Læsetid: 2 min.

'Det kommer ærligt talt bag på mig'

Befolkningen ønsker det, i Norge og Sverige fungerer det, og politikerne i København venter bare på et ok. Så hvorfor siger trafikminister Flemming Hansen (K) fortsat nej til kørselsafgifter i hovedstaden?
22. september 2006

- En ny rapport fra DTU viser, at København kan se frem til store problemer med kødannelser, som vil koste samfundet penge. Trafikken i Stockholm er reduceret med 25 procent ved et forsøg med bompenge - hvorfor bør vi ikke tage ved lære og kopiere ideen?

"Jeg mener, at vi må fokusere bredere på, hvilke løsninger, der kan være interessante. Vi arbejder i ministeriet på at etablere et samlet overblik over de konkrete udfordringer, der præger og vil komme til at præge især Hovedstadsregionen fremover. Regeringen vil på den baggrund styrke dialogen med de lokale myndigheder om den fremtidige trafikudvikling i regionen."

'Tallene holder ikke'

- Hvad siger du til at et flertal af danskerne ifølge en meningsmåling foretaget af Userneeds Analyse for DR siger ja til bompenge - selv i omegnskommunerne er man positive?

"Det kommer ærlig talt bag på mig, men jeg tvivler nu på, at tallene ville være det samme, hvis først de mange tusinde pendlere dag efter dag har haft erfaringer med at lægge penge i Københavns Kommunes kasse."

- Befolkningen ønsker det, Københavns politikere ønsker det - hvorfor skal du blokere?

"For det første fordi, jeg mener danske bilister er hårdt nok beskattet i forvejen. For det andet fordi jeg mener, at vejen frem er at gøre alternativet til bilen mere attraktivt gennem udbygning af den kollektive trafik frem for at straffe bilister yderligere. For det tredje fordi jeg synes, det er betænkeligt at overlade det til de enkelte kommuner at sidde og opbygge toldmure mod pendlere."

- Er den megen trafik i hovedstaden med dertilhørende kødannelser og øget forurening overhovedet ikke et problem - og i så fald, hvordan skal det løses?

"Jo, det er det da. Men det er et problem, som først og fremmest skal tackles med eksempelvis forbedringer af den kollektive trafik og udbygningerne af vejnettet i hovedstadsområdet frem for forringelser af privatbilismen. Løsninger som regeringen med forligspartier allerede har bidraget væsentligt til og som vi skal blive ved med at tænke i. Vi løser jo ikke trafikproblemerne ved at straffe udvalgte transportformer, men tværtimod ved at udvikle hele transportsystemet, herunder infrastrukturen."

- Hvad får dig til at tro, at en bedre offentlig trafik vil få folk til at vælge bilen fra?

"Blandt andet den rapport om virkningerne af Metroen, som for nylig blev offentliggjort. Den dokumenterer, at Metroen rent faktisk er i stand til at flytte trafik fra biler til Metro, og det er en tendens, som jeg er helt overbevist om bliver forstærket mærkbart, når også Cityringen er på plads."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu