Læsetid: 6 min.

Konkurrence til gavn for lytterne

Blev der skrevet radiohistorie kl. 00.00 natten til torsdag? Vil det for første gang lykkes at skabe et reelt alternativ til DR på radiosiden? Ja, siger DR's radiodirektør og programchefen på TV 2 Radio. Måske, siger en tidligere nyhedschef og en mediedirektør med mindre entusiasme i stemmeføringen end de headhuntede kendisværter på de dugfriske programmer
2. februar 2007

"Det er et stykke medie-historie, der bliver skrevet her på TV 2 Radio i de her minutter," fortæller en optimistisk radiovært.

Klokken er lidt over midnat den første kolde nat i februar. Jinglen fra TV 2 Nyhederne har for første gang nogensinde startet en nyhedsoplæsning på det danske FM-net.

Den energiske stemme kan høres på frekvens 91,4, hvis du bor i Storkøbenhavn. 106,6, hvis du bor i Middel-fart. 88,6, hvis du er århusia-ner. Men selv om frekven-serne varierer, er navnet og indholdet det samme. Både på øerne og i Jylland hedder det TV 2 Radio.

Gad vide, hvor mange der lytter lige nu, tænker TV 2's nyudnævnte radiodirektør Jens Rohde måske. Sandsyn-ligvis ikke så mange. I hvert tilfælde ikke 15 procent af de 21-50-årige, som TV 2 Radios programchef Eik Frederiksen gerne vil have fat på. Han giver Information endnu et tal: 35 procent af de, der lytter til kommerciel radio. Dem vil man gerne kunne tale med annoncørerne om.

"TV 2 Radio skal blive en del af en hel masse menneskers liv. Forhåbentlig kan vi blive den radiostation, som flest danskere bruger mest tid på," siger Eik Frederiksen, der er tidligere P3-chef, og som i går lancerede en vigtig konkurrent til sin gamle kanal.

Ud til kanten

I DR-byen på Amager tager man den nye radiokanal al-vorligt.

"Det er helt uundgåeligt, at TV 2 Radio får en god og trofast lytterskare, og at det sker på bekostning af vores lyttere," siger DR's radio-direktør Leif Lønsmann.

Hver uge tuner 3,7 millioner danskere ind på en af hans kanaler. Dem er han ikke bange for at dele med TV2:

"Lytterne får ikke et alternativ til os, men et godt supplement."

Situationen kan sammenlignes med monopolbruddet på tv-siden i 1988, hvor hånlatteren på gangene i 2860 Sø-borg hurtigt forstummede. I hvert tilfælde, da TV 2 alle-rede efter et år havde over-halet DR og var blevet seer-nes favorit.

"I dag er vi ikke helt så hovmodige og selvfede," siger Leif Lønsmann.

Han regner med, at TV 2's satsning vil gavne alle Dan-marks radioelskere, fordiTV 2 Radio går til opgaven med stor professionalisme.

Alligevel er han ikke i tvivl om, at DR kan noget andet og mere end TV 2, fordi man i den gamle statsradiofoni ikke er afhængig af annoncekroner.

"Spejle, støtte og skabe", er Leif Lønsmanns motto. "DR skal spejle den musik, der allerede spilles rundt omkring i landet. Vi skal støtte de endnu ukendte. Og så skal DR selv 'skabe' gennem mu-sikoplevelser og koncerter."

Det betyder blandt andet, at man spiller rockkoncerter på hustage og sender klassiske torsdagskoncerter. Eller slipper ukendte bands ud i æteren, så de får en chance for at blive hørt.

"Vi kan komme helt ud til kanten," siger radiodirektøren og fortsætter:

"DR er ikke kun et medie, men også en kulturinstitution."

Eik Frederiksen på TV 2 Radio taler ikke så meget om ukendte musikorkestre. Men hos den tidlige P3-chef, der også har haft lederstillinger på The Voice og Sky Radio, er der et ønske om at præsentere andet end lyttermæssige klicheer:

"Hvis du aldrig har fået serveret andet end hakkebøffer og frikadeller, så er det det, du spiser," siger han.

"Det er jo et paradoks, at danskerne rejser rundt på hele kloden, spiser mad fra alle verdenshjørner og går i tøj, som er mere og mere outreret og mangfoldigt. Men når det kommer til radioen, så er det stadig Phil Collins og Robbie Williams."

Monopolbrud?

Men er der tale om et monopolbrud? Ikke ifølge Lasse Jensen, der er tidligere programchef på DR og i 1993-96 var souschef på TV 2 Nyhederne. Vi har jo længe haft lokalradio og Morgenhyrder på Radio 100FM. Nyskabelsen ligger i nyhederne. Det er her, potentialet for et de facto monopolbrud ligger ifølge den tidligere nyhedschef:

"Det bliver interessant at se, om de formår at udnytte den meget store redaktion, som TV 2 nu har opbygget med TV 2 News og TV 2 Radio."

