Læsetid: 2 min.

Københavns knytnæver

4. juli 2005

Debatten om højhusbyggeri er blevet aktualiseret efter, at højhusene på Krøyers Plads fik fingeren nedad i Københavns Borgerrepræsentation.

Udstillingen "The Dream of Tower" på Dansk Arkitektur Center sætter debatten i et globalt perspektiv og understreger, at vi ikke har rigtigt høje huse i Danmark i sammenligning med bl.a. USA og fjernøsten. Med det nye 190 meter høje Turning Torso i Malmø begynder rigtigt høje huse imidlertid at komme tættere på lille Danmark. Radisson SAS Hotellet i København er til sammenligning kun 86 m høj.

Det er karakteristisk, at der langs næsten alle indfaldsveje til København er placeret solitære højhuse, dvs. højhuse placeret alene uden andre bygninger af tilnærmelsesvis samme højde i nærheden.

Københavns højhuse

Fra Roskilde møder man Domus Vista, der rejser sig magtfuld med 30 etager ved Roskildevej, på Gl. Kongevej rejser Codan-huset sig som en knytnæve lige før Sankt Jørgens sø, fra Hillerød passerer man TV-byens 15 etagers kontorhus ved Hareskovmotorvejen, og ved Bispeengbuen støder man næsten ind i TDC's gamle telefonhus.

Lyngbymotorvejen afsluttes ligeledes med et bolighøjhus på 12 etager placeret mellem Ryparken Station og Hans Knudsens Plads, og fra Amager rejser Radisson SAS Hotellet sig ved Amager Boulevard som den måske mest markante knytnæve i København.

Endlig er der Ferrings kontorhøjhus i Ørestad City lige før motorvejens afkørsel til Københavns City - en slank og elegant monolit, der alligevel fremstår som en solitær bygning.

For få højhuse i Danmark

De fleste menneskers oplevelse af højhuse er modstridende. Højhuse har i kraft af deres størrelse en fascinationskraft, men samtidig kan de virke frygtindgydende og dominerende.

Problemet med de fleste højhuse i Danmark er, at de netop er solitære. Når man besøger en by som Chicago, hvor der er mange virkeligt høje huse, så er det min oplevelse, at fascinationskraften øges, samtidigt med at frygten reduceres.

Placeret alene har højhuse ingen ligeværdige bygninger at gå i dialog med, og de fremstår netop dermed som magtfulde knytnæver.

Byg i Ørestaden

Hvis vi skal have yderligere højhusbyggeri i større omfang, så bør det ske som en planlagt udvikling med samlede bebyggelser og ikke som på Krøyers Plads i allerede tæt bebyggede områder.

Den velkendte NIMBY-effekt (Not in my back yard) vil vanskeliggøre dette. Man må i stedet se på nye områder for byudvikling.

Det mest oplagte område i Københavnsområdet er Ørestad City - det eneste sted i Danmark med både metrostation, togstation og motorvej.

Her er der stadig mulighed for at etablere en samlet bebyggelse af højhuse, der kan spille op til Ferrings bygning og skabe en ny port til København som storby.

Hvis behovet for boliger og manglen på byggegrunde i Københavnsområdet skal imødekommes, er det nødvendigt, at vi nogle steder tør bygge i højden.

Det er derfor positivt, at Københavns Kommunes teknik- og byggeudvalg for nylig har godkendt en ny lokalplan for Ørestad City, som tillader opførelse af fem højhuse på op til 80 m og 11 tårnagtige bygninger på op til 50 m som led i en samlet bebyggelse med blandet anvendelse, bl.a. 5.000 nye boliger.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her