Læsetid: 1 min.

'Det er en konservativ tankegang'

24. maj 2005

- Hvad er forslaget om en historiekanon et udtryk for?

"Det falder i tråd med Bertel Haarders tidligere forslag om at sikre et indhold i undervisningen i folkeskolernes fag og at styrke den nationale danske kultur," siger Per Fibæk Laursen, professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

"Men det undrer mig, at Bertel Haarder kommer med sådan et forslag, fordi han er en liberal politiker, og det er en konservativ tankegang at lave en kanon om, hvad eleverne skal skifte bekendtskab med."

"Forslaget er også et udtryk for, at Bertel Haarder længe har været utilfreds med, at der er for lidt kronologisk viden og for lidt paratviden hos folkeskoleelever."

"Det, som Bertel Haarder siger, er, at der skal være større vægt på den kronologiske sammenhæng og paratviden. Men den reelle dagsorden er at sikre, at skolen skal formidle en national kultur. Bag viljen til at styrke elevernes paratviden fornemmer man et ønske om at styrke det nationalt kulturelle."

- Kan man fortolke forslaget som et udtryk for national oprustning?

"Ja, det kan man godt. De fag, hvor der indtil nu er kommet et forslag om en kanon, har alle noget med den nationale kultur at gøre. Og man kan spørge sig, hvorfor skal vi have en obligatorisk kanon i det ene fag og ikke i andre."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her