Læsetid: 3 min.

Kontornusser på flugt

Robert Redford spiller en CIA-kontornusser på flugt i Sydney Pollacks spændende paranoia-thriller 'Tre døgn for Condor'
1. december 2006

1970'erne var paranoia-thrillerens årti i Hollywood. Efter Vietnam-krig og Watergate-skandale var der mange, især blandt de ofte venstreorienterede filmskabere, som havde mistet al tillid til regering, myndigheder og efterretningstjenester, og det udmøntede sig i en række fremragende og politisk ladede spændingsfilm, hvor en enkelt mand er oppe imod et stort, korrupt og uigennemskueligt system.

En af dem var Sydney Pollacks Tre døgn for Condor (1975), der stadig har en vis aktualitet og har Robert Redford i hovedrollen som den dygtige CIA-analytiker Joseph Turner - en kontornusser med kodenavn Condor.

En dag går han ud for at hente frokost og finder hele sin afdeling likvideret - inkl. sin kæreste - da han kommer tilbage. Pludselig er han jaget vildt, og meget tyder på, at det ikke er den sædvanlige fjende - altså kommunisterne - der er på krigsstien, men et hemmeligt CIA inden i CIA, der har sin egen, skumle dagsorden, som Condor uheldigvis er kommet på sporet af.

Med en uhyggeligt effektiv lejemorder (Max von Sydow) i hælene må Condor lynhurtigt lære sig det livsfarlige spionspil - heldigvis er han en ressourcestærk, ung mand - og han tvinger en kvinde, Kathy (Faye Dunaway), til at hjælpe sig, først modvilligt, siden mere imødekommende.

Fra filmhelt til instruktør

Tre døgn for Condor var den fjerde film - af indtil videre syv - som Redford og Pollack lavede sammen, og det er en af deres bedste. Redford er yderst overbevisende i rollen som den begavede Joseph Turner, der må se sit liv vendt på hovedet og samtidig skal lære altid at se sig over skulderen en ekstra gang.

Publikum ved lige så lidt som Condor til at begynde med, hvorfor chokket er stort, da man sammen med ham finder de døde kolleger. Man føler, at man lærer at begå sig som spion samtidig med ham, og i konfrontationerne med von Sydows lejemorder er det svært ikke at lade sig rive med og blive lige så nervøs og desperat som Condor.

Lejemorderen tydeligvis beundrer og respekterer Condor, der er en amatør og derfor uforudsigelig og farlig.

Scenerne med de to er blandt filmens absolut bedste, og selv om Pollacks film ikke er lige så rå og original i sin brug af lyd og billede som f.eks. Coppolas The Conversation og Pakulas The Parallax View, bruger Pollack trods alt de audiovisuelle elementer til at understrege den paranoide stemning og det faktum, at intet omkring Condor tilsyneladende er, hvad det giver sig ud for at være.

Tre døgn for Condor er en dobbelt disk-udgave, hvor den anden disk ikke mindst byder på en timelang dokumentarfilm om Sydney Pollack - lavet, mens han var i gang med sin seneste film, Tolken - og som fører os gennem hele instruktørens karriere.

Han begyndte som skuespiller, men fandt efterhånden ud af, at han hellere ville være instruktør, hvilket han også viste sig at have et større talent for. Redford og han mødte hinanden som skuespillere, og man kan sige, at de var med til at skabe hinandens karrierer.

Dog var det Burt Lancaster, der først så et talent i Pollack, der ellers fristede en tilværelse som instruktør på tv, og indspillede tre spillefilm sammen med ham i 1960'erne.

* Tre døgn for Condor. Instruktion: Sydney Pollack. Manuskript: Lorenzo Semple Jr. og David Rayfiel. Region 2. Universal

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu