Læsetid: 2 min.

Kreativ afvikling

18. juli 2005

De seneste måneder er det gentaget talrige gange: Fremtiden tilhører den kreative klasse. Nu er også borgerlige politikere sprunget på denne vogn. Men ser man i bakspejlet, vil man opdage, at kreative fag og uddannelser har været udsat for voldsomme besparelser under den borgerlige regering. Det begyndte med at landets otte håndarbejdsseminarier skulle lukkes. Kun et var udset til at overleve, nemlig seminariet i statsministerens tidligere hjemby, Skals. Senere fik dog også Håndarbejdets Fremmes Seminarium i København lov til at overleve. Landets øvrige seks seminarier har i sommer sendt det sidste hold håndarbejdslærere på gaden, hvorefter der lukkes og slukkes. I folkeskolen ser det ikke meget bedre ud. Eleverne har håndarbejde og sløjd på et, måske to klassetrin. Hvilken dannelse forestiller man sig, at eleverne kan erhverve med det beskedne timetal?

Dette er ikke vigtigt

Fremtrædende skolefolk, der kæmper for disse fags fortsatte placering på skoleskemaet; argumenterer for at disse fag fremmer indlæringen i de boglige fag. Men hvorfor skal de kreative fag hente legitimation i dansk og matematik? For at tilfredsstille forældre og erhvervsliv, der mener at fagene er unyttige? Tidligere havde undervisningsministeriet en fagkonsulent til at varetage de forskellige fag og være bindeled mellem ministeriet, kommuner og skoler med henblik på at sikre udviklingen og forankringen af fag og undervisning. I dag skal fagkonsulenten varetage både sløjd, håndarbejde og hjemkundskab, og man må spørge, hvor fagligheden bliver af, når én person skal spænde så vidt. Signalet er tydeligt: Dette er ikke vigtigt.

Borgerlig afvikling

Folkeoplysningen repræsenterede engang en frodig underskov af oplysningsforbund, aftenskoler og daghøjskoler med et stort udbud af kreative fag. Som det første kvalte regeringen daghøjskolerne, aftenskolerne måtte til gengæld se en mere langsom kvælningsdød i øjnene. Tidligere udgjorde deltagerbetalingen til denne skoleform en tredjedel af udgifterne. Regeringen fastsatte en deltagerbetaling på to tredjedele af udgifterne. Engang var det gratis at gå på aftenskole. Også her er signalet tydeligt: Dette er ikke vigtigt. Og så har jeg endnu ikke nævnt et ord om Den Fri Ungdomsuddannelse eller Kaospiloterne, men det er måske heller ikke vigtigt. Summa summarum, borgerlige politikere har gjort alt for at afvikle den kreative dannelse. En forudsætning for kreativ tænkning og udfoldelse er en kreativ almendannelse. En lang dannelsesproces, der bør begynde i folkeskolen med de kreative fag som små væksthuse, hvor dannelsen udvikles i samspillet mellem hånd og ånd. Den kreative almendannelse kan udvikles og udfordres på højskoler (dem bryder regeringen sig vist heller ikke om) og i folkeoplysningen, og så er grundlaget måske lagt for en videregående uddannelse, først da kan man tale om en kreativ klasse. Befolkningen som helhed må være i besiddelse af en kreativ almendannelse. Ellers har den ikke forudsætning for at forstå og gøre brug af det kreative felt, som andre har gjort til deres speciale. Borgerlige politikere, der taler om kreativitet, er intet andet end tomme tønder, der buldrer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu