Læsetid: 6 min.

Konstant spændt ud mellem to poler

De har både et arbejde og er medlemmer af Nephew. Teksterne er på både dansk og engelsk. De er stadig undergrund men også folkelige. De har sagt fra over for både piratgruppen og antipiratgruppen. At være nuancerede og udogmatiske er Nephews grundfilosofi
4. oktober 2006

Man skulle tro, at Nephew efter et af danmarkshistoriens største gennembrud med pladen USA/DSB, havde råd til at leve af musikken. Turnere, indspille plader, lave interviews, optage musikvideoer, hænge ud backstage efter koncerter, gå til releasefester, skrive tekster og være i øveren tre gange om ugen. The Rock'n'roll lifestyle. Det har de sikkert også råd til. Men der er bare ikke rigtig nogen af dem, der har lyst til det. De har alle jobs ved siden af bandet.

"Det kræver meget planlægning. Men vi får ny energi og inspiration fra det, vi laver ved siden af," siger Kristian Riis, der ved siden af at være guitarist i Nephew er leder af Danish Music Export.

Forsanger Simon Kvamm supplerer: "Men selvom vi ikke ser hinanden hver dag, er der jo på den anden side heller ikke andre, vi har set så meget i underbukser som hinanden. Det er ofte meget intense perioder."

De fem musikere er enige om, at det også betyder noget for energien og lysten, at de ikke skal se på hinanden hver dag.

"Når vi ikke har set hinanden længe, så går der jo en del krammeri i den, når vi mødes igen," siger René Munk Thalund, der sammen med Simon Kvamm står bag tangenterne i Nephew.

Men Nephew ved godt, at deres måde at arbejde med musikken på nogle gange får andre musikere til at rynke på næsen.

"I andres bog bliver det opfattet sådan, at vi kun giver os 50 procent. Jeg vil påstå, at det faktisk er lige det modsatte," siger trommeslager Søren Arnholt. "Når vi eksisterer på den måde, vi gør, så betyder det jo også, at vi ikke skamrider succesen økonomisk," siger Simon Kvamm.

Forventningspresset

Men der er mange, der har en holdning til Nephew. Det gik godt for dem med USA/DSB. Meget godt. Og så plejer folk at få en holdning. Derfor er det også oplagt at tale med Nephew om hvordan de klarer forventningspresset til deres nye plade. Men det er for oplagt. Det gør man ved alle succesrige bands. Og Nephew er ikke som alle succesrige bands. Det vil sikkert overraske mange, at de faktisk kan fejre 10 års jubliæum i år. De begyndte i undergrunden med en dedikeret fanskare, der dyrkede Simon Kvamms anglificerede sprog-univers og referencerne til bands som Kliché og Depeche Mode, hvis kvaliteter endnu ikke var blevet genopdaget og kopieret til ukendelighed af hele den danske musikscene, hvad der synes at være tilfældet i dag. Og Nephew forsøger at holde fast i den undergrund.

Men hvem havde set det komme, at tekster som: "I call the shots/ med tibetanertøj fra Mars/ I shoot the calls/En Wanna Be Darth Vader" ville blive mainstream.

Ledsaget af et fængende omkvæd lod det sig gøre. Simon Kvamm skriver stadig danske tekster med spor af engelsk. Men at gå så langt som til at kalde det en kommentar til globaliseringen, vil han nu ikke. Han griner lidt, men siger så:

"Selvfølgelig er der spor af globalisering. Det er min generations sprog. Når bevidstheden stopper, så forsætter teksten i et stream of conscioussness, og derfor kommer der også engelske gloser. Alt andet ville være kunstigt. Når jeg i sangen 'Hvidt På Sort' siger 'Douglas Coupland og Alan Greenspan og David Letterman siger,' så ville det være mærkeligt at oversætte det til dansk."

Kristian Riis mener også, Simon Kvamm netop vedkender sig, at han er et produkt af globaliseringen og en virkelighed, hvor engelsk er et dominerende sprog.

"Ja, eller også har jeg bare røget for meget hash," siger Simon Kvamm og smiler opgivende ved kommentaren til hvordan smagsdommerne i DR2s program af samme navn kaldte Nephews tekst-univers "en bunke one-liners", og at det lød som om at Simon Kvamm havde røget hash, mens han skrev det.

"Simons tekstunivers er jo ikke små tableauer. Måske skulle man prøve at løsrive sig fra den gængse opfattelse af tekstopbygning og se, at det ikke altid har en start og en slutning," siger Søren Arnholt.

