Læsetid: 5 min.

Vi køber det, vi kender

Emil, Pippi, Peter Pedal og Halfdan fyldte godt op under danskernes juletræer. For når voksne køber hårde pakker til børnene, er det i stor stil klassikerne fra barndommen. Det forklarer måske også, hvorfor Jakob Martin Strids 'Min Mormors Gebis' har solgt så stort op til jul. For ham kender vi fra Politiken
6. januar 2007

Husker du dengang du lå under dynen, og din mor eller far læste Brødrene Løvehjerte, Peter Pedal eller Halfdan Rasmussens ABC for dig? Det er der i hvert fald mange forældre, der gør, og netop derfor køber forældrene de samme klassikere i julegave til deres børn, som de selv voksede op med. For klassikerne går stadig som varmt brød ved juletid, siger flere boghandlere. En af dem er Jane Hansen, som er ansvarlig for børnebøgerne hos GAD på Strøget i København.

"Der er jo altid godt gang i klassikerne. Eksempelvis Peter Pedal, Peter Plys, Halfdan Rasmussen, Astrid Lindgren, som vi har solgt rigtig mange af her op til jul. Det skyldes nok, at vi selv er vokset op med klassikerne, vi har selv haft mange gode oplevelser med bøgerne, og så vil vi give de her læseoplevelser videre til vores egne børn," siger Jane Hansen.

Netop derfor har også Thomas Windings bedste historier solgt i stor stil. For de fleste husker stadig hans stemme fra tv.

"Thomas Winding julehistorier, hvor der også fulgte en cd med, har også solgt rigtig godt. Nok fordi man har en tiltro til, at det, han laver, det er bare gode historier. Selv vores forældre og bedsteforældre, alle kender Winding, så ham synes vi også, børnene skal kende," siger Jane Hansen.

Men selv om Jacob Martin Strids Min Mormors Gebis er en af de nye børnebøger, blev den en storsællert lige før jul og kom derfor til at ligge under manges juletræer. Nok fordi mange voksne kender ham fra striben på Politikens bagside. Men også fordi han skriver i en tradition, vi kender, mener Erik Barfoed, som er forlagsdirektør på Aschehoug.

"Hans rim og remser minder lidt om Halfdan Rasmussen, men han fornyer samtidig genren. Det er ofte sådan, man må forsøge at fange læsere til de nyere forfattere, nemlig ved at bruge en kendt genre og så flytte den i forhold til nutiden. En anden, der har gjort det, er Manu Sareen med sin Iqbal Farooq og den sorte Pjerrot. Han er den første, der skriver ud fra indvandreres synsvinkel, men alligevel knytter han an til en børnebogstradition, vi kender - han bryder ikke med genren. Han minder lidt om Bjarne Reuter. Det er nyt, men vi kan stadig genkende det," siger Erik Barfoed, der selv er forfatter til børnebogen August går i glemmebogen.

Død og kærlighed

Erik Barfoed mener, at kulturen på børnebogsområdet er stærk, grænsende til konservativ, og det er svært at få forældrene til at købe helt nye børnebøger.

"Ikke fordi det nødvendigvis er en dårlig ting, at forældrene køber klassikere, for bøgerne er gode, og de er med til at give kontinuitet. At klassikerne stadig står så stærkt skyldes meget, at det ikke er børnene, der køber bøgerne, men forældrene og bedsteforældrene, der styrer. Og når de så skal købe noget til lille Per og finder Dickens Et Juleeventyr i boghandlen, så kommer de i tanke om, hvordan de selv lå i sengen og fik den læst højt. Man vil gerne give en stump af sin egen barndom videre, måske også fordi den moderne verden er så mærkelig, så man vil gerne vise børnene, hvordan det var engang. Og børnene har en dejlig abstraktionsevne, så bøgerne fungerer, selv om de ikke kender den verden, bøgerne beskriver," siger Erik Barfoed, der mener, at der bliver udgivet rigtig meget fremragende ny børnelitteratur i Danmark. Litteratur, som er lige så forskellig som al anden litteratur.

"Børnebøger er rigtig mange forskellige ting. Det kan være sjovt eller alvorligt, men for mig at se er det vigtigt, at de tager børnene alvorligt uden at lefle for dem. Børn kan lide dramatiske og rørstrømske historier om død og kærlighed, og de tager det dybt alvorligt. Mange af klassikerne handler netop om de her emner," siger han.

Drenge vil læse om drenge

Det er måske også på grund af de storladne emner, at fantasy-bøgerne er slået så stort igennem, først og fremmest med Harry Potter-bøgerne. Potter har nemlig banet vejen for nye fantasy-bøger, eksempelvis Christopher Paolinis Eragon, der også har været et julegavehit og som netop har haft biografpremiere, siger Jane Hansen fra GAD.

"Der er rigtig meget fantasy, der sælger. Drengene har i virkeligheden ikke læst meget før Harry Potter, og det har åbnet døre for andre bøger. I gamle dage læste de Jan og Kim og den slags bøger, men dem er der ikke samme run på længere. Pigerne kan også godt lide fantasy, blandt andet Lene Kaaberbøls nyeste, Skyggeporten, appellerer til pigerne, mens drenge helst ikke vil læse bøger, hvor piger spiller hovedrollen. Omvendt lader pigerne sig ikke afskrække af bøger, hvor drengene spiller hovedrollen," siger Jane Hansen og fortæller, at op til cirka 9-års alderen læser drenge og piger stort set de samme bøger, men at det ændrer sig lidt med alderen, når pigerne eksempelvis begynder at læse Anne fra Grønnebakken.

Men hvis forældrene ikke ved, hvad de skal købe, foreslår Jane Hansen gerne en af de nyere bøger.

"Ellers får de nyere børnebøger ikke en chance," mener hun.

At komme af med de nyere børnebøger er ikke noget problem for Børnenes Boghandel på Købmagergade i København. Her sælges rigtig mange nye børnebøger, og på den måde er boghandlen meget atypisk, mener butikkens leder, Lizzie Aurvig.

"Jeg tror, det skyldes flere forskellige ting, at vi står stærkt på meget af det nye. Vi er en specialboghandel, og det gør, at vi har et større og bredere sortiment end de fleste andre, og det ved vores kunder. Vi har ligget her siden 1972, så folk kender os efterhånden, mange er kommet her som børn, og mange af vores kunder er gode til at gemme de gamle klassikere. Så når de køber nye bøger, bliver det tit de nyere forfattere," siger hun. Derfor ser bestsellerlisten fra december måned i Børnenes Boghandel også noget anderledes ud, end en tilsvarende fra GAD.

Men Lizzie Aurvig mener da, at det er nemmere at sælge det kendte end det ukendte. Og derfor skal der også arbejdes mere for, at de nyere skal få deres gennembrud.

"Klassikerne står så stærkt, fordi det er så dejlig nemt at købe noget, man kender. Man har selv været glad for dem, derfor vil man også glæde andre med det. Og sådan har det været alle dage."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her