Alligevel er han skeptisk. Det nye skud på TV 2's ny-heds-stamme er beskedent, når man sammenligner med DR's 70 nyhedsjournalister. Og det er bare på radioen.

"Til at lave en nyhedstjeneste, der skal køre i 24 timer, har de en bemanding, der er lidt større end Orienterings. De har sikkert talent. Men har de folk nok?" spørger Lasse Jensen, der i dag er vært og redaktør på P1's mediemagasin Mennesker og medier.

Men når TV 2 Radio faktisk kan løfte opgaven, er det, fordi radiokanalen vil træk-ke på TV2's øvrige journali-ster, forklarer programchef Eik Frederiksen. Når Ras-mus Tantholdt rapporterer fra Bagdad, kan han gøre det til både tv og radio. Ligesom Kaare R. Schous politiske analyser heller ikke skal forbeholdes fjernsynsseerne.

Den nye kanal vil låne andet end journalistisk arbejdskraft fra moderkanalen. Afgørende faktorer som troværdighed og TV 2's særlige stil vil smitte af på radioen:

"Vi vil lave en mere TV 2-agtig journalistik, hvor der vil være knap så mange politi-kere og eksperter og lidt flere almindelige danskere," siger Eik Frederiksen.

En halvflad cykel

På mediebureauet Vizeum sidder en håbefuld direktør, der gerne så det, han kalder et "skævvredet" dansk radiomarked flytte sig. Faktisk synes Lars Willumsen, at det er sørgeligt, hvis der ikke kommer nogle fornuftige alternativer til DR.

"Det kommercielle radiomarked har været en halvflad cykel de sidste mange år," siger han.

Mediedirektøren tror, at TV 2 vil lykkes med sin sats-ning på radioen:

"Det hold, de har stillet, ser godt ud. Det er en god blanding af erfaring og talent. Og så har TV 2 musklerne til det."

I kommerciel sammenhæng handler det om at holde på lytterne længe nok til, at de hører reklamerne. Her er det ikke kun nyhederne, men kanalens samlede profil, der afgør, om TV 2 Radio bliver en reel konkurrent til DR. Det mener både Lasse Jensen og TV 2 Radios programchef:

"Det kan godt være, at der er nogle andre kanaler, der har spillet bedre musik eller haft nogle gode værter. Men ingen har haft den kombination af ting, som vi kommer til at præsentere for lytterne," fastslår Eik Frederiksen.

Men nyhederne spiller stadig den afgørende rolle:

"Hvis du hører en nyhed på kommerciel radio i dag, bliver du nødt til at skrue over på DR for at høre, om den er rigtig nok," forklarer Eik Frederiksen.

Og så har du tabt din lytter og dermed indkomsten for en kommerciel radiostation.

Lars Willumsen vil gerne kunne anbefale sine kunder at annoncere på TV 2 Radio om et halvt års tid. Han for-udser, at der vil komme flere kanaler på markedet. Nichekanaler, lokalradio og flere landsdækkende kæder.

"Udover DR vil der være to-tre nationale spillere," siger direktøren på medie-bureauet Vizeum.

300.000 radiokanaler

Hos DR ser man andre mør-ke skyer i horisonten end Rohde, hans energiske vær-ter og nye nationale radio-stationer:

"Der er 300.000 radiokanaler på internettet. Hvis de var lige så tilstedeværende som FM-kanalerne, ville de dan-ske radiokanaler være en dråbe i et kæmpestort internationalt domineret mediehav. Det er et monopolbrud, som er en langt større trussel mod den danske kultur," siger DR's radiodirektør.

"Om 20 år vil man ryste uforstående på hovedet, når man tænker tilbage på 90'erne og 00'erne og debatten om den fjerde, femte og sjette radiokanal. Til den tid vil der være tusindvis af radiokanaler, og det er slet ikke sikkert, at der er noget, der hedder FM," spår direktøren for fire af Danmarks landsdækkende FM-kanaler.

TV 2's Eik Frederiksen tror stadig på de store nationale stationer:

"Radioen kan give et fælles referencerum. Det tror jeg, at der er et stigende uudtalt ønske om. Jo mere individualiserede vi bliver, jo mere får vi brug for nogen, der præsenterer og perspektiverer for os."

Her kan de to radiochefer sagtens blive enige:

"Jeg tror ikke, at der kom-mer en tsunami af internati-onale radiokanaler og skyl-ler de danske væk. Men det er en konkurrencesituation, der er mere alvorlig, end at der kommer en kommerciel aktør ind. TV 2 og DR skal sammen holde dansk radiolytning i live. Jo mere spændende dansksproget og dansktænkt radio, der er for danskerne, jo mere holder vi den danske kultur og dominans i live," siger direktøren for P1, P2, P3 og P4, der indtil 1. februar kl. 00.00 sad på 70 procent af danskernes radiolytning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her