Musikalsk konservatisme

Nephew kan ikke lide begrænsninger, men de ved godt, at de selv har tendens til at være lidt konservative musikalsk. Det indrømmer Kristian Riis:

"Vi ved, hvad der virker, og derfor bliver vi nogle gange nødt til at tvinge os selv til at prøve nogle andre ting."

René Munk Thalund forklarer hvordan de har et dogme om, at de skal afprøve alle forslag. Og det var sådan, at en gammel olietønde endte i bilen, da de var på vej mod den øde bondegård i Jylland, hvor en del af sangene på den nye plade er lavet. Og det var sådan, at der opstod et nummer helt uden bas på pladen.

Det var også sådan, de fandt frem til den lidt tungere, mere intense og dystre stemning, der er på Interkom Kom Ind.

Da de lavede et covernummer af Kim Larsens 'Byens Hotel' til Værsgo 2-pladen fandt de ud af, at det tiltalte dem, og derfor er den nye plade knap så kæk. Mere seriøs.

Og Nephew er trætte af ikke at blive taget seriøst. Det kan man mærke. Da talen falder på dengang, Nephew skrev en kronik om piratkopiering til Dagbladet Information, så er det tydeligt, at de dengang som nu har et behov for at vise, at de har en holdning til det emne.

Men hvorfor vælge kronikken, hvorfor ikke bare vælge interviewsituationen, hvor der er rig mulighed for at give udtryk for sine holdninger, mens kameraet eller diktafonen snurrer? Svaret er. at det netop var en pointe for dem, at det ikke skulle være sådan, fortæller Simon Kvamm.

"Vi ville gerne melde os offensivt på banen. Vi vil ikke bare altid være i forsvarsposition og forholde os til sager, når vi får stukket en mikrofon op i fjæset. Når personer har en holdning, så er det normalt at skrive en kronik. Derfor gjorde vi det," siger han. Det hele drejede sig om, at Nephew følte, at de var blevet taget som gidsel i debatten om piratkopiering.

"Piratgruppen havde taget os til indtægt for noget, vi ikke kunne stå inde for, og det havde vi brug for at sige fra over for. Og vise, at her havde vi et fælles fodslag," siger Kristian Riis.

Savner nuancerne

Men titlen på kronikken -At tale med pirater uden at være for dem - viser med al tydelighed, at Nephew heller ikke var ude i Antipiratgruppens ærinde.

"Vores udmelding var netop nuanceret, for så simpelt er det bare ikke," siger Kristian Riis og forsætter "Det var skræmmende at se, hvor få musikere, der ville tage stilling. Mange var nervøse. De tør ikke melde for hårdt ud over for dem, der gør, at de tjener penge. Men det går jo heller ikke at sige: 'Du må gerne downloade min musik, hvis bare du giver en pizza næste gang, du møder mig på gaden.' Vi blev simpelthen nødt til at plante et flag."

Men Simon Kvamm peger på, at det er en intern branchestrid og sikkert ikke interesserer så mange.

"Men som musiker er man nødt til at forholde sig til det," siger han.

Det betyder ikke, at Nephew kommenterer alt, hvad der sker i deres omverden.

"Vi er ikke et missionerende band," fastslår bassist Kasper Toustrup. "Det kan godt blive lidt for forudsigeligt, når der står en masse musikere og klapper hinanden på ryggen og sviner regeringen til hver gang, der er et awardshow," siger Simon Kvamm.

Pirater og panikstemning

Men når det handler om selve rammerne for at gøre det, de gør, så har Nephew en holdning, og René Munk Thalund fortæller, at han flere gange siden, bandet i fællesskab skrev kronikken, har haft lyst til at fare i blækhuset. Der er simpelthen for meget panikstemning og forsvarsposition i hele debatten om piratkopiering, mener de.

"Man mister jo nuancerne fuldstændig," siger Simon Kvamm. "Og sådan retrospektivt," - fortsætter han - "så kan jeg da godt se, at det, at vi skrev den kronik var et udslag af vores grundfilosofi. Vi er tilhængere af dualisme. Vi giver hverken Antipiratgruppen eller Piratgruppen ret. Vi har karrierer ved siden af Nephew. Vi skriver tekster på dansk/engelsk. Vi er undergrund, men er også folkelige. Vi er konstant spændt ud mellem to poler," siger han.

"Vel for at hvile i balance," tilføjer Søren Arnholt. "Ja, for at hvile i balance," giver Simon Kvamm ham ret, "ellers kan man jo ikke være kreativ."

*Nephews Interkom Kom Ind udkommer 6. oktober. Se mere på www.nephew.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu