Læsetid: 4 min.

Kunst man næsten ikke kan købe

Visse af værkerne har bogstavelig talt taget dage at lave, siger kunstmarkedets nye komet, gadekunstneren Banksy, der slår egen rekord på Sotheby's og hyldes i Hollywood
27. oktober 2006

Man har talt om det i nogle år. Men nu kan der ikke længere være nogen tvivl.

Graffiti og street art er svært at købe. Ikke blot fordi udøverne inden for disse discipliner har hang til at efterlade deres værker i gader og stræder. Men også fordi de værker, som de ikke giver væk, sælges til beløb med stadig flere o'er vedhæftet. Prisen på de brasilianske tvillinger Os Gemeos og den amerikanske kunstner Swoon kræver allerede sin køber. Men intet kan måle sig med Storbritanniens for øjeblikket mest omtalte kunstner, Banksy.

Sensationen var således en kendsgerning den 18. oktober i år, da han slog sin egen auktionsrekord - og røg til priser, som hverken Andy Warhol- eller Damien Hirst-værkerne på samme salg kunne konkurrere med.

Da sidste hammerslag faldt på Hammersmith Road ved Sotheby's Olympia over Banksys seks silketryk af Kate Moss forklædt som, ja, Andy Warhols billeder af Marilyn Monroe, var beløbet 50.400 pund - fem gange over vurderingen.

Det dyreste af de fire Banksy-værker, der blev solgt på auktionen, var imidlertid hans skabelon-maleri af en lettere rynket Mona Lisa med en abstrakt hvid stribe gennem hovedet. Det gik for 57.500 pund - men begrænser sig også til tre eksemplarer. Dette var dog ingen overraskelse, da billedet på forhånd havde prydet auktionskataloget.

En begivenhedsrig tur

Umiddelbart kunne det lyde sjovt. En svært fremkommelig katalogtekst overbeviste imidlertid om det modsatte:

"Ved brug af spraymaling og skabelonmaleri i en genfortolkning af et af den vestlige kunsthistories teknisk mest fuldbyrdede værker udforsker kunstneren temaer såsom hierarki og hegemoni i den måde, hvorpå kunst ses og udstilles," stod der bl.a. at læse.

Priserne på Banksy har fået et ekstra nøk efter en begivenhedsrig tur til L.A. denne sommer. Udover et tre-dages show i en gammel lagerbygning in the middle of nowhere, der blev overløbet af 80.000 gæster, og en bemalet elefant i en til lejligheden indrettet dagligstue med porcelæn og billeder i guldramme, lykkedes det også Banksy at plante en dukke udklædt som Guantanamo-fange i Disneyland.

Men da Banksy ankom, var han allerede på alles læber. Kort inden sin afrejse havde han distribueret hen ved 500 udgaver af den frække model med mere Paris Hiltons debut-cd, Paris, på hylderne i 48 af Londons pladebutikker. Men på coveret af Banksys eksemplarer af Paris er Hilton lige lovlig extrovert og hendes bryster helt blottede. Og i de i fed fremhævede hits på klistermærket, der klæber til hylsteret, er Hilton lige lovlig introvert: "Why am I famous?", "What have I done?" og "What am I for?"

Var Hilton pludselig ekstremt billig, var Banksy til gengæld ekstremt dyr. The special edition er siden på ebay blevet forhandlet til flere hundrede dollar.

Imens man i kunstverdenen, som Banksy gerne gør nar af, forvirret studerer britisk kunsts nye fænomen i overhalingsbanen, er ærgrelsen stor i undergrunden. Her diskuterer man, om Banksy har solgt ud - alt imens man fortryder ikke at have købt ham, mens tid var.

Men hvem køber så Banksy? Det synes endnu ikke at være de store kunstinstitutioner. Nogle af de værker, som Banksy selv under stor mediebevågenhed har hængt op på de mest prominente museer i New York, London og Paris, skulle efter sigende være blevet sendt retur.

At købe en Banksy er ingen nem beslutning. Kunstnerens egen hjemmeside gør ikke valget lettere. Her finder man et billede af en distingveret herre, der tænksomt står og dvæler ved et guldindrammet værk, hvorpå der i store fede og ubehjælpsomme typer står: "Jeg kan ikke fatte, at I idioter faktisk køber det her lort."

I Hollywood møder Banksys samlere dog ikke stor forståelse. Her er der ikke så få af dem. Man noterer sig stjerner fra Sean Penn over Christina Aguilera til Brad Pitt blandt indkøberne.

Da sidstnævntes kone, Angelina Jolie, forlod showet i L.A., var hun 200.000 pund fattigere, men nogle Banksy-værker rigere. I et af de yderst sjældne interview den anonyme kunstner har givet, forklarede han efter udstillingen, at han da også havde gjort sig særlig umage: "Visse af værkerne har bogstavelig talt taget dage at lave."

Den rigeste samtidskunstner

Udover berømthederne tæller Banksy også mange store amerikanske samlere. Hans væsentligste er dog nok en brite, der kan gå hen og blive Banksys støtte i kunstverdenen. Navnet er Damien Hirst, og titlen er verdens rigeste samtidskunstner.

Hvad Andy Warhol var for popkunsten i 60'erne og 70'erne, er Damien Hirst for de såkaldte Young British Artists fra 90'erne: En kunstnerisk retnings galionsfigur. Og en sådan rolle kan betale sig.

I et interview tidligere på året trængte en af Observers journalister om bag kulisserne. Imens kunstneren Hirst frenetisk fremstillede sine såkaldte spin paintings, spekulerede han over sin egen succes:

"Jeg kan ikke lade være med at tænke 'sikke en måde at lave et maleri på'," sagde Hirst og hældte maling ned på et roterende rundt stykke træ: "Og så, når jeg hører hvad prisen sættes til, tænker jeg, 'sikke en måde at lave en kvart million på!' Det ligner barneleg - hvilket selvfølgelig også er en af grundene til, at det virker."

Sidste år blev Hirst kåret som verdens vigtigste person i kunstverdenen. Efter Storbritanniens vigtigste samler, reklamenmanden Charles Saatchi, for nogle år siden begyndte at sælge ud af Hirsts værker, er Saatchi blevet Hirsts uven. Aversionen deler han med Banksy, der nærer modstand mod den etablerede kunstverden.

Men med Hirst er en anden af slagsen måske mulig - for hvem kan bedre forklare, hvorfor Banksy er street artens galionsfigur i 00'erne? Penn, Pitt, Jolie og Aguilera?

Når vægtige Serpentine Gallery i London til november viser Hirsts samling frem, kunne det tænkes, at andre får lyst til at købe 'sådan noget lort' - for man skal ikke regne med, at det er på gadeplan, at gadekunsten finder sin store ambassadør.

* Se mere på www.banksy.co.uk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her