Læsetid: 3 min.

Knock Out-mode

Bokselegenden Muhammed Ali forsøger sig nu med et nyt comeback - som modeskaber
20. oktober 2005

Han blev bokser, fordi nogen stjal hans cykel i 1954. Han etablerede sig som super-stjerne, da han to gange i træk besejrede Sonny Liston - det var i 1965. Han blev en helt for 'det andet USA', da han nægtede at kæmpe i Vietnam sidst i 1960'erne. Og han blev en uforgængelig legende, da han vandt de to episke opgør imod George Foreman og Joe Frazier - det var i 1974 og 75.

I en alder af 63 har Muhammad Ali nu fundet et nyt virkefelt. Efter at have samarbejdet med Adidas i sportsudstyrsgigantens Impossible is Nothing-reklamekampagne sidste år, har den mest graciøse bokser, verden nogensinde har kendt, nu lagt navn til en helt ny tøjproduktserie, der har klare referencer til de magiske højdepunkter i hans monumentale karriere.

"Gennem hele mit liv," siger Ali, "har jeg søgt at flytte grænser ud over, hvad nogen troede muligt. Jeg er henrykt over mit nye partnerskab med Adidas og tror det vil inspirere til en helt ny stil, som ikke kun gamle fans, men også de unge generationer vil kunne lide."

Om muligt er Muhammad Ali kun blevet mere populær igennem de forløbne år - ikke mindst efter at filmen When We Were Kings, der skildrer hans berømte Rumble in the Jungle-kamp fra 1974, har skaffet ham et nyt publikum, blandt dem der er for unge til at mindes ham i bokseringen.

Adidas er ikke i tvivl om, at firmaet har ramt en guldåre. "Vi er meget beærede over, at vi har fået lov at samarbejde med Muhammad Ali. Vi opfatter Ali by Adidas som vores hyldest til en af alle tiders største sportsikoner," siger Adidas-chef Erich Stamminger.

Modedesign ligner en bemærkelsesværdig renæssance for en mand, hvis liv er rystet af Parkinsons Syge - en direkte konsekvens af hans vidtstrakte boksekarriere. Omfanget af Alis personlige involvering i produktseriens formgivning - ud over at lægge navn, ikonografi og historie til - kendes ikke, men er formentlig beskeden.

Ali by Adidas har klar retroudstråling, og mange af beklædningsgenstandene spiller åbenlyst på Alis kamp mod Foreman i Zaire - det gælder ikke mindst den hvide badekåbe og boksershortsene, der ligner tro kopier af dem, han var iført hin sagnsomspundne nat i Kinshasa. I forbindelse med lanceringen citeres Ali for at sige: "Jeg vil gerne huskes som en sort mand, der vandt verdensmesterskabet i sværvægtsboksning, som havde god humor og behandlede alle mennesker respektfuldt. Som en mand, der aldrig så ned på dem, der så op til ham, og som hjalp så mange fra sit folk, som han kunne - både med penge og i deres kamp for frihed, retfærdighed og lighed."

En og anden kvinde i Alis liv vil muligvis have et og andet at bemærke om hans påstand om at have behandlet alle mennesker "respektfuldt". Det kunne også være interessant at høre, hvad Joe Frazier ville sige til udsagnet om, at Ali "hjalp så mange fra sit folk, som han kunne". Lysebrune Ali omtalte flere gange den mørkere Frazier som "en gorilla" i personoverfusninger, der havde klare racistiske undertoner.

At Muhammad Ali opbyggede en potent mytologi om sig selv lader sig dog ikke bestride. Han transcenderede sin sport på en måde, som ingen anden idrætsmand har gjort hverken før eller siden. Og det er utvivlsomt denne mytologi, hans fans vil tænke på, når de ifører sig en sweatshirt med inskriptionen Float like a butterfly, sting like a bee.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her