Læsetid: 3 min.

Kristendom, kristenhed og islamisme

30. november 2006

Søren Krarup går i sit synspunkt den 20. november i krig mod de venstrefolk, som modsætter sig, at partiets program understreger dets tilknytning til kristen tradition og kultur. Han anklager dem for ikke at skelne mellem kristendommen og kristenheden, som, han med rette siger, er lige så forskellige som tro og tradition. Men husker han det selv, når han videre skriver, at "Europa er et kristent kontinent i den forstand, at Europa er kristenhedens rum. Det er en historisk og kulturel bestemmelse"? Og så kommer hans islamofobi selvfølgelig frem igen: "I en situation, hvor det muslimske Tyrkiet banker på døren til Europa, er jo intet væsentligere end denne bestemmelse af Europas kulturelle art".

At bruge kristenheden som våben mod islam lyder velkendt for alle, som kender bare lidt til middelalderens historie. Netop modstanden mod islam var i sin tid fødselshjælp for kristenheden. Den blev ikke opfundet af Konstantin (274-337), selv om han var den første, der udnyttede kristendommen til at erobre den politiske magt.

Krigerisk og intolerant

Ifølge den velrenommerede middelalderhistoriker Jacques Le Goff fik kristenheden sin endelige form under pave Urban II (1088-1099). Det var dengang, paven og kejseren sloges om herredømmet over Europa, den såkaldte investiturstrid. Paven vandt ved at samle hele Vesten under sin ledelse, da han i 1095 indkaldte alle de indbyrdes stridende krigsherrer til et fælles korstog for at befri Jerusalem. Således blev Europa samlet i kristenheden.

Den næste etape i kristenhedens tilblivelse var oprettelsen af inkvisitionen for at forsvare kristenheden mod dens indre fjender. Ja, der er gode grunde til at skelne mellem kristendom og kristenhed.

Historikerne er enige om datoen for kristenhedens opståen, mens det er vanskeligere at sige noget om, hvor længe den overlevede. I hvert fald tabte den sin magt, længe før diskussionerne om EUtraktaten bragte den til graven.

Ann Clair Olsen placerer den i sin påtale den 23. november af Krarups synspunkt ved sekulariseringen, som først blev mulig, efter at religionskrigene var ophørt. En ting er givet: Den levede så længe, frygten for tyrkeren virkede, og den varede indtil det tyrkiske nederlag ved belejringen af Wien i 1683. Så man må give Ann Clair Olsen ret: Kristenheden står i historien som en krigerisk og intolerant magtstruktur, som man nødig vil gøre kristendommen ansvarlig for.

Det må vi huske i dag, hvor ordet kristenhed har fået en meget mere civiliseret klang. Vi opfatter den gerne som det helt legitimt sociologiske og politiske præg af vores tro på det verdslige. Omvendt skulle islamisme være det næsten uundgåelige resultat af en religion, som ikke skelner mellem Guds rige og denne verden.Men de friske erindringer fra den seneste Balkankrig, hvor begge parter var lige gode til at misbruge religionen, vil hjælpe os til at huske, at truslen fra den religiøse ekstremisme, som er emnet i Ann Clair Olsens Påtale, findes hos alle parter.

Splinten og bjælken i øjet

At islam bliver brugt politisk, som kristendommen også er blevet det, kan man finde mange eksempler på. Det er meget sandsynligt, at nogle magthavere i de muslimske lande bruger religionen som ventil for at holde befolkningen på plads. Mens man sætter ild på ambassaden for et land, 'som vanærer profeten', har man ikke tid til at tænke over sit eget lands armod. Men samtidig med, at vi opfatter det som misbrug af religionen - og det er det - skulle vi så ikke huske lignelsen om splinten og bjælken i øjet?

Det ville måske få os til at spørge, om den høje mur vi bygger omkring Fort Europa, kun er udtryk for, at vi tager kristendommen alvorligt? Kristenheden hører fortiden til, men den kan tilsyneladende stadig bruges til at forsvare egne interesser.

Jean-Pierre Duclos er cand.theol. og cand.mag.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu