Læsetid: 3 min.

Krimiforfatter afslører den cubanske illusion

Leonardo Padura høster som en af få forfattere fra Cuba international anerkendelse. Og med 'Maskespil i Havana', hans første krimiudgivelse i Danmark, vil Padura blotlægge illusionen om en glorværdig fremtid for Cuba, som især hans generation har levet i
8. april 2006

Leonardo Padura (f. 1955) udkommer i dag på dansk og er derfor rejst til det kolde Danmark for at promovere sin bog Maskespil i Havana. Men bare det overhovedet at få skrevet en bog på Cuba er noget af en præstation, eftersom papir og presse forsvandt, da Sovjetunionen trak sig ud af landet i begyndelsen af 1990'erne. Det at blive anerkendt internationalt er en endnu større historie, da Cuba længe har været politisk barrikaderet.

Men at denne forfatter samtidig tegner et stærkt kritisk billede af sit hjemland og den illusion, som cubanerne fra hans egen generation har levet i, gør kun historien endnu bedre. Som litteraturkritiker blev han begrænset, men som forfatter er han respekteret på Cuba trods sine kontroversielle emner.

"Jeg har prøvet at beskrive en transformation af den cubanske bevidsthed med denne serie. En fremtidstro, som i løbet af få år forvandledes til desillusion og afmagt," forklarer Leonardo Padura og tænder en cigaret.

Maskespillet

Serien med navnet Havana-kvartetten om den uortodokse kriminalkommisær Mario Conde strækker sig over fire bøger, hvoraf Maskespil i Havana er den første. Men temaet vedrørende identitetens skyggesider har altid optaget den cubanske forfatter, der allerede i sin afsluttende afhandling på universitetet rettede sin tematik imod problemet med skabelsen og afdækningen af identitet. Og siden har den problematik løbet gennem samtlige af hans bøger, fortæller Padura og forklarer, at den cubanske maskerade ikke skyldes historien, men magthavernes mørklægning af historien.

"Problemet er konfrontationen imellem den uofficielle og den officielle version af Cubas historie. I skolerne lærer man én historie, og ude i virkeligheden erfarer man en anden, mere kompleks version," siger Leonardo Padura.

Krimigenren kunne bidrage til en afklaring, men først måtte Padura redefinere en genre, som hidtil i hans øjne havde haft store problemer på Cuba.

"Jeg har altid ment, også som litteraturkritiker, at den cubanske krimi-litteratur havde store problemer. Genren havde udviklet sig til en propagandistisk litteratur, mere end en egentlig kunstnerisk genre. Den litterære kvalitet var simpelthen meget lav. Samtidig med at jeg sad som kritiker, forsøgte jeg så at skrive en cubansk krimi, som skulle ændre billedet af genren, men samtidig være helt igennem cubansk," fortæller Leonardo Padura.

Den cubanske illusion

Padura vil have et budskab frem og har i sin krimi og sin serie fingrene langt nede i det cubanske strandsand.

"Det er en melankolsk beskrivelse af Cuba, som løber gennem Havana-kvartetten. En beskrivelse af en æra, hvor målet for samfundet forsvinder, og mennesket mister sine illusioner og håb. Min generation følte netop i 1980'erne og 90'erne, at dette håb for fremtiden forsvandt, og at det, vi havde lært i alle de år, havde været en løgn. I løbet af få år blev det klart for os, at vi var blevet ført bag lyset. Det, vi havde troet på, forsvandt," forklarer Leonardo Padura.

Hovedpersonen i bogen og i serien Mario Conde graver ned i den nære fortid i Maskespil i Havana, især i 1970'erne. Dette var perioden, hvor Sovjetunionen infiltrerede det cubanske samfund, og hvor de homoseksuelle og kunstnerne blev udelukket fra samfundet og det kulturelle liv på Cuba. I Maskespil i Havana er transvestitten symbol for de minoriteter, outsiderne, og denne fordunklende proces i det cubanske samfund ifølge Padura.

"Det var hårde år for mange minoriteter på Cuba, og lige siden har man fra magthavernes side prøvet at mørklægge denne periode i landets historie. I Maskespil i Havana blotlægger jeg den periode og illustrerer, hvordan den periode påvirkede netop disse minoriteter. Forbrydelsen i bogen - mordet på en transvestit - sker i nutiden, men åbner for en diskussion, som blev mørklagt i 1970'erne," siger Leonardo Padura.

"Lige nu føler jeg et stort behov for at skrive, og serien - som blev færdiggjort i 1997 - er kun et skridt på vejen til at afdække den illusion, som stadig er en realitet i det cubanske samfund. Jeg leder stadig efter baggrunden til denne cubanske desillusion," understreger Padura.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her