Læsetid: 3 min.

Kompaktavisens sejrsmarch

Er der en fremtid for aviserne hinsides print på døde træer? Dagbladene kæmper med faldende oplag og overskud. Men der er også positive udviklinger: Aviserne er populære som troværdige nyhedskilder på internettet og kompaktformatet fejrer triumfer verden over
30. november 2005

Fremtiden synes at tilhøre kompaktavisen - og internettet. Denne for Information - som dags dato sidste år blev omlagt til kompaktformat - glædelige nyhed kan aflæses ud fra avisudviklingen i flere lande verden over. Fra relancereringen af Frankrigs ældste avis, Le Figaro, til de britiske aviser The Guardian og The Indpendent; alle tre aviser er blevet redesignet fra det store format - broadsheet - til det mindre kompaktformat med oplagssucces som resultat.

Le Figaros oplag lå på 326.000 før forvandlingen til kompaktavis, som skete den 3. oktober i år. Oplaget er steget på de knapt to måneder til 400.000. Relanceringen af Le Figaro har kostet fem millioner euro og har fundet sted i et marked, som er vigende - nøjagtigt som i resten af verden, hvor avisbranchen som sådan slås med faldende annonceindtægter og færre læsere.

I Storbritannien er tendensen klar. De to aviser, som har størst problemer, er de to broadsheetaviser Financial Times og Daily Telegraph. Sidstnævnte har det laveste oplag i nyere tid, og Financial Times lå i sidste måned 20.000 under oplaget fra sidste år. Den britiske, lyserøde finans- og erhvervsavis har det dårligste resultat i syv år, hvorimod den redsignede The Guardian - hvis oplag nu ligger på 403.000 - som resultat af sit nye såkaldte Berliner format - kan prale med et oplag, som er steget med 25.000 i forhold til sidste år.

Carolyn McCall, Guardian Newspapers' administrerende direktør sagde for nylig i sin egen avis, at resultatet havde "oversteget vores vildeste forventninger. Vi er henrykte".

Det samme er man på The Independent, som - uanset konkurrenten, The Guardians succes - aldrig siden sin omlægning til kompakt for to år siden har ligget højere end nu med 267.037 daglige eksemplarer. Endelig er det en anden britisk kompaktavis, The Times, der kan prale med at være Storbritanniens pt. hurtigst voksende avis. 703.492 er oplaget og det er en stigning på 7,6 procent i forhold til året før.

Fremtidens vinylplader?

Men på trods af succesen for kompaktaviserne kan det imidlertid ikke skjules, at avisindustrien fortsat er i krise. Hvis man lægger de samlede tal på det britiske marked sammen og sammenligner med for fem år siden, har dagbladene til sammen tabt 900.000 daglige købere, og de førende britiske tabloidaviser, The Sun, The Daily Mail og The Daily Mirror kæmper med oplagsnedgange på mellem otte og 12 procent.

Det samme sker på det amerikanske avismarked, hvor dagbladene tilsammen gennemsnitligt tabte 1.9 procent af sit oplag sidste år og søndagsaviserne 2,5 procent. Stærke regionale aviser som Chicago Tribune, Baltimore Sun og Los Angeles Times tabte sidste år mellem 5 og 9 procent af det daglige oplag. Det samme gjorde The Washington Post, hvis oplagstal er 5,3 procent lavere end for to år siden.

Og det er de unge, som falder fra. I bogen Tuned Out: Why Americans Under 40 Don't Follow the News noterer forfatteren, David T.Z. Mindich, at hvor 70 procent af de ældre amerikanere læser avis hver dag, er det færre end 20 procent af de unge, som gør det.

Man kan med andre ord spekulere over, om det er, som Andrew Gowers, nylig fyret chefredaktør for Financial Times, sagde i en artikel i Londonavisen, Evening Standard, for nylig, at printaviserne i virkeligheden er "det 21. århundredes svar på et pladeselskab som specialiserer sig i vinylplader".

Gowers sagde også i sin klumme, at ligegyldigt hvad han ville komme til at lave i fremtiden, så ville det under ingen omstændigheder være noget med "blæk på døde træer.. fremtiden tilhører internettet".

Og det er der nok noget om. Ved siden af formatomlægninger er avisernes internetsatsninger den anden store positive nyhed fra branchen. I september måned havde eksempelvis den amerikanske avis, The New York Times' website over 21 millioner forskellige, såkaldt unikke brugere. I Storbritannien havde Guardian Unlimited - som er gratis - 2,5 millioner unikke brugere.

Times Online og Telegraph.co.uk havde henholdsvis 1,45 millioner og 1,28 millioner læsere. Aviserne læses med andre ord mere og af flere end nogensinde før, som en kommentator på avisen The Times, skrev for nylig - men ikke som blæk på døde træer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu