"DR2 kaster sig i sadlen og rider vestpå med et stort Western-tema, der kører hele januar måned."
Det var ikke svært for denne anmelder at blive begejstret, da DR i december begyndte at reklamere for en programflade spækket med cowboys, indianere, seksløber-dueller og intense forfølgelsesjagter til hest.
Ikke mindst fordi stationen ikke blot ville vise en række klassiske cowboyfilm - blandt andet Shane, High Noon og To mand red ud - men også sende samtlige tre sæsoner af den fremragende western-tv-serie Deadwood, der vel bedst kan beskrives som en original blanding af Ford, Leone, Shakespeare og de værste bandeord, man overhovedet kan forestille sig.
Men efter at have set nærmere på, hvad DR2's tema egentlig består af, er jeg ærlig talt en smule skuffet.
Ugennemtænkt
Bevares, High Noon er en god film med en fornem præstation af Gary Cooper, men det er også at satse på det sikre at vise den og en række andre westerns, som danske tv-seere må have set før. Og hvorfor pokker skal vi igen trækkes med de forfærdelige Trinity-film og spaghettiwesterns med Franco Nero?
Westerns er ikke længere moderne - yngre generationer kender den vel knap nok - så hvorfor ikke lave en kronologisk gennemgang af genren ved at udvælge interessante og sjældent sete film fra forskellige tidsperioder og på den måde vise, hvordan genren og udtrykket og ikke mindst synet på Det Vilde Vesten har ændret sig? Fra eskapistiske, enøjede cowboy og indianere-eventyr til revisionistiske mesterværker, der tager både genre og myter under kritisk behandling.
Forskellige dokumentarserier vil i løbet af januar fortælle om det virkelige vilde vesten, hvilket er fint, men tilsyneladende har man ikke tænkt på at portrættere selve westernfilmen, der ellers er blevet dyrket med held af nogle af Hollywoods helt store skikkelser, John Ford, Howard Hawks, Clint Eastwood og Kevin Costner.
Initiativet er kærkomment, men det virker ikke så gennemtænkt.