Læsetid: 2 min.

'Nu kommer den danske tolerance på prøve'

Det er ikke ligebehandling, men slap bekvemmelighed at samle alle 'afvigere' af samme slags på et enkelt sted, siger Joi Bay, formand for en forening af forældre til børn med autisme
30. november 2006

At integrere børn med handicap i folkeskolen er almindeligt i blandt andet Norge og Italien, men ikke i Danmark. Det skal der, med henvisning til den ny FN-konvention, nu laves om på, mener Joi Bay, formand for ABA-foreningen af forældre til småbørn med autisme.

"I Danmark er der lang tradition for at udskille børn med handicap fra deres normale jævnaldrende," siger han. "Det sker blandt andet ud fra det argument, at speciallærerkorpsets faglige ekspertise ikke tåler at blive spredt ud."

- Tåler den det?

"Ja, det gør den. Men det kræver, at speciallærerne opbygger et netværk, hvor de fagligt kan udvikle hinanden. Det vil også blive nødvendigt, som det allerede sker i andre lande, at folkeskolerne inddrager eksterne konsulenter, der kan stå for supervision og rådgivning om integration af handicappede."

- Det lyder bekosteligt...

"Rigtigt, det bliver dyrere for kommunerne, hvis man vel at mærke skal have samme kvalitet af undervisningen som på de nuværende specialskoler. Men det er ikke urealistisk at gennemføre. Det sker jo allerede i andre lande."

- Hvorfor ændre på systemet, hvis børnene med for eksempel autisme befinder sig godt på specialskolerne?

"Fordi det ikke er ligebehandling at holde nogle bestemte børn isolerede. De befinder sig i dag bedre på specialskolerne, fordi man har forsømt at gøre plads til dem i folkeskolen. Specialskole-modellen risikerer imidlertid at fastlåse børn i deres identitet som handicappede og som social minoritet i stedet for at vænne dem til at omgås og lære af almindelige børn."

- Hvordan vil øget integration påvirke folkeskolen?

"Det vil være en revolution. Tænk om der gik et par børn med handicap i hver skoleklasse i Danmark. Det ville betyde, at de normale børn måtte lære at forstå, at der er stor variation i samfundet, som man må vise hensyn til."

- Tolerance lærer de normale børn vel også på anden vis?

"Ja, i lande med en mere indgroet tradition for integration af alle former for afvigelser fra normalen - som for eksempel USA og England - medvirker der i de fleste børneudsendelser i tv forskellige typer børn, nogle normale, andre etniske minoriteter eller børn med handicap. Det ses blot sjældent, om overhovedet nogensinde, i Danmark. Hvornår har du sidst set et barn i kørestol som tv-vært i et børneprogram? Når de handicappede er usynlige, vises de færre hensyn. Undersøgelser viser, at børn, der ikke kender en handicappet, er mindre tolerante over for handicappede. Problemet fortsætter i voksenlivet, hvor arbejdsgiverne er mindre indstillet på at ansætte handicappede, fordi de ikke har lært at omgås dem allerede i folkeskolen. Men med den ny FN-konvention kan den danske tolerance nu komme på prøve."

Joi Bay påpeger, at integrationen af de handicappede børn skal begynde ganske tidligt, i to-tre-årsalderen. Det ligger også i FN-konventionen, som omfatter både førskole- og folkeskoleniveau. Venter man med at integrere de handicappede børn, til de er seks-syv år, er faren for, at det mislykkes, betydeligt større.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her