Læsetid: 2 min.

København skal have en ombudsmand for diskrimination

Nydanskere og homo-seksuelle i hovedstaden skal have lettere ved at klage over diskrimination hos ny ombudsmand, der også skal kontrollere kommunens forvaltninger
30. marts 2007

Med Københavns Kommunes nye ombudsmand for diskrimination får borgere, der oplever diskrimination, øget hjælp.

Det er den Socialdemokratiske beskæftigelses- og integrationsborgmester, Jacob Hougaard, der står bag initiativet, der lanceres i dag ved et såkaldt dialogmøde på Københavns Rådhus.

"Der har været sager med nydanskere, som ikke kan komme ind på diskoteker. Bøsser, der ikke har kunne få et job på grund af deres seksualitet. Eller hatecrimes, hvor indvandrere er blevet overfaldet i parker og gyder. I tilfælde som disse er det vigtigt, at de kan henvende sig til en person i kommunen, der kan hjælpe dem," siger Jacob Hougaard.

Hvis borgeren oplever diskrimination, der ikke direkte er kommunens ansvar, bliver hun blandt andet hjulpet med kontakt til de relevante myndigheder som politi og fagforening.

Handle på egen hånd

Men ligesom hos Folketingets Ombudsmand skal den københavnske pendant også kunne tage sager op, hvor borgere er blevet diskrimineret af de offentlige myndigheder. Ombudsmanden får dog ingen direkte sanktionsmuligheder, men skal kunne udtale offentlig kritik af de enkelte forvaltninger i kommunen. Og det er en kritik, der skal reageres på.

"Vedkommende skal være uafhængig af forvaltningerne og skal kunne stå for en uvildig kontrol. Som politikere har vi kun en interesse i at der kommer synlighed om disse ting," siger Jacob Hougaard.

Venstres politiske ordfører på Københavns Rådhus, Pia Allerslev, er også positiv over for det nye initiativ. Og hun er indstillet på at tage Ombudsmandens udtalelser alvorligt, selvom vedkommende altså ikke får formelle sanktionsmuligheder.

"Jeg vil slet ikke have noget problem med, at han udtaler kritik af en forvaltning, som en Venstre-borgmester står i spidsen for. Og vi vil selvfølgeligt reagere på sådan en udtalelse. Jeg regner med, at mine politiske kolleger på rådhuset deler dette synspunkt," siger hun.

Borgerrådgiver

Den nye ombudsmand skal altså være helt uafhængig af politikerne i Københavns Kommune. Vedkommende skal placeres hos den eksisterende borgerrådgiver, Johan Busse, hvor københavnske borgere allerede i dag kan klage over kommunens sagsbehandling, ligesom han kan mægle i sager om diskrimination.

Projektet er både en del af overborgmester Ritt Bjerregaards åbenhedsinitiativ og Københavns Kommunes oprustning inden for integrationspolitikken. Her er der i alt afsat 20,8 millioner kroner til nye initiativer i 2007. Andre initiativer inkluderer en årlig undersøgelse af omfanget af diskrimination, et årligt statusseminar og en ny hjemmeside med guide til, hvor man kan henvende sig, hvis man bliver diskrimineret.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her