Læsetid: 3 min.

Kommunale chefer drukner i regler

Ældre, børn og syge får - stik mod intentionen - ikke bedre service, når politikerne blander sig med detaljerede regler. Tværtimod stjæler det tid fra kerneopgaven, viser redegørelse fra Finansministeriet
22. juli 2005

Danskerne går i stort omfang glip af bedre service, fordi politikerne blander sig i hver en detalje af lovgivningen. Og tilmed er politikernes lyst til at blande sig stærkt stigende.

Det viser en rapport fra Finansministeriet, der på en stribe vigtige områder som ældre og sundhed har gennemgået den service, som borgerne modtager.

Af rapporten fremgår det, at hele 65 procent af de kommunale chefer mener, at danskerne oplever dårligere service, fordi politikerne blander sig for meget. De detaljerede regler stjæler simpelt hen tiden fra kerneopgaverne - f.eks. rengøring hos de ældre eller jobsamtaler med ledige.

Formanden for landets socialchefer, Ole Pass, opfordrer nu regeringen og Folketinget til at holde igen med indblandingen:

"Det giver en falsk tryghed, når vi bare skal overholde formalia. Vi forsøger at få en pæn score på de krav, der stilles. Men det stjæler i høj grad tid fra kerneopgaverne. Det kan godt være, at vi kan sætte kryds ud for, at vi har holdt en samtale - men hvad talte vi om, hvad var kvaliteten af den samtale," siger han.

Også cheføkonom i Kommunernes Landsforening (KL), Jan Olsen, kritiserer politikernes indblanding for ofte at ende i mere bureaukrati og ringere kvalitet.

Venstres næstformand i folketingsgruppen, Inger Støjberg, anerkender, at de kommunale chefer sætter fingeren på et ømt punkt:

"Der er da et problem. Jeg bryder mig da heller ikke om, at der skal sættes tabeller op for alt. Folketinget skal kun udstikke de generelle linjer, men jeg erkender, at enkeltsager fylder meget," siger hun.

Ringere service

Finansministeriets rapport viser, at politikernes lyst til at regulere i mindste detalje først og fremmest går ud over borgerne, der oplever den offentlige service som en maskine, der ikke tager hensyn til den enkeltes behov.

Kun 13 procent af de kommunale chefer svarer, at politikernes lyst til at hjælpe borgerne rent faktisk giver en mere individuel service. Oftere er resultatet, at systemet bliver mere stift, siger halvdelen af de kommunale chefer i undersøgelsen. Og det er helt i modstrid med regeringens ambitioner om mere frit valg til borgerne og begrænsning af det lokale bureaukrati.

"Vi har i mange år sagt, at vi skal være mere tilbageholdende med at blande os. Men så snart, der er en sag i medierne, så er der nogle, som farer ud. Tag f.eks. sagen med Hanne Nørrisgaard (ejendomsmægler, red.). Den fylder meget i medierne, og der er straks nogle, der vil have et indgreb," siger Venstres næstformand i Folketinget, Inger Støjberg.

Cheføkonom Jan Olsen peger netop på sager, der gennem pressen udløser krav om ny lovgivning, som et problem:

"Det ender tit med en forøgelse af bureaukratiet og en svækkelse af kvaliteten," siger han.

Tryk på bremsen

Omfanget af nye, detaljerede regler er ikke opgjort i Finansministeriets rapport. Men 54 procent af de kommunale chefer mener, at politikerne er gået over gevind.

De mange regler gør nemlig hverken arbejdet mere effektivt eller er med til at løse opgaverne bedre, vurderer cheferne.

Formanden for socialcheferne, Ole Pass, kommer med et klart råd til politikerne:

"Grundlæggende må Folketinget vise mere tillid til dem, der skal udføre opgaverne. Det er selvfølgelig fristende at lave nye regler, hver gang der er et problem, men de gør det i alt for stort omfang og for meget ned i detaljen," siger Ole Pass, der selv er socialchef i Rødovre Kommune.

Venstres Inger Støjberg er enig i opfordringen til øget selvjustits blandt politikerne. Men også kommunalreformen vil medføre mindre politisk indblanding, mener hun:

"Kommunalreformen er en fremtidssikring mod kassetænkning - som netop er én af de vigtigste årsager til, at politikerne ofte bliver nødt til at gribe ind," siger hun. Cheføkonom i KL, Jan Olsen, er enig:

"Regeringen har med strukturreformen tilsluttet sig målet om at reducere detailstyringen," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her