Læsetid: 4 min.

Den kinesiske værdikamp

Det kinesiske samfund indeholder ingen værdier, mener sociolog. Kommunisterne puster nu liv i Konfucius og sine egne legender for at genoprette befolkningens respekt for hinanden - og partiet
27. april 2006

BEIJING - "Før var der konfucianisme, så kom kommunismen, men i dag har vi ingenting," siger Li Lulu, dekan for Folkets Universitets fakultet for sociologi. "Kineserne har ingen værdier."

Der er mørke farver på paletten, når Li maler et billede af nutidens Kina. "Kineserne har ingen respekt for hinanden," mener sociologen.

Landet har oplevet en enorm økonomisk vækst, men det er kun et mindretal, der formår at ride på udviklingens bølge. Mange svømmer for deres liv. Og de druknende bekymrer ingen sig om.

"Det er blevet et egoistisk samfund, hvor det kun handler om at tjene penge," kritiserer Li.

Regeringen har forsøgt at fylde det ideologiske vakuum med nationalismen, men den tilbyder intet, som kineserne kan støtte sig til i hverdagen, forklarer Li. "De mangler noget, der kan guide dem i det daglige liv."

Resultatet er, at "der ingen nedre grænse er for, hvor lavt moral kan synke i dagensKina".

"Det er et alvorligt problem," finder Li.

Regeringens respons

Det er et problem, regeringen nu er begyndt at tage alvorligt. Den er gået i offensiven i værdikampen. Og den gamle klassefjende Konfucius, som Mao hånede for sin "feudale mentalitet", er blevet rekrutteret til slaget. Uhellig alliance eller ej, kommunisterne vil føre kineserne ud af hulemandsstadiet igen.

Fejringen sidste efterår af Konfucius' fødsel for 2.556 år siden var uhørt stor. Det kinesiske stats-tv bragte en stor gallaforestilling, og parti-kadrer tog på pilgrimsfærd til hans fødested i Shandong- provinsen. Med et var Konfucius så godt som rehabiliteret.

Vismandens lære skal være bindemidlet i det moralske fundament, hvorpå præsident Hu Jintaos "harmoniske samfund" skal bygges.

I det kinesiske samfund, med stigende polarisering og fremherskende "penge-mentalitet", hvor det er spidse albuer, der skaber fremdriften, er der voksende misundelse og utilfredshed. Der er uro på landet, hvor befolkningen føler, de er ladt i stikken i den økonomiske udvikling.

Ved at promovere Kinas egen hjemmedyrkede vismand, der foreskrev, at magthavere bør tage hensyn til de fattige og undertrykte, virker styret både patriotisk og sympatisk.

Filosoffen er også leveringsdygtig, når det kommer til at armere styrets platform: lydighed over for autoriteter var et af hans kardinal-diktater.

Men før lederne begynder at blive alt for euforiske over at have fundet den hellige gral i skikkelse af en ældre herre med fipskæg, bør de ikke glemme "Himlens mandat", eller retten til at herske. Det konfucianske begreb instruerer, at magthaveren kun nyder undersåtternes loyalitet, så længe han udviser velvilje og tjener deres interesser. Ellers har folket en "gudbenådet ret til at gøre oprør" - hvilket millioner af utilfredse kinesere allerede benytter sig af.

Fra egen skuffe

Det er ikke kun Konfucius, regeringen har genoplivet for at rigge et værdisæt sammen. Kommunisterne har også hevet en gammel kending op fra egen skuffe: den overivrige hjælper Lei Feng.

I 1960'erne var han selve støbeformen for den kommunistiske helt. Ifølge legenden en forrygende uselvisk soldat i Folkets Befrielseshær, der udførte den ene gode gerning efter den anden. Han var "en revolutionær skrue, der aldrig ruster", og partiet fortalte folket, de skulle "lære af Lei Feng".

Efter hans glansdage har han dog på det seneste mest optrådt på T-shirts solgt til turister. Men nu skal en ny bog minde kineserne om, at Leis kodeks stadig er gangbart i et moderne samfund. Og et online computerspil, "At lære af kammerat Lei Feng", er sendt på banen. Spillere opfordres til at gøre gode gerninger, skille sig af med dårlige vaner og hjælpe de trængende. De mest selvopofrende belønnes med den højeste af alle priser: en audiens hos Mao Zedong på Den Himmelske Freds Plads.

Præsidentens dydsliste

I et forsøg på at indpode befolkningen solidaritet har præsident Hu Jintao også budt ind med etiske retningslinier.

Dele af hans otte-punkts reglement fremkalder minder om slogans fra Maos tid, om end han forstod at gøre det mere koncist og kraftfuldt. Formanden sagde "tjen folket!" og "oprethold beskedenhed og omtanke!"

Nu siger Hu Jintao, "tjen folket og gør dem ikke bjørnetjenester" og "forstå det beskedne liv og hård kamp og lad være med at svælge i luksus og fornøjelser". Samtidig skal kineserne "elske, og ikke skade fædrelandet".

Hu Jintaos katalog over dyder er allerede plastret op i alle hovedstadens gyder, så befolkningen kan studere det.

Det socialistiske koncept

"I vores socialistiske samfund må vi ikke tillade at sløre grænserne mellem, hvad der er rigtigt og forkert, ondt og godt, skønt og hæsligt," fortalte Hu et parlamentarisk seminar. Og tilføjede, at hans "socialistiske koncept om ære og skændsel" specielt bør promoveres over for de unge.

Konceptet er uden tvivl også adresseret til landets embedsmænd. Lederskabet vil overbevise befolkningen om, at det gør noget for at bekæmpe korruption i egne rækker, det stigende svælg mellem rig og fattig og det moralske skred generelt.

Tab af moralsk autoritet

Kinas medier hylder reglementet som løsningen på samfundets problemer. Men vil styrets værdicocktail med Konfucius, Lei Feng og Hu Jintaos instrukser have den ønskede effekt?

Lederne har før prædiket moral. Partiets historie er fuld af kampagner, der solgte beskeden levevis, patriotisme, hårdt arbejde og selv-opofrelse.

Men tiden er slut, hvor befolkningen blindt følger partiets anvisninger. Det har i stort omfang tabt sin moralske autoritet grundet den omsiggribende korruption.

Sociologen Li Lulu siger, at partiet i kraft af sin magt naturligvis bestrider en central position til at kunne udstikke retningslinier for samfundet.

"Men partiet skal først have sit eget værdigrundlag i orden, før det kan spille den rolle," mener han.

Rødgardisterne var ekstatiske over at få et blik af Mao på Den Himmelske Freds Plads. Det er tvivlsomt, om chancen for en lignende oplevelse i cyberspace vil motivere deres børn og børnebørn til at træde i Lei Fengs fodspor.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her