Læsetid: 3 min.

Konfrontationens nødvendighed

Naser Khader, som skrev forordet til Erik Meier Carlsens bog 'Den fjerde alliance' er både intellektuelt og personligt krystalklar i budskaberne og analyserne, når det drejer sig om islamismen
12. maj 2007

Khader siger ja til samtalen med islam og nej til dialog med islamismen. Denne sondring mellem islam og islamisme, som vi skal til at leve eksistentielt med, kan blive en voldsom oplevelse for det danske konsensussamfund. Danskerne er ikke vant til, at holdninger har personlige omkostninger. Vi vil nemlig så gerne det gode, og vi tror derfor instinktivt, at alle konfrontationer er misforståede.

I Danmark er det faktisk kun sønderjyderne, der er opvokset i en konfliktkultur. Sønderjydernes karakter er derfor anderledes. Her er det politiske sprog direkte. Sønderjyderne er i generationer opdraget med politiske og nationale konflikter, som er eksistentielle. På min mors side blev slægten således delt i dansk og tysk i 1840'erne, hvilket afstedkom, at man skiftede slægtsnavne. Senere blev den danske del delt, hvilket affødte, at man måtte afholde to sølvbryllupper i 1920. Et for Flensborg- og et for Åbenrå-folkene (jvf. Påskekrisen).

Sønderjyderne stod fast

Op gennem 30'erne, hvor det tyske mindretal blev nazificeret, og hvor valget i 1939 kom til at handle om grænseændringen, blev konflikterne så voldsomme, at ingen kunne forestille sig, at slesvigerne igen kom til at omgås hinanden med respekt. Det ville derfor have været utænkeligt i min fars manddomsår at omgås ledende hjemmetyskere som f.eks. Siegfried Mattlok (redaktør på Der Nordschleswiger) privat, som min kone og jeg gør.At vi nu i grænselandet mødes på tværs af national kultur, skyldes ikke tolerance, terapi eller ideologi, men at de danske sønderjyder stod fast og ikke gik på kompromis med retten til demokrati og national selvbestemmelse.

Sønderjyderne fastholdt således, som Khader, konfrontationen, da det var nødvendigt. Vi accepterede ikke den nationalisme, som var determineret af den historiske ret eller af tysk imperialisme.

Mange danskere har givetvis glemt, hvilken frygtelig kontekst sønderjyderne indgik i under fremmedherredømmet. Man overser også, at Første Verdenskrig var en kamp mellem de liberale frihedsideer og det wilhelminske Tyskland. Tyskernes mål for krigen i 1914-18 var Belgiens indlemmelse. Frankrig skulle desuden afgive området fra Belfort i syd til kanalkysten i nord, men frem for alt drejede det sig om erobringen i øst.

Den tyske filosof Max Wundt, som var den førende personlighed bag de tyske universiteters berygtede erklæring fra oktober 1914, hvor over 3.000 tyske intellektuelle bakkede op om Tysklands krigsmål og krigsførelse, skrev følgende: "Mellem den tyske og den demokratiske ånd findes der ingen formidling- Demokratiet er dybest set de døde tals triumf over den levende form. Mod dette sætter den tyske tanke det virkeligt sædelige livs fornuft. Det er de fornuftige ideer, der skal herske, ikke den enkeltes ønsker."

Thomas Mann, som senere søgte i eksil i USA, var, som Wundt, også markant modstander af de vestlige demokratiske værdier. Det hedder således i Manns politisk manifest: Betrachtungen eines Unpolitischen: "Forskellen mellem ånd og politik er forskellen mellem kultur og civilisation, mellem sjæl og samfund, mellem frihed og stemmeret, mellem kunst og litteratur; og tyskhed, det er kultur, sjæl, frihed, kunst og ikke civilisation, samfund, stemmeret, litteratur."

Forudsætningen for det frisindede Sønderjylland var modet til at turde konfrontationen mod bl.a. en udemokratisk tysk elitekultur, som man forholdt sig indifferent til i konsensus-Danmark. Sønderjyderne stod klippefast i denne kamp. De gav ikke køb på de liberale frihedsprincipper. Det skal vi heller ikke i forhold til islamismen. Khader har derfor en sag som mange deler, så når han, sammen med en så klar politisk tænker som Anders Samuelsen, danner et liberalt parti, vil det uden tvivl få opbakning fra liberale grundtvigianere.

refleks@informatoin.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her