Læsetid: 3 min.

Kinas muslimer lever i en anden verden

Kinesiske muslimer oplever ingen strid med den vestlige verden - for dem er den kinesiske regering djævlen
18. februar 2006

"Kinas har sin egen historie. I Mellemøsten har muslimerne været i konflikt med den vestlige verden helt tilbage til korstogenes tid. De ser vesterlændinge som fjenden, men Kinas muslimer lever i en anden verden," siger Qin Xuan, en kinesisk muslim, der arbejder som journalist i Beijing.

Der har ikke været nogle rapporterede protester mod Muhammed-tegningerne i Kina - en demonstration er planlagt i Hong Kong. Qin understreger dog, at karikaturerne bestemt ikke er faldet i de kinesiske muslimers smag, men efter hans mening ser de ikke tegningerne som en del af en større konflikt mellem Vesten og Islam.

Som 41-årige Ma, der kun vil oplyse sit efternavn, udtrykker det anderledes fjendebillede: "For vores brødre i Mellemøsten er USA djævlen. For os er det den kinesiske regering, der er djævlen," siger han efter et besøg i en moske i den sydlige del af Beijing.

Antallet af kinesiske muslimer er konservativt sat til 20 mio. De er inddelt i 10 etniske grupper, blandt andet Hui som Qin Xuan tilhører. Ma er Uighur, den største muslimske minoritet, der hovedsageligt holder til i den nordvestlige Xinjiang provins.

"Jeg tror, demonstrationerne i de muslimske lande bedst kan sammenlignes med kinesernes demonstrationer mod Japan. Vi kan ikke protestere mod vores egen regering, så vi ender altid med at rette vores vrede mod Japan," siger 36-årige Qin Xuan, der tidligere har studeret international politik i Beirut.

Den officielle reaktion fra Kina kom fra udenrigsministeriets talsmand Kong Quan: "Publikationen af tegningerne af profeten Muhammed krænker principperne om gensidig respekt og sameksistens af forskellige religioner og civilisationer," sagde diplomaten, som mente, hans udtalelse "afspejler Kinas muslimers holdning og følelse".

Qin Xuan peger på den 'anden verden', som Kinas muslimer lever i, og deres forholdsvis gode økonomiske forhold, forbedret i takt med landets fremgang, som årsag til, de ikke er blevet så oprørte over tegningerne, at de har bragt vreden ud i det offentlige.

Men til den forklaring kan naturligvis også tilføjes regeringens kontrol med religiøse grupper og dens manglende tolerance overfor offentlige protester. Specielt uighurerne er under pres på grund af deres påståede forbindelser til terrororganisationer og ønske om selvstændighed. Omkring 200 uighurer er blevet henrettet siden 1997 for politiske forbrydelser. Beijing har brugt krigen mod terrorisme som et påskud for at overvåge og kontrollere deres religiøse aktiviteter. Menneskerettighedsgrupper siger, at på trods af løftet om religionsfrihed er de færreste i virkeligheden i stand til frit at dyrke deres tro.

Behandlingen af Hui-minoriteten er mindre restriktiv. Det er lettere for dem at få tilladelse til at tage på pilgrimsfærd til Mekka, og i flere provinser må de oprette madrassa-skoler - i modsætning til uighurerne. I Xinjiang må ingen under 18 år befinde sig i en moske eller modtage religiøs undervisning.

"Der er forskel på situationen for muslimer. Minoriteterne i Vestkina har deres egne problemer. De har ikke så meget at skulle have sagt i deres egne anliggender," siger Qin Xuan.

De ni millioner Hui er efterkommere af mellemøstlige handelsfolk - og deres konverterede - der kom til Kina omkring Kublai Khans tid. I dag taler de alle kinesisk, de ligner Han-kinesere og følger de fleste Han-traditioner. Men inden for de sidste år er spændinger mellem Hui-minoriteten og landets dominerende Han-kinesere dog boblet op til overfladen. Voldsomme sammenstød mellem de to grupper i landområderne har flere gange krævet dødsofre. Uden deres eget sprog eller deres eget territorium - de er spredt ud over hele Kina - støtter Hui-muslimerne sig stadig mere til religionen for at udtrykke deres identitet.

Den fortsatte begrænsede religiøse bevægelsesfrihed og manglende forståelse og respekt fra Han-kineserne side er et irriterende element for muslimerne.

"Selvfølgelig skaber det konflikt, når regeringen presser os," fortalte Achmed, en imam i den sydlige Yunnan provins, sidste år. "Han-kineserne ved ingenting om Islam. Fordi vi ikke spiser svin, tror de, at vi tilbeder dem, som de tilbeder køer i Indien."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu