Læsetid: 5 min.

Kinas forbrugere finder sig ikke længere i hvad som helst

I modsætning til så mange andre områder, hvor åben utilfredshed er udelukket, kan kineserne frit kæmpe for deres rettigheder som forbrugere - og de gør det mere og mere aggressivt. Det var en ung mand, der viste Kinas konsumenter vejen
22. juni 2005

BEIJING - Da Wang Hai tilfældigt kastede sit blik på landets nye forbrugerlov i midten af 90'erne, havde han ingen anelse om, at han ville udvikle sig til en helt for kinesiske forbrugere. Hvis man køber en vare, der viser sig at være falsk, har man ret til at få det dobbelte af salgsprisen tilbage, var det simple budskab i en af lovens paragraffer.

Hvor de fleste blot anså det som endnu en af regeringens nye love, der ikke ville blive håndhævet, besluttede Wang at lade det komme an på en prøve. Han købte en håndfuld Sony høretelefoner, han var sikker på var plagiater og forlangte derefter pengene to gange tilbage. Det lykkedes efter en del hiv og sving, og i tiden derefter gav Wang sig i kast med at finkæmme Beijings butikker for falske produkter.

"Jeg tjente mange penge på den måde," praler Wang i dag.

Hans fremgangsmåde blev imiteret af så mange, at det til sidst blev kaldt for Wang Hai fænomenet. Undervejs modtog han talrige trusler om vold fra butiksejere, der var oprørte over taktikken. Da kinesiske medier begyndte at fortælle historien om Wang, blev det vendepunktet for kinesernes kendskab til forbrugerrettigheder.

"Før var det et ukendt begreb for kinesere. Nu er det svært at finde nogen, der ikke ved, at de har en eller anden form for rettigheder som forbrugere," siger Wang.

Forbrugerrettigheder blev først et stort tema i Kina, da 'konsumrevolutionen' tog fart i 90'erne.

"I starten handlede det mest om mindre butiksindkøb. Nu klages der overalt. Fra småting til boliger og biler, der ikke lever op til forventningerne, og firmaers ringe serviceniveau eller forsinkede flyafgange."

Mediernes fortjeneste

Selvom Wang anses som banebrydende, mener han dog, grunden til befolkningens større opmærksomhed på forbrugerrettigheder skal tilskrives andre årsager.

"Det er mediernes fortjeneste," siger han. "Specielt inden for de sidste fem år har aviser og tv fokuseret utrolig meget på de rettigheder."

Hver avis har sider eller hele sektioner tilegnet forbrugerrettigheder, og i radio og tv kan man altid finde et program, hvor folk ringer ind og stiller spørgsmål om forbrugersager.

"Det er et af de emner, vi kan skrive friest om," siger en journalist fra Forbruger Dagbladet, en avis baseret i Beijing.

"Det er svært for os at bringe kritik af politikeres magtmisbrug, men der er ikke de samme restriktioner, når vi undersøger brud på forbrugeres rettigheder," fortæller han.

Inden for de seneste år har internettets udbredelse også givet Kinas forbrugere en god mulighed for både at give udtryk for deres egne problemer og blande sig i den offentlige debat om emnet.

Det lykkes for flere og flere forbrugere at få rettet op på den uret, de føler, der er blevet begået mod dem. Men nogle af dem, det ikke lykkes for, griber til lettere militante metoder. Som Zhang fra Harbin, der pulveriserede sit nye tv til 18.500 yuan foran lamslåede tilskuere. Butikken, hvor han havde købt tv'et, var ikke i stand til at reparere det, da det gik i stykker. Eller Wang i Wuhan, der smadrede sin Mercedes med en forhammer. Han mente, at sælgeren ikke tog hans problemer med en computerfejl i bilen alvorligt.

Flere klager

Landets forbrugerorganisation melder om et stadigt stigende antal forbrugerklager. Ikke fordi der er mere at klage over, men simpelt hen fordi stadig flere har fået øjnene op for muligheden. Kinas Forbrugerforening modtog 750.000 klager sidste år - et tal, der stiger med omkring fem procent hvert år.

I en undersøgelse, organisationen foretog, sagde næsten 70 procent, at de inden for det seneste år følte, at deres rettigheder var blevet overtrådt efter, at de havde købt et produkt eller betalt for en tjenesteydelse. Langt de fleste klager over kvaliteten af produkter, og klagerne er især rettet mod mobiltelefoner, biler og møbler. Foreningen påstår, dens arbejde sparede forbrugerne for 700 millioner yuan i 2004.

Wang Hai har dog ikke meget tilovers for forbrugerorganisationen, som er underlagt ministeriet for industri og handel.

"Hvordan kan forbrugeres interesser beskyttes af en organisation, som er underlagt modpartens interesser," spørger han.

Manglen på uafhændige institutioner er det største problem for forbrugerne, synes Wang. Det gælder også retssystemets manglende selvstændighed.

"Der har været forbedringer, men det er stadig ikke godt nok. Retssystemet styres af regeringen, som vil pleje sine forbindelser til erhvervslivet og derfor ofte påvirker rettergangen," mener Wang.

Når det kommer til forbrugeres rettigheder i modsætning til andre potentielle rettigheder, er regeringens interesser dog ofte de samme som befolkningens. Dårlige og falske produkter ses som en trussel mod Kinas økonomiske udvikling og kinesiske produkters image både i Kina og udlandet.

Men myndighederne har vist sig mere villige til at forfølge klager mod udenlandske produkter, samtidig med at de har tolereret hjemlige produkter, der i nogle tilfælde har vist sig livsfarlige.

Kinas fødevareindustri er således i de seneste år blevet skæmmet af en chokerende mængde farlige madprodukter.

"Det værste tilfælde var, da 12 babyer sidste år døde efter at have fået falsk mælkepulver," siger Wang.

Rådden ris er blevet bleget for at se frisk ud, fyldet i de traditionelle månekager er blevet genbrugt året efter det blev lavet, og listen fortsætter.

Svag kontrol fra myndighedernes side har blot medvirket til at gøre situationen værre.

En ny niche

Selvom der er nok falske produkter i Kina til at Wang Hai kunne have fortsat med at købe løs for derefter at forlange erstatning, har han alligevel udviklet sit arbejdsfelt. Den 32-årige åbnede i 1997 et konsulentfirma for forbrugere. Hans firma Dahai beskæftiger sig i dag hovedsageligt med klager i forbindelse med køb af ejendom. På Kinas konkurrenceprægede ejendomsmarked køber kinesere lejligheder allerede inden byggeriet er startet. Ofte fører det til, at deres nye hjem ikke ligner de arkitekttegninger, de baserede deres køb på.

Det er en mere lukrativ niche, indrømmer Wang.

"Inden for de seneste år er det det område, der har udviklet sig mest," siger han.

Nu bliver han beskrevet som en forbrugerrettighedsentreprenør i kinesiske medier. Erstatningssager inden for ejendomsmarkedet er stedet, hvor pengene findes, og Wang har ansat en hær af advokater til at forsvare købernes interesser.

Det er de rigere dele af bybefolkningen, som Dahai typisk repræsenterer, men Wang siger, at han stadig tager sig tid til at rådgive forbrugere gratis i mindre sager og stadig fører kampagner gennem medierne. Næste skridt, fortæller han, er at starte en landsdækkende forbrugerorganisation, der vil være helt selvstændig.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her