garanteret salmonellafri fra FDB.
Ovenstående er et tænkt eksempel på den produktudvikling, forbrugerne kan se frem til i den skønlitterære branche, efter at den britiske forfatter Fay Weldon har åbnet ballet med sin nye roman The Bulgari Connection, som er opkaldt efter dens sponsor, den italienske mode- og juvelkoncern Bulgari, der efter udtrykkelig aftale skal nævnes 12 gange i reklameromanen.

ENDNU INDEN Weldons kapitelinddelte reklametryksag har nået de danske boghylder, gjalder ramaskrigene fra parnasset. Bent Vinn Nielsen kalder i Morgenavisen Jyllands-Posten den feministiske forfatters propagandakunst »pervers«. Kan Nielsens surhed skyldes afslag på en sponsoransøgning til for eksempel Kansas Erhvervsbeklædning?
Mindre fine fornemmelser finder man hos reklamebogforlaget Lindhardt & Ringhof, som uden betænkning udgiver Weldons vare på dansk om et par måneder. Forlaget oplyser, at det har foretaget en ’læsbarhedsvurdering’ – det lyder som noget, der er købt i et førende managementfirma – der viser, at manuskriptet er godt. Og lur os, om man ikke forventer at tjene en klatskilling på udgivelsen – for i samme hug at tage mødommen på bogbranchen, den bebrillede kyske gammeljomfru, der alt for længe har haltet efter filmbranchens hyppige product placements og ganske gået glip af de glæder, som gesjæftige billedkunstneres samarbejde med erhvervslivet kaster af sig. Tænk engang: På Charlottenborgs Efterårsudstilling kan man fra i morgen opleve reklamebureauet Home Sweet Home, der for 162.500 kroner har købt 90 kvadratmeter på udstillingen af kunstgruppen Van Gogh (den med solsikken?). Reklamebureauet flytter sit kontor til udstillingen for der at udføre almindelig reklameproduktion for blandt andet Kræftens Bekæmpelse og Berlingske Officin.
Jo, den poetiske profit blomstrer.

ENGLANDS nye overraskende bidrag til litteraturhistorien skærer for de tungnemme ud i pap, at det er markedet, der kører med kulturklatten. Og hvorfor skulle markedet ikke det, når det i forvejen sætter dagsordenen for politik og hverdagsliv såvel globalt som lokalt?
Fay Weldon og hendes mange trofaste læsere verden over skal såmænd nok klare mosten og den reformerte feminismes forståelse for, at man nutildags shopper til man dropper. Og helst hos Bulgari.
Værre ser det ud for de ukendte litterære debutanter og mere kringlede digtere, der kan kigge langt i vejviseren efter velbeslåede mæcener. Den sponsorerede roman er således blot endnu et vendt blad i sagaen om bestsellerisme i forlags- og mediekredse.
Mest lærerigt er dog den del af forargelsen over Weldon, som går på besmittelsen af det rene, ophøjede, af helligånden inspirerede og besjælede kunstværk – sådan noget som gårsdagens leder i dagbladet Politiken blævrer hæmningsløst rundt i. Med bakspejlet spændt sikkert for øjnene bekender man sig i Rådhuspladsens elfenbenstårn til en »romantisk forestilling om kunstneren som et menneske med integritet«.
Hallo deroppe, vi andre er i gang med det 21. århundrede, hvor kunstværker gerne er en proces i offentligheden, et forløb uden klar begyndelse og afslutning, en grumset affære af indtryk og modtryk, en løbende overskridelse af grænser mellem den fine høje og den latterliggjorte lave kultur.
Så hold hellere tungen lige i munden end hæng den ud af halsen.

lieb

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her