Læsetid: 3 min.

Kør sødt, børn

28. april 2001

»Det er regeringens hensigt fortsat at arbejde for, at de gældende hastighedsgrænser overholdes.«
Fra regeringens ’Handlingsplan for reduktion af transportsektorens CO2-udslip’, offentliggjort torsdag

FIASKOEN OVER alle fiaskoer for Nyrups regeringer er transportpolitikken. Mens de borgerlige endnu bar regeringsansvaret, himlede socialdemokraterne og de radikale op om nødvendigheden af at bremse bilismens løbskkørsel.
Fromt gjorde Schlüter i 1990 det til Danmarks mål, at trafikkens udslip af kultveilte inden 2005 skulle være »stabiliseret på 1988-niveau«. Frem mod år 2030 skulle bilernes udspyning af CO2 ned med hele 25 procent.
Det skete i den æra, hvor formaningen »bæredygtig udvikling« klang så alvorsfuldt, at selv borgerlige fuld-fart politikere følte sig forpligtet til at vise den gode vilje. Uden selv at gøre noget ville Danmark komme tomhændet til den globale miljøkonference i Rio i 1992.

DET BEHAGELIGE ved målsætningen var i 1990, at dens virkeliggørelse lå mange år ude i fremtiden. Noget kan godt nok hentes på tekniske fix, der forøger bilernes kørsel pr. liter, men sammenhængen mellem antal kørte kilometer og det deraf følgende udslip af kultveilte er i øvrigt tæt: Skal der slippes mindre ud, skal der køres mindre.
I de økonomiske kriseår ved overgangen fra 1970’erne til 80’erne var trafikken stagneret, men sidenhen, da væksten igen tog fart, gjorde bilkørslen det også; samme mønster, som havde været kendt i indland og udland siden Anden Verdenskrig.
At bryde denne sammenhæng ville kræve alvorlige ændringer i befolkningens transportvaner. Også at ansvarlige politikere – gys – måtte få befolkningen med på at se kritisk på »vækst« og fremgang: Er lykken nødvendigvis noget, man kører til på fire hjul med motor?
Inden konservative og Venstre havde nødigt at mande sig op til en sådan folkepædagogik, kom Tamil-rapporten i 1993 og svang dem af taburetterne til fordel for Nyrups hold.

OG HVORDAN er det siden gået med biltrafikken? Svar i ét ord: Derudad! Nyrup og hans stedse skiftende trafikministre har over landet hældt motorveje med en ihærdighed, der overgår de borgerliges. Sonja Mikkelsen, den eneste af de socialdemokratiske trafikministre, der syntes at tage miljømålsætningerne alvorligt, blev hastigt vejtromlet flad. Bilismens lyksaligheder gider Nyrup ikke problematisere, hverken over for de borgerlige eller ved appeller til befolkningen.
De forventelige følger har indfundet sig: Flere biler, flere kørte bilkilometer, mere CO2-udslip. Med de miljøpolitiske målsætninger er det som med ørkenens luftspejlinger: Jo tættere, man kommer på dem, des fjernere er de. I 2005 vil CO2-udslippet ikke være nede på 1988-niveau, men steget med 25 procent. Bøh!
I torsdags udspyede trafikminister Jacob Buksti så regeringens Handlingsplan for reduktion af transportsektorens CO2-udslip. Helt orwell’sk nysprog, for der er hverken handling eller plan. Til gengæld kan værket læses som udtryk for regeringens opfattelse af, hvad man har embedsmænd og papir til: Bavl.
De effektive virkemidler, som blandt andre Transportrådet har fremhævet – ophævelse af transportfradrag, øgede benzinpriser, roadpricing, nedbringelse af pendlerbehovet – skubber rapporten over i udvalg til syltning. I stedet vil regeringen satse på bønfaldelse til bilisterne om at bremse og accellerere mere benzinvenligt, holde hastighedsgrænserne og hoppe på cyklen til bageren. Det vil nedsætte CO2-udslippet med to en halv procent i 2005, har embedsmændene frem- og tilbageregnet sig til. Og så lyder de handlekraftige ord:
»Det er regeringens hensigt at følge udviklingen i transportsektorens CO2-udslip nøje med henblik på løbende at kunne vurdere behov og muligheder for kommende initiativer.« Nej vist, Nyrup slipper ikke rattet.
Der er mere oprigtighed i de konservatives Kaj Ikast. Han fører nu kampagne for at få fartgrænsen på motorvejene sat op til 130 km. Godt kørt, Kaj. Når vi alligevel skal derudad, kan det ligeså godt ske med fuldt drøn. Så når vi tidligere til... hvad det nu er, vi når til.

dr

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her