Læsetid: 2 min.

Kendte ansigter uden ørenly

Filmstjernerne ved filmfesten i Rom havde alle mere end sig selv på programmet - men folk vil hellere høre om deres privatliv end deres mærkesager
27. oktober 2006

Et kendt ansigt kan sælge alt fra kiks til kosmetik, og mange filmstjerner sælger flittigt løs.

De fleste bruger imidlertid også deres popularitet til at stille skarpt på problemer i verden. Det er ikke nyt, men det er i dag snarere reglen end undtagelsen. Som stjerne skal man kæmpe for en god sag. Man skal vise engagement i noget ud over sit skønne selv og som privilegeret forsøge at give verden noget godt igen.

På musikfronten er Bono mesteren i at trænge igennem med sine mærkesager, der har gjort ham fortjent til titlen global aktivist frem for blot verdenskendt sanger. Senest har han lanceret kampagnen (Red), hvor salg af produkter i en rød udgave skal skrabe penge ind til aids-ramte kvinder og børn i Afrika. (Red) blev lanceret samme dag som åbningen af den nye filmfest i Rom, og som et ekko af hans gode intentioner havde samtlige af festivalens store stjerner gang i egne projekter med at gøre verden bedre.

Mange initiativer

Nicole Kidman er ved at blive uddannet som goodwill ambassadør for FN's udviklingsorganisation for kvinder. UNIFEM. Hun rejste direkte fra den røde løber i Rom til to dage i Kosovo for at snakke med de lokale kvinder om deres trængsler.

Leonardo DiCaprio brugte sin primære taletid på festivalen til at omtale sine to nye miljø-engagerede kortfilm samt øko-hjemmesiden leonardodicaprio.org.

Richard Gere fortalte om chokket ved under indspilningen af hans næste film med arbejdstitlen Spring Break in Bosnia at opleve, at mange ved, hvor den anklagede krigsforbryder Radovan Karadzic befinder sig, men ingen gør noget ved det. I sin nye film spiller Gere en journalist på sporet af en Karadzic-lignende krigsforbryder, og han håber, at filmen vil skabe debat om, hvordan han og andre stadig kan være på fri fod.

Der var således mange gode intentioner - men de fleste nåede ikke langt, mens Bono buldrede løs på CNN.

Selektiv hørelse

Pressedækningen fokuserede på Kidmans privatliv og Geres insisteren på, at han som 57-årig ikke længere er et sexsymbol.

Mange lytter, når filmstjernerne snakker, men hørelsen er yderst selektiv. Et kendt ansigt kan let være blikfang for kosmetik - men som det tydeligt fremgik i Rom er filmstjernestatus ingen garanti for engageret ørenlyd.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her